eivst Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Advarer om at dette blir en litt lang post, men jeg er ganske forbanna akkurat nå. Min 10 år gamle Audi A4 1.6 TFSI havarerte plutselig i forrige uke. Alle servicer etc. har vært fulgt til punkt og prikke. Årsaken til havariet er strekk i regkjede med påfølgende ventilsalat. Bilen hadde nettopp passert 165k og var inne til siste service hos Møller for 2 1/2 mnd. siden. Forløpet var omtrent slik; 1. Kjørte til jobb den morgenen, merket ingenting unormalt med bilen. Ingen merkbar ulyd fra motor, ingen alarmer i kabin. 2. Kjørte en kort tur rundt lunsjtider. Parkerte bilen igjen, fremdeles ingenting unormalt. 3. Skulle dra fra jobb, og fikk plutselig ikke tenning, hørte bare at startmotoren dro rundt. Hadde nå fått motorlys på displayet i kabin også. Ringte Viking og etter å ha utelukket at årsaken kunne være dårlig batteri, ble bilen tauet til nærmeste Møller-verksted. De kunne konstatere strekk i kjedet og anbefalte naturlig nok å bytte - noe som kom på 21.000. For det første skjønner jeg ikke hvordan det kan ha blitt strekk i kjede så plutselig når jeg ikke har merket noe feil med bilen i forkant. Ingen ulyd, ingen feiltenninger etc. som man gjerne får med begynnende kjedestrekk. Heller ingen alarmer på bilen. Siden dette ikke skjedde under drift, må "strekken" nesten ha kommet den siste ganget jeg stanset bilen. Deretter har forsøkene på å starte slått ut ventiler og gud vet hva annet i motoren. Ihvertfall er det denne teorien jeg blir presentert fra Møller. Første spørsmål: Møller forklarte at de ikke kunne verifisere om ventilene var gått før kjedet var byttet, men at de mente det var 90% sannsynlighet for at det hadde gått bra med motoren. Dette må da være tøv? Kan man ikke bruke skop e.l. gjennom manifoldet for å sjekke tilstanden inne i topplokket? I tillegg må de jo ha skjønt at mine forsøk på å starte bilen sannsynligvis ville tatt ventiler om de ikke var gått allerede? Jeg må nå vurdere om jeg skal bytte eller forsøke å reparere topplokket. Et bytte vil koste om lag 30.000 til, og det inkluderer visst ikke engang ny kamaksel, de bare monterer over den gamle! Evt. kan jeg sende topplokket til et annet (!) verksted, så skrur de opp og bytter det som må byttes, men det er fortsatt en udiagnostert fare for at det fins sprekkdannelser som gjør at hele topplokket må byttes. Dette kan man iflg. Møller ikke vite før det er skrudd fra hverandre. Den totale kostnaden for et reparasjonsforsøk regner de med ligger mellom 15 og 25k, og det er før muligheten for at topplokket er sprengt er tatt høyde for. Møller anbefaler allikevel at jeg forsøker dette foran et bytte. Andre spørsmål: Henger dette forløpet på greip? Bør jeg gjøre noe annet enn det Møller anbefaler? Tredje spørsmål: Hvordan har dette skjedd på en 10 år gammel bil som bare har gått 165k? Alle oljeskift er fulgt og kjedet skal etter sigende være en "livstidskomponent". Derfor sjekker de ikke engang tilstanden på kjedet på servicer! Ble mest sjokkert av dette, da jeg føler de ikke ønsker å gi deg et komplett bilde av bilens tilstand. Bilen har dessverre også en karosseriskade som ligger på noen tusen å fikse, i tillegg til div. merker etter steinsprut o.l., så gjensalgsverdien er nok allerede presset under 100k. Merker at jeg allerede nå vurderer å selge bilen på rot og aldri, aldri røre Audi eller Møller bil igjen. Dette virker som elendig kvalitet fra fabrikk til service som ikke er konstruert for å forlenge levetiden på bilene, men heller for å sørge for at en viss % går i stykker til enhver tid. Fjerde spørsmål: Hvilke ting bør jeg passe på videre i "samarbeidet" med verkstedene for å få best mulig resultat om jeg går for et bytte? Om et bytte gir en bil jeg kan stole greit på i 165k til kan jeg forsåvidt leve med det. Vil uansett ta oljeskiftservicer før tiden heretter da jeg tror intervallene i Møller er for lange. Femte spørsmål: Noen som kan si ca. hva bilen kan være vært ved salg på rot? Den har altså nytt kjede, og ellers alt på stell (i følge Møller da...), men en motor som minst har røket noen ventiler. Uansett kan det vel finnes folk som er interessert i den som delebil eller billig fikse-selv prosjekt. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Leit å høre, men du er dessverre ikke første jeg hører om som har liknende historier. Har en nabo med samme bil som din, dvs den ble solgt som delebil tilslutt. Han har overgått oljeskift nettopp pga kjedestrekk, vært flink å bruke elektrisk motorvarmer også, så minimalt med kaldstarter. Men selv det var ikke nok. Han brukte rett olje, fra Fuchs, og filtre fra Wix. Og du kommer vel med konklusjonen selv: styr unna merket og forhandler. De har null ansvarsfølelse for en så elendig konstruksjon som dette er. De har laget bunnsolide maskiner i over hundre år, så dette er helt klart et bevisst valg fra produsenten, etter mitt syn. Lenke til kommentar
eivst Skrevet 29. november 2019 Forfatter Del Skrevet 29. november 2019 (endret) Noen ide om hva den kunne gått for som dele el. prosjektbil? Har som nevnt nytt kjede nå i det minste og mye annet er også byttet nylig, bla. klosser & skiver foran, klosser bak. Vannpumpe ble også byttet omtrent på 100.000 og skal ha en del igjen. Nye vinterdekk også samt relativt nye sommerdekk. Alt i alt er det nok lagt 100k i service på de 6 årene jeg har hatt bilen. Hvis jeg kan få igjen omtrent det jeg har lagt på den i service det siste året (ca 30k nå da med 20k for nytt kjede), så er det nok ikke noe mer å tenke på. Selg den. Endret 29. november 2019 av eivst Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Aner ikke, har null formening om verdi på disse. Markedet generelt opplever jeg som veldig tregt for tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå