Gå til innhold

Så enkelt fikk de orden på elsparkesyklene i San Francisco


Svein-Erik Hole

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved å begrense antallet aktører såpass mye ender man opp med et oligopol. Firmaene vil sannsynligvis samarbeide om høy prissetting.

Resultatet er det samme som med taxi-næringen: Det blir ekstremt dyrt for forbrukeren og det blir noe nesten bare de rike kommer til å bruke.

Men vi har en god forretningsidé foran oss folkens: Lage én app som kombinerer de ulike sparkesykkelappene slik Combine har gjort med treningssentermedlemsskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, vi får et oligopol. Ulempene kan motvirkes ved at myndighetene fastsetter en makspris. Jeg mener ulempene ved dette er å foretrekke fremfor kaoset i sommer. Videre mener jeg at disse små motorkjøretøyene må vurderes som nettopp det: Motorkjøretøy som ikke hører hjemme på fortauene. Politiet er jo åpenbart ikke i stand til å håndheve regelen om gangfart på fortauene.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

El-sparksykler som strøes rundt om..... det er ikkje miljøvennlighet som bestemmer her tvert om.

Sen er det elbilene som er bekvemt å ha om eier/kjører av elbilen bor eks i Asker og jobber i Oslo..... først og fremst bekvemmelighet med å kjøre i bussfilen og forbi alle de andre i køen, og ha billigere reise, parkering, boomplasseringer, skattefradraga osv osv... dvs det er ikkje mange av de som kjører el doningene som gjør det for miljø mange av de som har de dyreste elbilene har dessuten overforbruk og det er den største miljøødeleggelsen som er per dags dato og da kan en spørre seg om ka er miljøvemmelighet

Nei el doningene er til å spare penger og tjene penger på bekostning av andre.... bra forslag med å låse el-sparksyklene skulle gjøres her...... men det er også rett hos folk som rydder sparksyklene og annet skrot borte som står mitt i gangveien.... sett ut mange flere søppelcontainere og vi vil bli kvitt problemet med søppel og andre gjenstander som stilles mitt i veien for andre på gater og torg....... ka med om alle syklister steller ifra seg syklene sine mitt på fortauet....

Ka med gamle regler der det påpekes at syklister bør ta hensyn til de gåendes, gjelder ikkje det el-sparksyklene også..... sen er å ta de som kjører rund om i berusa tilstand med el-sparksyklene og det på samme måte som de som var tatt på Seagway i sin tid.... ingen større forskjell her og dess uten da gikk iallefall en Seagway sak inn for Høyesterett som sa at Seagway er motorisert kjøretøy eller skal regnes som det i straffeutmåling....

Til slutt hvordan står det til med at en del regler som skal gjelde folk flest skal og gjelder ikkje elmotoriserte kjøretøy i alle tilfella.... den som ikkje vet/forstår spørr

Lenke til kommentar

Svar til "En som undrer":

Hvorfor skriver du om miljø overhodet? Er vel ingen som har snakket om miljø i forbindelse med disse? Elsparkesyklene er rene private kommersielle initiativer som kom pga en lovendring FRP har stått i bresjen for, utifra en generell holdning om liberalisering. (Og de erstatter bare gange og trikk og buss, og derfor har jeg aldri sett noen fra grønn side i politikken uttalt seg positivt om de)

Ja, disse går på batteri i likhet med elbiler; men det betyr ikke at de er innført av hensyn til miljøet, like lite som batteridrillene er innført av hensyn til miljøet..

Endret av Dag Sverre Seljebotn
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor er det disse lades, jeg går ut ifra de er på samme sted som de skal parkeres(?)

Ser for meg et system som ligner på det vi

har på handlevogner hvor en må sette en mynt eller en polett i for å få vogna løs.

Det kunne også være et kort som en kunne få kjøpe til en noe høy pris og som var verd å "ta vare på".

Du satte den i for å få doningen løs, og fikk den igjen når doningen var parkert riktig med lader tilkoblet.

Jeg har da inntrykk av at prinsippet virker bra på handlevogner(?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (6 minutter siden):

Hvor er det disse lades, jeg går ut ifra de er på samme sted som de skal parkeres(?)

Sånn det fungerer i Oslo i alle fall så skal de ikke parkeres noe spesielt sted, de "skal" bare settes igjen på fortau etc (det er både hele problemet og hele poenget med doningene samtidig...)

De ladrs ved at noen kjører rundt på kveld/natt og samler de inn og lader de i diverse kjellere og lagerhaller i Oslo og så setter de ut igjen. I Oslo tror jeg det er noenlunde ordnede former med fem selskaper har jeg lest, men mamge steder i verden er det privatpersoner som tjener litt penger ved å ta noen sparlesykler inn i stua for å lade de der osv.

Dette er nok hele forretningsideen, om en hadde måttet bygge ut infrastruktur så hadde det sikkert ikke vært lønnsomt...

Endret av Dag Sverre Seljebotn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dag Sverre

Spørs jo om dette vil fungere alle steder, og over tid, uten en fungerende infrastruktur.

Folk flest trenger en slags dytt i rett tetning, for å benytte, og å vedlikeholde gode rutiner.

Egeninteresse er et mulig virkemiddel.

Altså handlevognprinsippet i modifisert utgave.

Da står brukeren for "driften" av denne infrastrukturen. Det var min tanke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...