Nimrad Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 Også i denne tråden viser elbilmotstandere at de er enda mer opptatt av miljø enn oss andre. Utrolig hvor viktig det blir med kullkraft, elmiks og alt mulig. 5 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 Ketill Jacobsen skrev (På 29.11.2019 den 14.54): Batteri som har holdt i 460.000 km og holder fortsatt 86% av kapasiteten! Motor som har gått 680.000 km og fortsatt er ok! Reperasjonskostnader på kr 1,3 per mil (13.000 € over 100.000 mil) er bra! Det skal tillegges at sjåfør er svært varsom med sin bil. Alt i alt svært interessant å få data for biler med ny teknologi Typisk nok er den tyske artikkelen slurvete med statistikk da den angir biler i Tyskland skrotes etter 150.000 km. Levealder er definert som når halvparten av en modell er avregistrert. Levealder var i 2015 18 år i Tyskland (opp fra 8 år i 1965 i følge tyske AM & S!). Gjennomsnittlig årlig kjørt distanse i Tyskland 11.672 km. Altså går/gikk tyske biler ca 210.000 km før de var utrangert (norske tall er ca 18 år og 12.140 km per år (ned 2,4% siden 2013)). Hvor finner du disse tallene på priser? Er alt som er byttet betalt av bileier, eller har noe gått på garanti? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 debattklovn skrev (4 timer siden): Sitat Ifølge insideevs.com har Gemmingen byttet batteripakke tre ganger og motor fire ganger. er ikke akkurat billig heller. Så han fikk ikke byttet batteripakken på garanti altså? Er du sikker på det? Dokumentasjon? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 MrMarbles skrev (4 timer siden): Enig. Det er egentlig å bare ignorere de som på død og liv skal deraile hver enkelt tråd som har noe med Tesla/elbil å gjøre. Eller rapportere all trollingen, OG ellers ignorere de... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 28 minutes ago, daruu said: Hvor finner du disse tallene på priser? Er alt som er byttet betalt av bileier, eller har noe gått på garanti? Det er oppgitt i artikkelen henvist til av 0laf tidligere i tråden. Quote seit Kilometerstand 540.000 ist der aktuelle Akku drin, dieser hält also mittlerweile fast eine halbe Million Kilometer. Die Restkapazität beträgt 86%, Quote Der letzte Motorentausch war bei 320.000 km, seitdem ist der gleiche Motor verbaut, dieser arbeitet tadellos und nur minimal lauter als im Neuzustand. Quote Sehr viele Reparaturen (insbesondere die am Antriebsstrang) wurden auf Garantie durchgeführt, sodass die Reparaturkosten nach einer Million Kilometer bei nur 13.000 € liegen. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 Men det står jo ikke hva som er garanti, å hva han har betalt selv... Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 (endret) Hanhijnn skrev (23 minutter siden): Eller rapportere all trollingen, OG ellers ignorere de... Eller ta innover seg at man er på et diskusjonsforum, og at at alt man er uenig i, ikke nødvendigvis er trolling. Ved å fortsette å beskylde andre for trolling fordi man er uenig, faller man i samme fellen selv, og bedriver "flaming", samt at du også bryter et par andre regler, en av de er at det er unødvendig å skrive at innlegg strider mot retningslinjene, du bør rapportere de i stedet. Lykke til ! Endret 2. desember 2019 av 0laf 4 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 PingEnt skrev (42 minutter siden): Det er oppgitt i artikkelen henvist til av 0laf tidligere i tråden. PingEnt skrev (43 minutter siden): Det er oppgitt i artikkelen henvist til av 0laf tidligere i tråden. De 13.000 € antar jeg er kundens rene utgifter (garanti betaler Tesla) og slitedeler kommer i tillegg (dekk, bremser, filtre etc). Lenke til kommentar
skygamer Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 Lurer på hva som i teorien hadde skjedd om du kjørte en bil med 6 nummer plasser (999 999 km) 1 million km.... Den hadde enten bare feilet totalt eller gått tilbake til 0km ? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 (endret) skygamer skrev (10 minutter siden): .... Den hadde enten bare feilet totalt eller gått tilbake til 0km ? Ding ... ding ... ding ... det er helt riktig! På biler som har kilometerteller med kun seks siffer, så går den rundt på en million, og man starter på null igjen, åpenbart. Det var ikke unormalt før i tiden, at taxier og andre som kjører langt hadde "rundet" speedometeret, noen flere ganger. På 60-70-80-tallet var det heller ikke unormalt at telleren kun hadde 5 siffer, og gikk rundt på 100 000 km. I dag er selvfølgelig alt elektronisk, så det er neppe noe problem, selv om telleren går rundt er det nok noe internt som holder styr på eventuelt hvor mange ganger det har startet på null igjen. Endret 2. desember 2019 av 0laf Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 (endret) Var noen biler på 90 tallet som og bare hadde 5 siffer. Min Ford Sierra fikk oppleve å bli nullstilt to ganger. Nå skal det sies at registerkjedet røk ca på andre nullstilling, og det var "designet for å vare bilens levetid" ifølge manualen. Så mulig den ble kjørt dobbel levetid da. Endret 2. desember 2019 av Complexity Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 (endret) Complexity skrev (22 minutter siden): Nå skal det sies at registerkjedet røk ca på andre nullstilling, og det var "designet for å vare bilens levetid" ifølge manualen. Sierra fra åttitallet og tidlig nittitallet hadde registerreim-intervall på 40 000 km eller 5 år, hva enn som kom først, så du hadde nok heller feil manual ? Endret 2. desember 2019 av 0laf 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 Jeg har kjørt med flere taxier som har rundet en million km. Så forresten en artikkel om et tysk bilblad som fant en brukt BMW som var kjørt 990 000 km. De demonterte bilen fullstendig og viste hvordan slitedeler så ut etter en million km. Det som var spesielt var at automatgearoljen aldri var byttet. Bilen var fremdeles i stand til å kjøre over 200kmh på motorvei. Tror den var 20-år gammel og motoren hadde byttet topp på ca 500 tusen. At en tesla kan gå en million er vel ikke helt urimelig selv om jeg tviler på at mange når dette før bilen skrotes av andre grunner. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 (endret) 2 hours ago, 0laf said: Sierra fra åttitallet og tidlig nittitallet hadde registerreim-intervall på 40 000 km eller 5 år, hva enn som kom først, så du hadde nok heller feil manual ? Sierra 2.0 8V DOCH hadde registerkjede. Samme motor man fikk i 90talls Scorpio. De gamle OCH motorene hadde vel reim. Slenger ved bildebevis fra 2009 når min takket for seg. (Og jeg er latterlig glad for at jeg slipper å skru på slikt igjen siden jeg har konvertert fra Ford til Tesla) Endret 2. desember 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 0laf skrev (15 timer siden): Eller ta innover seg at man er på et diskusjonsforum, og at at alt man er uenig i, ikke nødvendigvis er trolling. Ved å fortsette å beskylde andre for trolling fordi man er uenig, faller man i samme fellen selv, og bedriver "flaming", samt at du også bryter et par andre regler, en av de er at det er unødvendig å skrive at innlegg strider mot retningslinjene, du bør rapportere de i stedet. Lykke til ! Så du likte ikke den nei... Pussig. Men jeg tror nok at jeg holder meg til rapportering av trolling likevel. 1 Lenke til kommentar
Erlend Berge84 Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 På 3 batteri og 4 motorer er dette ikke inponerende. Det som er inponerende er at han klarte og holde seg våken ettersom elbil ikke lager mer en en summelyd. Sikkert mye autopilot. ? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 4 minutes ago, Erlend Berge84 said: På 3 batteri og 4 motorer er dette ikke inponerende. Det som er inponerende er at han klarte og holde seg våken ettersom elbil ikke lager mer en en summelyd. Sikkert mye autopilot. ? Jeg blir ganske døsig og sliten i hodet av motorduringen til noen biler, så akkurat det der kan ha motsatt effekt. 2 Lenke til kommentar
Erlend Berge84 Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 Delvis feil. Fra 08/91 så forsvant utskiftingsintervall. Fra 09/91 så kom de tilbake med reim så er noen som ikke hadde utskiftingsintervall. Lenke til kommentar
Erlend Berge84 Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 Delvis feil. Fra 08/91 så forsvant utskiftingsintervall. Fra 09/91 så kom de tilbake med reim så er noen som ikke hadde utskiftingsintervall. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 Erlend Berge84 skrev (2 timer siden): På 3 batteri og 4 motorer er dette ikke inponerende. Det som er inponerende er at han klarte og holde seg våken ettersom elbil ikke lager mer en en summelyd. Sikkert mye autopilot. ? Hadde det vært en fossilbil så ville jeg ha vært enig med deg. Men her er det snakk om en bil der teknologien utvikler seg raskt. Det siste batteriet og den siste motoren er mer representativ for holdbarheten enn de første batteriene og motorene (skjønt selve motoren har det aldri vært noe feil på). Så det som kan forventes i dag er en holdbarhet på minst 450.000 km for batteriet og 680.000 km for motorene. Begge deler er mildest sagt imponerende! 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå