Gå til innhold

Vifteregulator til 220v vifte.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du seriekobler vifta med ein motstand slik at spenningen synker ned til rundt 100V så går det betydelig saktere.

 

Slike regulatorer er brukt i lysdimming og det finnes eigne, trinnlause brytere til å regulere motstanden alt fra 0-230V. Me har ei heime som regulerer spenningen på vifta fra 140-230V, varvtalsregulator kalles den. Men ein enkel lysdimmer eller regulator på clas funker

Lenke til kommentar
Om du seriekobler vifta med ein motstand slik at spenningen synker ned til rundt 100V så går det betydelig saktere.

 

Slike regulatorer er brukt i lysdimming og det finnes eigne, trinnlause brytere til å regulere motstanden alt fra 0-230V. Me har ei heime som regulerer spenningen på vifta fra 140-230V, varvtalsregulator kalles den. Men ein enkel lysdimmer eller regulator på clas funker

Den eneste måten å regulere hastigheten, er ved å regulere frekvesnen.

Lenke til kommentar
ved mindre volt får elektromagnetene i stator mindre trekningskraft, noe som fører til tregere akselerering. teoretisk skal vel vifta kunne gå like fort, men ikke akselerere like fort? eller?

Den får vel bare lavere dreiemoment.

 

En DC vifte fungerer anderledes enn en AC vifte, at DC vifter går seinere ved lavere spenning er vel ikke noe nytt for de på dette forumet.

Endret av xqus
Lenke til kommentar
Den eneste måten å regulere hastigheten, er ved å regulere frekvesnen.

Nei, du kan ikke tvinge en motor til å følge frekvensen. Motoren kan gjerne ønske å gå så fort, men hvis den ikke har krefter nok så klarer den ikke å følge med.

Har brukt seriekobling av 2 vifter slik at hver får 110V, det har fungert.

Har også prøvd en dimmer, og hastgheten ble regulert. Men det låter stygt både fra dimmer og vifte.

Lenke til kommentar

Begir meg utpå en liten rotur nå..

 

fl = f x (1-n/ns)

 

Siden 1 , n og ns er fast så er den eneste måten og regulere motoren på ved og endre f altså nettfrekvensen.

 

Men en traic en kjøper på clas ohlson endrer vel frekvensen? Deler ikkje den opp sinusen med tennpulser og alt styr?

 

Uff lenge siden eg har styrt med dette :)

Lenke til kommentar

Kan jo bare slutte meg til dem som nevner lampedimmer som regulering for 230v vifter.

Etter å ha benyttet en slik løsning i flere år på mange forskjellige viftefabrikat, kan jeg garantere at det fungerer.

Men vær samtidig oppmerksom på at ikke alle lampedimmere fungerer like bra for formålet, noe som kanskje også kan skyldes en uheldig kombinasjon av vifte / regulator.

Har sjøl prøvd en billig Chlas´-utgave, men ble ikke særlig fornøyd med den. Det viste seg at denne skapte en plagsom støy / during fra vifta, så den måtte jeg droppe. Det som faktisk har fungert best, er et byggesett som jeg en gang i tiden kjøpte hos Elfa? Er ikke sikker, men vær som sagt klar over at ikke alle dimmere egner seg like godt til formålet.

Man kan selvsagt også seriekoble vifta med en passende motstand. I de fleste tilfellene vil en verdi mellom 500 og 100Ohm være passelig, da vil man oppnå en ganske god turtallsreduksjonreduksjon (og dermed støy). Men NB! Motstanden bør tåle en viss effekt, noe under 5-10watt anbefales ikke!

En annen løsning som allerede er nevnt av Novec, er å seriekoble to vifter. Men da må man også passe på at disse har tilnærmet samme merkeeffekt ( watt), ellers vil resultatet bli at én av viftene enten ikke starter, eller går vesentlig saktere enn den andre, som dermed fortsatt vil gå med tilnærmet full hastighet.

Tro meg; Jeg har fuska litt i faget som det heter, og kan innestå for dette.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Vil det fungere da?

En AC vifte sitt turtall bestemmes vel av frekvensen?

Det er i og for seg riktig.

Men i vårt tilfelle er det snakk om en mangepolet motor i kombinasjon med et "svinghjul", som i dette tilfellet er selve vifta.

Dette kan vi faktisk utnytte, ved at vifta / rotoren "mister" noen av polene ved redusert spenning, og dermed reduseres også turtallet.

Det er i alle fall den enkleste og beste forklaringen jeg kan gi. Men om man eksempelvis fjernet selve vifta ( svinghjulet), så ville situasjonen blitt ganske annerledes. Da ville man høyst sannsynlig ikke fått noen turtallsendring, da rotoren alene ikke er tung nok til å utnytte disse forholdene.

 

Hondaen pleier gjerne å komme på banen i slike spørsmål, og jeg kan godt huske at vi hadde en feiendes diskusjon omkring et omtrent tilsvarende tema.

 

Dukker han opp her, så vær sikker på at vi kommer til å få en meget utdypende og god forklaring, atskillig bedre enn min!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...