inaa Skrevet 28. november 2019 Del Skrevet 28. november 2019 Nå går Equinor i gang med å bore den første brønnen til CO2-lageret [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 28. november 2019 Del Skrevet 28. november 2019 "Det er en del av det norske fullskalaprosjektet for CO2-fangst og lagring." Savner artikler som går litt i dybden på alternativene, som f. eks. metanolproduksjon. Bruker vi metanol i stedet for diesel er CO2 en ressurs, og det blir en verdikjede for CO2 og ikke bare utgifter. For å lage 1 liter metanol må vi bruke 12 kWh fornybar energi og 1,4 kg CO2. Etter min mening burde myndighetene støtte prøveprosjekter med vindturbiner på havmerder. 24 000 kvm er mer enn nok areal for sikker bruk av vindturbiner, som så produserer hydrogen gjennom elektrolyse, hvor 1 kg hydrogen er nok til 6 liter metanol. Metanol er et interessant alternativ til diesel, og er allerede i bruk på Stena Germanica. Metanol er også drivstoff i dagens brenselceller. Rederiene aksepterer CO2-avgifter, og på konferansen Erna Solberg tok initiativet til var det mange som skrytte over NOX-fondet, og mente opplegget også kunne brukes for CO2. Dersom pengene fra et CO2 fond subsidierte metanol ville diesel bli utkonkurrert, selv om energiinnholdet i metanol bare er halvparten av diesel. Det er nok denne muligheten som er et tankekors for en regjering som satser mest penger på olje og gass, og egentlig ikke tror på at havet vil stige vesentlig. Lenke til kommentar
Karl Johan Grimstad Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Burde man ikke først løse aminproblemet, ? storskala global fangst og lagring vil etterlate store mengder sv dette giftige stoffet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå