Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 (endret) 10 minutes ago, freddy85 said: Hadde det ikke forundret meg om den har lekket en god del fluoriserte drivhusgasser, ikke verdens beste kvalitet på de bilene for å si det mildt. Eller så har han døra til bilen oppe mens han tar skjermbilde. Var mer ment som en morsom kommentar på en litt ekstrem temperatur inne i bilen, som kan ha flere naturlige forklaringer. Endret 7. september 2020 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 (endret) freddy85 skrev (17 timer siden): Hadde det ikke forundret meg om den har lekket en god del fluoriserte drivhusgasser, ikke verdens beste kvalitet på de bilene for å si det mildt. Tesla model S levert i Europa inneholder 770 gram R-134A, som har en GWP på 1300. Dvs. at hvis alt lekker ut så tilsvarer det like mye CO2 som forbrenning av 428 liter bensin: ganske nøyaktig ett tonn CO2. La meg bare minne om at de fleste bensinbiler i samme klasse også har klimaanlegg. Men hvilket grunnlag har du for å anta at det har lekket ut på hans bil? Endret 8. september 2020 av Simen1 2 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 PingEnt skrev (26 minutter siden): 35 grader Celsius i bilen høres ikke helt behagelig ut, selv i Italia. Han lever da i et fritt land og kan velge temperaturen som han selv vil. Hva så? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 1 minute ago, Simen1 said: Han lever da i et fritt land og kan velge temperaturen som han selv vil. Hva så? Altså, 35 grader innendørs i en bil ville nok de færreste synes er behagelig. Kommentaren var mer at han nok hadde dørene oppe og bilen stille mens han tok skjermbildet, spesielt siden det er på vest-kysten av Italia. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 PingEnt skrev (7 minutter siden): Altså, 35 grader innendørs i en bil ville nok de færreste synes er behagelig. Kommentaren var mer at han nok hadde dørene oppe og bilen stille mens han tok skjermbildet, spesielt siden det er på vest-kysten av Italia. Det er en skjermdump fra appen, den kan fint vise 45 grader også og alt er normalt hvis den er parkert. Er det noe der som tyder på at bilen er på/kjører? Jeg er ikke så stødig i tysk. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 Hanhijnn skrev (På 4.12.2019 den 8.08): Blir nok bra bare vi blir kvitt de forbaska dårlige DAB-radioene som bare virker innimellom, og med tynn blekkboksaktig lyd. Få inn skikkelige FM-radioer, sånn som alle andre land, så bedres både trivselen og sikkerheten i bilen (alle får viktige meldinger f.eks.). Særlig for utenlandske biler og vogntog som er på tur i Norge. Hva i all verden skal utenlandske biler og vogntog med norsk radio? De hører vel på hjemlandets radio på nettradio, om noe? Jeg har ihvertfall null interesse av å høre på tysk radio om jeg skal kjøre i Tyskland, da blir det NRK-kanaler på TuneIn. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 freddy85 skrev (28 minutter siden): Fortsatt ganske patetisk, sikkert vært mer miljøvennlig hvis det dere er så opptatt av å kjøre en gammel mercedes 300d diesle fra 80 tallet enn den der med tanke på hvor som er byttet. Er vel også en stor andel kullkraft i den tyske elmiksen. Flyst av dem i midtøsten og afrika som fortsatt tikker å går, mercedes 300d altså. Subaru uten turbo og Toyota land cruiser er også ganske kjent for å ikke ha mye mekaniske problemer. Mercedes 300D 1989-modell hadde et offisielt forbruk ved kombinert kjøring på 0,74 liter/mil. Jeg tviler ikke på at disse er "evighetsmaskiner" som kan ha kjørt like langt som Hansjörg har i sin Model S. Med offisiellt forbruk så ville 300D'en ha brukt 85 840 liter diesel og ha sluppet ut 226 600 kg CO2 (ikke medregnet produksjonsrelaterte utslipp). Tyskland trapper ned kullkraftproduksjonen i harde takene. I 2019 var kullkraftandelen nede i 28,2%. Tallene for første halvår 2020 er klare og nå er kullkraftandelen nede i 19,9%. Kilde. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 51 minutes ago, freddy85 said: Fortsatt ganske patetisk, sikkert vært mer miljøvennlig hvis det dere er så opptatt av å kjøre en gammel mercedes 300d diesle fra 80 tallet enn den der med tanke på hvor som er byttet. Er vel også en stor andel kullkraft i den tyske elmiksen. Flyst av dem i midtøsten og afrika som fortsatt tikker å går, mercedes 300d altså. Subaru uten turbo og Toyota land cruiser er også ganske kjent for å ikke ha mye mekaniske problemer. Er det patetisk at den har kjørt så langt? Tenk hva penger han har spart på drivstoff! Batteriene blir ikke kastet når de taes ut av en bil. De blir fikset. Det gjør nok sikkert motorene også. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 (endret) Complexity skrev (1 time siden): Tenk hva penger han har spart på drivstoff! Fra regnestykket over her har vi en besparelse på 85 840 liter diesel sammenlignet med Mercedes 300d som har kjørt like langt. Nå vet jeg ikke hva dieselprisen i Tyskland har vært i gjennomsnitt siden Hansjörg kjøpte model S-en sin, men hvis jeg gjetter på 10 kroner så har han altså spart 858 400 kroner i diesel. Siden han har gratis superlading ut bilens levetid så har han neppe brukt så veldig mye på lading (hos andre operatører). Edit: Det ser ut som 1,2 €/l er mer realistisk. Da har han spart ca 100 000 €. Eller sagt på en annen måte: Hvis han hadde fått en Mercedes 300d gratis, med gratis forsikring, gratis bompenger, gratis oljeskift, gratis dekk og gratis årsavgift så ville den likevel kostet han mer enn Model S-en. Endret 7. september 2020 av Simen1 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. september 2020 Del Skrevet 7. september 2020 (endret) Det er jo ganske så fantastisk. Hvordan kan man ikke bli imponert av det. Harforøvrig målt oppimot 50 grader i min bil når den har stått parkert i sola. Skjønner ikke problemet med 35 grader? Endret 7. september 2020 av Complexity 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. september 2020 Del Skrevet 8. september 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (15 timer siden): Hanhijnn skrev (På 4.12.2019 den 8.08): Blir nok bra bare vi blir kvitt de forbaska dårlige DAB-radioene som bare virker innimellom, og med tynn blekkboksaktig lyd. Få inn skikkelige FM-radioer, sånn som alle andre land, så bedres både trivselen og sikkerheten i bilen (alle får viktige meldinger f.eks.). Særlig for utenlandske biler og vogntog som er på tur i Norge. Hva i all verden skal utenlandske biler og vogntog med norsk radio? De hører vel på hjemlandets radio på nettradio, om noe? Jeg har ihvertfall null interesse av å høre på tysk radio om jeg skal kjøre i Tyskland, da blir det NRK-kanaler på TuneIn. Det kan vel være av interesse å få meldinger om dårlig vær på fjelloverganger, ras, omkjøringer o.s.v. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. september 2020 Del Skrevet 8. september 2020 (endret) 4 minutes ago, Hanhijnn said: Det kan vel være av interesse å få meldinger om dårlig vær på fjelloverganger, ras, omkjøringer o.s.v. Dette kan jo enkelt implementeres i navigasjonen istede. Man får jo allerede beskjed på kartet om trafikken går sakte. Etter jeg fikk Teslan har jeg bare testa at DAB funket. Går kun i Tunein og Spotify. Mye bedre lydkvalitet. Og FM vil jeg ikke ha tilbake. Edit: trodde jeg var i en helt annen tråd. Tar nok litt tid før utenlandske trailere får dette inn i kartet sitt. Endret 8. september 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 (endret) Hanhijnn skrev (På 8.9.2020 den 7.23): Det kan vel være av interesse å få meldinger om dårlig vær på fjelloverganger, ras, omkjøringer o.s.v. Hva skal man med meldinger om slikt på et språk man ikke forstår? Jeg tror de færreste tyskere på bobilferie i Norge eller litauere som kjører lastebil til Nord-Norge for å hente fisk skjønner bæret av norske trafikkmeldinger. Endret 9. september 2020 av Jens Kr. Kirkebø 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (13 timer siden): Hva skal man med meldinger om slikt på et språk man ikke forstår? Jeg tror de færreste tyskere på bobilferie i Norge eller litauere som kjører lastebil til Nord-Norge for å hente fisk skjønner bæret av norske trafikkmeldinger. Slike veitrafikkmeldinger burde nok vært gitt på engelsk også ja. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 freddy85 skrev (På 7.9.2020 den 15.24): Hadde det ikke forundret meg om den har lekket en god del fluoriserte drivhusgasser, ikke verdens beste kvalitet på de bilene for å si det mildt. Hæ? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Det har gått helt under radaren for meg grunnet en pandmi og et presidentvalg, men Hansjörg von Gemmingen rundet i forrige måned: 1 200 000 km på sin Tesla model S P85 2013. (Tulleenheten miles bruker jeg ikke) 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 (endret) 1 287 480 km Endret 18. mars 2021 av Simen1 3 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 Hvor mye kan en bytte på en bil før en ikke lengre kan si at "bilen" har kjørt så og så langt? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 Rammeverket og km-telleren? Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 keramikklampe skrev (36 minutter siden): Hvor mye kan en bytte på en bil før en ikke lengre kan si at "bilen" har kjørt så og så langt? Det har vel blitt diskutert i noen tusen år allerede. https://en.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Theseus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå