Valkyria Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Tidligere i år kjøpte jeg meg en Honda Del Sol, 94 modell. Lyktene var meget uklare og ubrukelige, og jeg har brukt et poleringskit til å få dem klare og gode og gjennomsiktige. Dette varte i 1 måned før de har blitt uklare igjen. Jeg tenker det er verd å heller investere et par nye lykter siden jeg har lyst å beholde bilen så lenge jeg kan. Men siden dette er meget sjelden bil her i Norge er det naturligvis ikke mulig å få tak i reservelykter til den. På ebay derimot er det et flust av lykter, men de har naturligvis Amerikansk spec, altså oransje blinklykter hvor de Europeiske er klare (men med oransje indre hus til blinklyset). Med alt av krav og regler som settes her i Norge tør jeg ikke kjøpe noe som en byråkrat i Statens Vegvesen ikke liker. https://www.ebay.com/itm/FOR-93-95-HONDA-DEL-SOL-CRYSTAL-CHROME-HEADLIGHT-AMBER-CORNER-SIGNAL-BUMPER-FOG/202260885064?fits=Make%3AHonda&hash=item2f17b02e48:g:VoQAAOSwFFtaqVTd De overnevnte er de jeg har lyst å kjøpe. Omtrent slik ser de originale ut: Er disse lyktene lovlige på denne bilen? Lenke til kommentar
bayerische Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Er de ikke e-merket så er de ikke lovlige. Hvilket poleringskit benyttet du for å friske de gamle opp? Vasket du bilen etter du gjorde dette - isåfall på hvilken måte, og hvor lenge etterpå? 1 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 29. november 2019 Forfatter Del Skrevet 29. november 2019 Hvordan vet jeg om de er E-merket? Hvordan ser de dette evt på EU kontrollen? Benyttet Biltema sitt poleringskit og fulgte oppskriften til punkt og prikke. Bilen har ikke blitt vasket siden poleringen. De var som nevnt pene i starten men falmet igjen ganske kjapt og jeg mistenker det har mer å gjøre med generelle tilstanden på de 25 år gamle lyktene enn kittet / teknikken som var brukt. Innsiden av lyktene har også noe oksidering på seg så jeg har ikke noe problem med å bruke penger på å få noen helt nye lykter. Lenke til kommentar
bayerische Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Står i glasset på lykta. Er nok ikke store sannsynligheten for at det blir oppdaget. Er de stygge på innsiden er det ikke mye å gjøre, annet enn å bytte glass eller bytte hele lykten Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 29. november 2019 Forfatter Del Skrevet 29. november 2019 Jeg var akkurat i garasjen og inspiserte både min 2017 Civic og Del Solen og ingen av dem har noen form for markering, hverken i glassene(plastikken) eller noe annet sted i lyktene, annet enn ved inngangen til pærene som sier spesifikasjonen til pæren som skal inn. Jeg har lett etter kun glass, men finner kun komplette lykter. Jeg ser for meg at så lenge det oransje i lykten ikke er direkte ulovlig og dermed trigger en letejakt for kontrolløren etter godkjenningsmerket så blir det nok ikke lagt merke til. Er det noen lover som tilsier at selve huset for blinklyset må være gjennomsiktig med gul pære? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 29. november 2019 Forfatter Del Skrevet 29. november 2019 Endte opp med å kjøpe lyktene på 20% BF tilbud. Får montere dem, justere lyset korrekt og satse på at kontrollør på PKK er et fornuftigt menneske. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 30. november 2019 Del Skrevet 30. november 2019 PKK har ikkje noko punkt for kontroll av samsvarserklæring, så det går nok bra. Må så klart fungera og oppfylla alle krav elles. Så er det såklart ein (veldig) liten sjanse for regress frå forsikringsselskapet om det er så kjipe greier at det fører til brann e.l. Oransje lykteglass foran blinklys er jo heilt vanleg på litt eldre bilar i Noreg. Har vanskeleg for å tro at det ikkje skal vera godkjent (spesielt på ein bil frå 1994). Å gå motsatt veg, frå oransje glass til klare glass + oransj pære er vel ein vanleg modifikasjon. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Det er lyset fra blinklyspæra som skal ha riktig farge. Om glasset/huset er gult eller klart har ingenting å si. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Som sedsberg sier så er det fargen som teller for blinklys. Om det er klart glass + oransje pære eller oransje glass med klar pære spiller ingen rolle. En mer omfattende måte å få gamle matte lykteglass klare igjen er på slipe dem ned. Dvs. slipe bort et tynt lag av glasset/plastikken og så pusse og polere dem igjen etterpå. Men dette krever både kompetanse og ikke minst dertil egnet utstyr. Jeg vet dette er mulig å gjøre (er videoer om det på Youtube), men aner ikke eksakt hvordan det gjøres. Det tar også en del tid, så blir dyrt om man skal sette en slik jobb bort til noen andre (de som driver med billakkering kan sikkert gjøre noe slikt). Lenke til kommentar
Mofa$a Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Om lysene er dårlige kan jeg på det sterkeste anbefale å montere en Led bar istedet. Du får ett utrolig mye bedre lys på bilen til en OK penge Veldig enkelt å montere også Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Hjelper lite med LED-bar hvis han stryker på PKK pga. slitte lykter. Samt at han sikkert trenger nærlys også en gang i blandt. 1 Lenke til kommentar
Mofa$a Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Ja det hjelper lite i forhold til PKK, det sier seg selv. Men det hjelper i forhold til mer lys..... Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 4. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2019 Klarer meg fint med lysmengden som kommer fra de originale husene (når de er klare selvsagt). Takker for alle svar. Blir spennende å se til sommeren om det blir noen bemerkelse på de eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå