Langbein Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Quote: On 2002-03-06 23:13, physical_ skrev:Jaha? Office 97 håndterer fint filer fra Office XP som da altså er to utgaver nyere. Bedriftene står fritt til å velge gratis alternativer om de måtte ønske! Microsoft har dessuten gratis 'viewers' som man kan bruke til å lese filene. Om MS vil ødelegge produktene (som du sier de gjør), bør ingen _tvinge_ dem til å gjøre noe annet. Den eneste legitime måten for "tvang" er: La være å kjøpe produktene deres og hold tåta! Det er mange som kjøper MS Office fordi de blir "tvunget" til det, og ikke fordi det er et bedre produkt enn konkurrentenes. Jeg har selv jobbet i et firma som brukte Corel Office, og alle var fornøyd med det. Men vi fikk stadig mer problemer med at alle andre sendte oss filer i word, excel og access format. Til slutt endte det med at vi gikk over til MS Office. Viewer-programmene du snakker om er ikke nok. Det man trenger er felles standarder for filformat til tekstbehandling,regneark osv., men det er jo ikke Microsoft så veldig hypp på siden de allerede har monopol. De snakker mye om XML, men det betyr ikke automatisk at filene kan brukes av andre. Det kommer nemlig helt an på hva som er tilgjengelig av informasjon om XML filene deres. Jeg syns personlig det hadde vært en god ide at myndighetene i USA tvinger Microsoft til å offentliggjøre alle filformater og nettverksprotokoller de bruker. Dette hadde lagt forholdene til rette for sunnere konkurranse. Som igjen betyr at folk kan kjøpe de produktene de liker best, istedenfor at de skal "tvinges" til å kjøpe et bestemt produkt for å kunne kommunisere med kunder/leverandører/venner you name it... Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 et fornuftig svar, fra en fornuftig person ! :wink: Lenke til kommentar
SterkeMeninger Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Hei folkens, det er få ting i verden som får meg så sur som dette vi nå her diskuterer... For det første, jeg har ikke lest alt som er skrevet her, så det er mulig at noe av det jeg tar opp er sagt fra før av... Jeg leste en som skrev at 70% av værdens internett sider ville forsvinne om M$ Windows gjorde det, det er jo selvølgerlig 100% oppspinn!!!. Det ville det jo selvfølgelig ikke gjøre, de ville fortsatt å kjøre sidene med sine M$ Windows'er det er jo liksom ikke slik at OS'en på Serveren og Siden forsvinner med en gang M$ stopper salget av Windows. De ville etter en stund hatt NULL valg en å skifte til et annet OS!. Og for det andre, Linux er et EXTREMT BRA operativ system, det er mange ganger så stabilt, selve systemet klikker aldri selv om noen programmer en sjelden gang kan gjøre det noe som er meget skjelden, om det skjer klikker ikke systemet som vi er så vant til at skjer av og til. Noen mener Linux kan være litt vrient men det blir bedre og enklere dag for dag, man trenger som regelt ingen drivere alt pleier å følge med på cden(ene). Det er billig/gratis , billige cd'er hvis du kjøper dem, og gratis å laste dem ned. Du har utrolige konfigurasjons muligheter, du kan tilpasse systemet som det passer deg. Og sikkerheten er også på topp, viruser finnes så godt som ikke, og de få som er går på noen Linux utgaver (distroer) men ikke på andre, så de har vanskelig for å spre seg. En av grunnene til at jeg er imot MS er forde de selskapet er utrolig grådige etter penger, som dere kansje vet hvis dere har besøkt disse sidene lenge er at de har hatt utallige idiotiske forslag som f.eks at du må betale for hver gang du installerte Os'et noe som ikke ble noe av men det viser jo i alle fall hva de står for. Dette er bare noe av det for ikke å si for mye om det. OS'et er ikke værd den blodige prisen, og du kan bare installere det på en maskin på grunn av den idiotiske lisensen, jeg er sikker på at 50% om trent + / - kjører piratkopierte versjoner, og må altså bryte loven. Hva er vitsen med det! På grunn av MS! Hadde vi hatt Linux alle mann hadde dette ikke vært noe problem, men mange må gjøre det, de har kansje ikke rå!!. Jeg kan godt inrømme at det ville bli dyrere å lære folk i bedrifter, Skole etc Linux p.g.a at det tar langt lengre tid, men det får det være verdt, det er tross alt kun en engangsinvistering per person, og kansje det ikke blir så ille en gang, som sagt det blir enklere for hver dag som går. Om MS skulle få fortsette vil Lindows banke stumpen dere gul og blå uansett p.g.a at den kan kjøre både Linux og Windows Applikasjoner. Det negative med Lindows er at det koster penger, men så kan du nok også installere det på så mange maskiner du vil (antageligvis.) Og vil koste mindre, en annen negativ ting med Lindows er at det ikke er OpenSource, så du har ikke i nærheten de samme tilpassingsmulighetene som med Linux. Det beste hadde vel vært om Linux fikk et program eller noe man kunne installere så kunnr man kjøre Windows programmer like bra som Lindows vil gjøre, eller like bra som Windows gjør det, men selvølgelig med Linux stabilitet... Du ser jo også firmaer som Sony f.eks med PS2, der kan du jo snart kjøpe hard disk med Linux!!!. Og Linux servere har omtrent ingen sikkerhetshull, Windows har hundretalls av dem!. Og jeg vet ikke om dere har hørt om det men Linuxservere har jo kjørt flere år på rad uten å måtte reboote maskinen. LINUX VIL BLI DET BESTE VALGET!!!!, ikke putt penger i lomma på en som ikke trenger penger lenger, han kunne hvis han ville aldri jobba mer og det behøver ikke hans familie eller alle de andre han kjenner å gjøre for generasjoner fremover, tenk dere om, og BE for at Windows går under. Mange folk er drit lei Windows!!, men ikke syt da vel skift i dag!!!, ikke gå rundt som en zombie!, og de som ikke gidder det for de spilla ikke finnes til Linux så vil nok Lindows rette på dette, eller for guds skyld vil en pakke til Linux gjøre det.... Husk de fleste programmer er gratis til linux og alt av programmer du måtte ønske deg pleier å følge med distroene. LINUX IS DA FUTURE!!!!! OG FORESTEN ER DE JO ET STORT MONOPOL SOM HINDRER KONKURANSE!!!!!!!!! OG TENK PÅ DET ALLE DE PENGENE STATEN BRUKER TIL Å BATALE LISENSER FOR ER MASSE PENGER SOM KUNNE VÆRT SPART OG BRUKT TIL BEDRE FORMÅL!!!!! [ Denne Melding var redigert av: SterkeMeninger på 2002-03-06 23:50 ] Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Quote: physical_ skreiv:Om han tredobler prisene er det null problem å starte et nytt firma som selger varene folk vil ha mye billigere. Det er jo akkurat dette som er saka si kjerne. Er det mogleg å starte eit nytt firma? -Dersom Rimi-Hagen eig alle næringseigedommar der det er naturleg å etablere seg, er det da lett å starte ny butikk? -Rimi-Hagen vil få innkjøpsmakt, altså han sier at dersom grossist selg til den nye bedrifta så vil ikkje Rimi kjøpe meir av grossisten...kven vinn? Over til MS: Tenk ein situasjon der dei har 100% dekning. Folk kan OS'et, andre alternativ krev ny opplæring, er mindre brukarvennlege. MS blokkerer 3dje-parts programvare(som du meiner dei bør ha lov til), og alle er nødt til å kjøpe til høg pris frå MS(ikkje nødvendigvis, men programvare-marknaden er truleg ikkje eit naturleg monopol). Altså, bedriftene betaler overpris -> dårleg samfunnsøkonomi. Alternativt: Alle går over til andre OS/programvare, noko som vil koste enormt med tid og pengar -> dårleg samfunnøkonomi. Red: Dette siste alternativet er da når alle må skifte over eit relativt kort tidsrom, som mange vil vere tvinga til når monopolisten ikkje leverer gode nok varer(jamfør naturleg monopol-teorien) [ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-03-07 00:06 ] Lenke til kommentar
SterkeMeninger Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 da ville jeg valgt det siste alternativet, da får vi jo etter det du sier dårlig sammfunsøkonomi uansett! men vi får fri konkuranse på det siste valget ditt!. Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Som Mel Gibson sa i Braveheart : FREEEEEDOM !!! hehe .... :wink: Lenke til kommentar
cky Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Tror noen virkelig på det at Microsoft mener alvor i det å trekke Windows fra markedet? i alle fall i de 9 delstatene? Det er bare for å skape litt blest. Jeg fikk meg i alle fall en liten latter da jeg så overskriften her på hardware.no, som jo selvsagt gjorde mye ut av ingenting, også for å skape blest selvsagt. Og så er det utrolig mange feilvridde folk her! Tenker da på noen av linuxhyklerne som har postet her! Tenk å fare med slike løgner. Linux som desktop-os er et gammeldags og utrolig tungvindt system som ligger flere lysår bak Windows, f.eks med tanke på brukevennlighet, kompabilitet og programvareutvalg og generelt hvordan hele os'et fungerer. Som server-os fungerer linux fint, men hvorfor ikke bruke Windows her også. Det er greit at dere bruker linux, jeg har ingenting i mot det, men slutt med denne hyklerske propagandaen og prøve og prakke det på andre, det er uutholdelig! Dere får garantert ingen flere brukere når dere presenterer det på den måten der. Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Quote: On 2002-03-07 00:03, cky skrev:Tror noen virkelig på det at Microsoft mener alvor i det å trekke Windows fra markedet? Nei, så klart ikkje. Men tårer er alltid nyttig. Quote: Linux som desktop-os er et gammeldags og utrolig tungvindt system som ligger flere lysår bak Windows, f.eks med tanke på brukevennlighet, kompabilitet og programvareutvalg og generelt hvordan hele os'et fungerer. LoL...annleis måte å gjere ting på meiner du vel? Gammeldags? Det er akkurat det det ikkje er...det er foreløpig på eit umodent stadium, med dei bugs det fører med seg. Blir nok betre. Quote: Dere får garantert ingen flere brukere når dere presenterer det på den måten der. Du har rett. Det er til tider litt elitistiske tendenser i miljøet. [ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-03-07 00:13 ] Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Quote: On 2002-03-07 00:03, cky skrev:Det er greit at dere bruker linux, jeg har ingenting i mot det, men slutt med denne hyklerske propagandaen og prøve og prakke det på andre, det er uutholdelig! Dere får garantert ingen flere brukere når dere presenterer det på den måten der. Når prøvde noen å prakke på deg linux sist? Dårlige erfaringer med Elkjøp-selgere som prøver å selge pc'er med linux forhåndsinstallert? Her på HW.no dukker det stadig opp tråder som "Linux suger" osv. MS tilhengerne er minst like ille som de mest fanatiske linux-folka. Linux handler om valgfrihet, noe jeg og mange andre setter stor pris på. Jeg har aldri "tvunget" noen til å bruke linux. Flere kompiser av meg har lagt merke til at jeg har brukt linux en stund, og flere har lurt på om de skulle legge det inn også siden jeg syns det er så bra. Tror du jeg har løpt bort til dem, reformatert harddisken og lagt inn linux? Langt ifra, jeg pleier å anbefale dem å fortsette å bruke windows istedet, rett og slett fordi de fleste ikke er like interessert i data som meg. De skal bare spille og bruke internett, og da er det (foreløpig) greiere med windows. Det er MS-folket som gjør alt de kan for å tvinge andre til å bruke sitt OS. Ferdig-pc'er bundles med windows, og windows bundles med alskens programvare som mediaplayer, messenger, internet explorer osv. Linux-tilhengerne jobber for åpne løsninger, og friheten til å velge det operativsystemet og den programvaren man selv ønsker. De som måtte foretrekke windows fortjener slett ikke juling, men jeg mener at man skal kunne ha et reelt valg. Er dette for mye å forlange? PS. Jeg bruker flere OS selv, til og med windows -til spill da selvsagt :smile: [ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-03-07 00:50 ] Lenke til kommentar
physical_ Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Quote: Det er jo akkurat dette som er saka si kjerne. Er det mogleg å starte eit nytt firma? -Dersom Rimi-Hagen eig alle næringseigedommar der det er naturleg å etablere seg, er det da lett å starte ny butikk?-Rimi-Hagen vil få innkjøpsmakt, altså han sier at dersom grossist selg til den nye bedrifta så vil ikkje Rimi kjøpe meir av grossisten...kven vinn? Dette er en vanlig problemstilling. "Hvis ikke staten kontrollerer økonomien, så vil det største selskapet kjøpe opp de andre, forhindre de andre selskapene fra å kunne eksistere, ingen konkurranse, verdensherredømme..(osv..)" Orker ikke å skrible så mye så sent, men her er spørsmål og svar angående bl.a slike problemstillinger: http://www.moraldefense.com/Campaigns/Micr.../Antitrust_FAQ/ Quote: Alternativt: Alle går over til andre OS/programvare, noko som vil koste enormt med tid og pengar -> dårleg samfunnøkonomi. Skjønner ikke helt hva du mener? Fordi det vil koste så mye for bedrifter å skifte til alternativer, skal man tvinge Microsoft til å lage varene man vil ha? Lenke til kommentar
Obi-Wan Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Tragisk å høre på alle dem som sier noe sånt som dette "Windows er et møkka OS" osv... Ca 80% av dem som sier det bruker jo Windows da, skjønner egentlig ikke hva som er problemet, Linux er jo gratis da så kan jo bare laste det ned. Windows selges på de fleste ferdig pc'er fordi det er enkelt å bruke, de fleste litt mer avansert brukere mekker sammen pc en selv. Selv har jeg ingen problemer med Windows, det klikker en gang i blant og alltid nye sikkerhetshull som blir funnet, men hadde Linux vært like stort som Windows hadde man sikkert funnet flere sikkerhetshull der også, poenget er jo at alle er "etter" windows/microsoft, det er jo status for en hacker å fu/ke up for windows på en eller annen måte da. Microsoft må jo få selge OS'ene sine med hva tillegsprogram de vil da, det er jo akkurat som å si at maryland cookis ikke får ha sjokolade i kjeksene sine for det kan skade Minde/Nidar sitt marked. (hehe du vet...) Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Så ut som DoJ ikke klarte det denne gangen heller :smile: Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Quote: On 2002-03-06 22:52, Dj_Offset skrev:Enten gjorde du en tabbe og slettet windows partisjonen (brukerfeil skjer :smile:, ellers skrev mandrake over MBR slik at du ikke klarte boote i Windows og du trodde windows var borte. Etter min tolkning i allefall. Windows var der, den. Men den harddisken jeg lagde en egen partisjon for Linux på var tom... selv om partisjonen bare var ca. halvparten av harddisken. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Quote: On 2002-03-06 23:40, SterkeMeninger skrev:Og for det andre, Linux er et EXTREMT BRA operativ system, det er mange ganger så stabilt, selve systemet klikker aldrig selv om noen programmer en sjelden gang kan gjøre det noe som er meget skjelden, om det skjer klikker ikke systemet som vi er så vant til at skjer av og til. Windows XP er ¨på samme måten. Programmer kan klikke, men jeg har ennå ikke opplevd at selve systemet låser seg. Jeg bare lukker programmet som har problemer, også fortsetter WinXP som om ingenting har skjedd. Quote: Og sikkerheten er også på topp, viruser finnes så godt som ikke, og de få som er går på noen Linux utgaver (distroer) men ikke på andre, så de har vanskelig for å spre seg. Vet du grunnen til at det finnes så få virus på Linux? Fordi det ikke er så mange som bruker det. Jo flere som bruker Linux, jo fler virus vil det lages etterhvert også. Quote: Jeg kan godt inrømme at det ville bli dyrere å lære folk i bedrifter, Skole etc Linux p.g.a at det tar langt lengre tid, men det får det være verdt, det er tross alt kun en engangsinvistering per person, og kansje det ikke blir så ille en gang, som sagt det blir enklere for hver dag som går. Tror du Magda på 62 år, som er sekretær på bedriften og så vidt klarer å starte maskinen og bruke den til de få tingene hun bruker den til, vil klare å bruke Linux sånn uten videre? Eldre mennesker som er innkjørt i en ting (f.eks Windows), bruker lang tid på å lære nye ting. Quote: Det beste hadde vel vært om Linux fikk et program eller noe man kunne installere så kunnr man kjøre Windows programmer like bra som Lindows vil gjøre, eller like bra som Windows gjør det, men selvølgelig med Linux stabilitet... Eh... programmer som krasjer i Windows XP vil garantert også krasje i Linux. Det er faktisk større fare for det ettersom Linux må emulere XP. Det tar i tillegg mye prosessorkraft å la ett operativsystem kjøre ett annet. Grunnen til at WinXP krasjer er på grunn av dårlig programmerte programmer, og da hjelper ikke Linux's stabilitet noe som helst. Skjønner du ikke det, har du ikke særlig peil på data. Quote: BE for at Windows går under. Går Windows under, så vil det skape store problemer. Firma vil etterhvert bli tvunget til å lære opp noen hundre (kanskje tusen) medarbeidere i Linux. Det skaper store problemer på det økonomiske markedet, og selv om du ikke bruker Windows så vil det ramme deg også. Quote: LINUX IS DA FUTURE!!!!! Godt mulig, men det beste er at det skjer en gradvis overgang. Skjønner at du ikke liker Windows, men hvorfor i huleste plager det deg at andre bruker det? Sitt der med Linux og vær stolt av det, men prøv WinXP før du uttaler deg om hvor dårlig det er. XP er faktisk veldig bra. Det kom sent, men nå er det her. La nå folk få bruke Windows hvis de vil og hold kjeft! Lenke til kommentar
dweller Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 OK, dette er til alle som mener at IE og andre programmer er SÅ intrigert i windows at det ikke går an å fjerne dem!!!!! Sjekk litt rundt på denne siden: http://www.98lite.net/98lite.html Har prøvd dette, og ME har aldri vært så stabil etter at jeg fjernet alt jeg ikke hadde bruk for I XP fjerner man Messenger LETT,finn "SYSOC.INF" filen som ligger skjult i Den skjulte "INF" mappen,slett HIDE. Det er mange triks i XP,min instalasjon gikk jeg fra 1,7 gig til 600 meg.Får du fjernet alt dritt som ligger i Xp/98/me går straks ytelse og stabilitet opp. VI BØR KUNNE VELGE HVA VI SOM BRUKERE HVILKE PROGRAMMER FRA MS VI VIL BRUKE!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
[DA]Amethyst Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Helt idiotisk dette her !! Det nytter ikke å prøve å fjerne Windows OS eller noe som helst, hvis de fjerner XP eller 2000pro fra markedet kommer folk til å drive med piratkopiering av operativsystemet overalt og ingen kommer til å gi **** !! Det er noe ***** tull bare fordi Linux og resten av "taperOSene" ikke klarer å utkonkurrere Microsoft at de må gjøre slikt dritt som dette. GO MICROSOFT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :smile: Lenke til kommentar
[DA]Amethyst Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Helt idiotisk dette her !! Det nytter ikke å prøve å fjerne Windows OS eller noe som helst, hvis de fjerner XP eller 2000pro fra markedet kommer folk til å drive med piratkopiering av operativsystemet overalt og ingen kommer til å gi **** !! Det er noe ***** tull bare fordi Linux og resten av "taperOSene" ikke klarer å utkonkurrere Microsoft at de må gjøre slikt dritt som dette. GO MICROSOFT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :smile: Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Quote: On 2002-03-07 01:18, physical_ skrev:Skjønner ikke helt hva du mener? Fordi det vil koste så mye for bedrifter å skifte til alternativer, skal man tvinge Microsoft til å lage varene man vil ha? Ja, må jo det når utgangspunktet her var at MS hadde monopol og at dei stengte for 3dje-parts programvare. Det beste er sjølvsagt å slippe til 3djepart. Men dette er forsåvdt hypotetiske problem. Poenget er altså at ein bør forhindre monopoldanning i utgangspunktet, nettopp for å unngå blokkering av 3djepart. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Jeg har rett og alle andre tar feil, Jesus elsker meg etc. PS! Kjoett er bedre enn fisk! Med Vennlig Hilsen MCSE-Sertifisert Hjernekirurg Dr. Doogie - "If in doubt, cut it out" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå