nessuno Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 oophus3do skrev (1 time siden): Si ifra når Porsche taper rekordene sine med Taycan. Skal ikke si ifra noe som helst. Bilen er uinteressant, merket er snobbete, ytelsene so-so. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 nessuno skrev (2 minutter siden): Skal ikke si ifra noe som helst. Bilen er uinteressant, merket er snobbete, ytelsene so-so. For deg. Ytelsene har hittil vist seg å slå Tesla, som er grunnen til at Elon Musk har fyrt seg opp, og ville ta rekorden på Nurdburgring. Dog for å eventuelt få til det, så må han jo modifisere Tesla Model S, og kjøre på slicks. Samtidig som rekorden var tatt av Porsche Taycan Turbo, og ikke Turbo S. Så de har et ess i erme. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Ja selvfølgelig for meg, for jeg er ikke av kategorien "førtiårskrise"! Og, vel å merke, er ingen av Teslaene bortsett fra Roadster "sports"biler, men selv da er ytelsen til samtlige på høy nivå likevel *uten* at dette har noe direkte praktisk betydning. Som jeg allerede sa ganske tydelig - still enhver selv den dyreste Porschen mot en entusiastbil så blir den spist til frokost. Av en bil for 1/3 av prisen og ikke en enorm bilmerke bak men en random 25-åring med et beskjeden verktøysett og kit kjøpt via Ebay. Det er bokstavelig talt bare snobber og menn 40+ som er opptatt av det merket. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 12 hours ago, 0laf said: For det første er tallet feil, Tesla leverte 244 920 biler i 2018, tror de i hvert fall, de teller ikke alltid riktig, de aller fleste av disse var Model 3, som var solgt i de tre foregående årene. Porsche leverte 256 255 biler i 2018, men tok ikke forhåndsbestillinger flere år i forveien. Mja, jeg ga to kilder. Kan du tenke deg å finne kilder for din påstand? Når det gjelder tellefeil, så er den største feilprosenten 0.3% - det blir ikke noe tre-gangern av det. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 (endret) nessuno skrev (32 minutter siden): Som jeg allerede sa ganske tydelig - still enhver selv den dyreste Porschen mot en entusiastbil så blir den spist til frokost. Av en bil for 1/3 av prisen og ikke en enorm bilmerke bak men en random 25-åring med et beskjeden verktøysett og kit kjøpt via Ebay. Det er bokstavelig talt bare snobber og menn 40+ som er opptatt av det merket. Dette argumentet kan du bruke mot hvem som helst bilmerke, inklusive Tesla. Det er ikke en Tesla som har drag-tids rekorden på elektriske biler. Det er det en elektrisk boble som har, som startet sin ombygningen tilbake i 2011. Samtidig er det du skriver feil. Om man skal se på hva Porsche kan og ikke kan, så kan du jo bare se på skussmålene deres under motorsports grener. Porsche 918 f.eks er ei bil som utnytter elektrisk kraft, og bruker elmotorer i tillegg til en forbrenningsmotor, og dominerte Le Mans 3 år på rad etter den kom. Porsche er altså ingen "fossil" når det gjelder erfaring rundt elektriske drivlinjer. Endret 29. november 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Jeg sa ikke at de ikke har peiling på elektriske biler/drivlinjer. Det jeg sa helt spesifikt at det er en overpriset bil som er laget for en helt spesiell kundegruppe. Bla.a. av prisen som jeg har ellerede påpekt som er for stiv og er i luksus-klassen. "Fossil" er ment helt spesifikt med tanke på deres design som er (i bunn og grunn) hver gang en "ny" 911 i bygget litt om. Og som sagt - ingen Teslaer er "sportsbiler" bortsett fra Roadster, og Porsche har absolutt ingenting som nærmer seg engang den ytelsen. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 nessuno skrev (7 minutter siden): Jeg sa ikke at de ikke har peiling på elektriske biler/drivlinjer. Det jeg sa helt spesifikt at det er en overpriset bil som er laget for en helt spesiell kundegruppe. Bla.a. av prisen som jeg har ellerede påpekt som er for stiv og er i luksus-klassen. En bil i luksusklassen kan altså ikke bli åretsbil? Du utelukker altså at Tesla Roadster, og Tesla Model S og X kan/kunne blitt årets bil, siden Tesla selv klassifiserer seg som å være i luksus-segmentet med disse bilene. Noted. nessuno skrev (8 minutter siden): "Fossil" er ment helt spesifikt med tanke på deres design som er (i bunn og grunn) hver gang en "ny" 911 i bygget litt om. Og som sagt - ingen Teslaer er "sportsbiler" bortsett fra Roadster, og Porsche har absolutt ingenting som nærmer seg engang den ytelsen. Selvfølgelig holder Porsche seg fast til en av de mest ikoniske formene for noen bil, noen sinne. De er jo ikke komplett idioter heller. Hvilken ytelse snakker du om? Ytelsen til Roadster som ikke er lansert ennå? Hvorfor bruker du Tesla Roadster som det ypperste av fremtidige elektriske biler, når biler som Rimac Concept Two vil være enda vassere? Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 oophus3do skrev (2 timer siden): En bil i luksusklassen kan altså ikke bli åretsbil? Du utelukker altså at Tesla Roadster, og Tesla Model S og X kan/kunne blitt årets bil, siden Tesla selv klassifiserer seg som å være i luksus-segmentet med disse bilene. Noted. Selvfølgelig holder Porsche seg fast til en av de mest ikoniske formene for noen bil, noen sinne. De er jo ikke komplett idioter heller. Hvilken ytelse snakker du om? Ytelsen til Roadster som ikke er lansert ennå? Hvorfor bruker du Tesla Roadster som det ypperste av fremtidige elektriske biler, når biler som Rimac Concept Two vil være enda vassere? Fordi den er allerede lansert (dog i nokså begrenset antall). Hvis du synes sammenligningen mellom en bil for 700k og en til 1,3 mill + er fair, der den sistnevnte leder marginalt, så er en sammenligning mellom en faktisk "sportsbil" til ca 2 mill nokså fair. Og ang "ikonisk" - tradisjoner som man sier, er de døde som maner til konformitet. 911 er urgammelt design og på nokså lenge har ikke denne "ledende" designet kommer lengre. Et stort bilkonsern som har ikke laget noe nytt på lenge sånn sett vs en nykommer som kom omtrent fra intet og trakker på tærne allerede. Derav, "fossil". Noe gammelt som lever på ikke stort mer enn sitt gamle rykte, og må ty til en egen 2 trinns girkasse for å få det til som en ikke-sports sedan klarer. Need I say more? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 nessuno skrev (Akkurat nå): Fordi den er allerede lansert (dog i nokså begrenset antall). Hvis du synes sammenligningen mellom en bil for 700k og en til 1,3 mill + er fair, der den sistnevnte leder marginalt, så er en sammenligning mellom en faktisk "sportsbil" til ca 2 mill nokså fair. Kan du definere hva du måler etter? Etter mine standarder, så leder Porsche mye mer enn kun "marginalt". Vi snakker om elbil-teknologien her, det er rimelig små forskjeller å hente frem. Dog Porsche innoverer ved å innføre et 800V system, et system vi nå ser at de fleste ønsker å komme etter med. Kia og Hyundai skal inn til et 800V system i 2021. Resten av VAG konsernet følger etter, med en egen ny plattform spesialdesignet for det, med kunnskap hentet fra Porsche med hjelp derifra. De har bevist at Taycan tåler straff over lengre tid, noe Tesla har slitt med. Både TMS og TM3 har slitt med varme på bane f.eks. Så har vi jo kvaliteten i selve bilene. Tesla har hatt problemer, noe Porsche ikke ser ut til å ha. Det er ikke én test av Porsche Taycan som jeg har sett, der testeren har sagt at han hadde valgt en Tesla over Porschen, om han fikk velge. nessuno skrev (5 minutter siden): Og ang "ikonisk" - tradisjoner som man sier, er de døde som maner til konformitet. 911 er urgammelt design og på nokså lenge har ikke denne "ledende" designet kommer lengre. Enda godt du ikke er CEO for Porsche, som hadde forandret et design de har brukt tiår på å perfeksjonere. Porsche lever pga 911. nessuno skrev (6 minutter siden): Et stort bilkonsern som har ikke laget noe nytt på lenge sånn sett vs en nykommer som kom omtrent fra intet og trakker på tærne allerede. Derav, "fossil". Noe gammelt som lever på ikke stort mer enn sitt gamle rykte, og må ty til en egen 2 trinns girkasse for å få det til som en ikke-sports sedan klarer. Need I say more? LOL, 1. Porsche lager da nye ting hele tiden, utenfor 911 serien. 2. Porsche leverer år etter år med nye modeller, som får bra anmeldelser. 3. Tesla prøvde å lage ei 2-trinns girkasse, men fikk det ikke til. Det gjorde Porsche. "Need I say more". 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 nessuno skrev (2 minutter siden): Okay, fanboy. ? 3 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 oophus3do skrev (14 timer siden): Si ifra når Porsche taper rekordene sine med Taycan. Hvem bryr seg? Kommer du til eie noen av disse bilene? So whyyyyy the hate?! Jeg fatter det ikke rett og slett Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. november 2019 Del Skrevet 30. november 2019 20 hours ago, oophus3do said: . Tesla prøvde å lage ei 2-trinns girkasse, men fikk det ikke til. Det gjorde Porsche. "Need I say more". Tesla prøvde å lage en 2trinns girkasse, men fant ut at det egentlig var unødvendig og bare gjorde drivverket mere komplisert enn nødvendig. Er kansje en grunn til Taycan er så strømtørst. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 30. november 2019 Del Skrevet 30. november 2019 Det er jo Taycan som er bil. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 30. november 2019 Del Skrevet 30. november 2019 Complexity skrev (36 minutter siden): Tesla prøvde å lage en 2trinns girkasse, men fant ut at det egentlig var unødvendig og bare gjorde drivverket mere komplisert enn nødvendig. Er kansje en grunn til Taycan er så strømtørst. Først ville de ha 2-trinns girkasse. Så fikk de det ikke til. Så var ikke 2-trinns girkasse "nødvendig" Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. november 2019 Del Skrevet 30. november 2019 (endret) 4 hours ago, uname -l said: Først ville de ha 2-trinns girkasse. Så fikk de det ikke til. Så var ikke 2-trinns girkasse "nødvendig" Er vel 260km/t isj som er toppfart på min Model 3. Ville ikke turt å kjørt spesielt raskere. Men mulig nye Roadster har girkasse? Det er jo en performance bil som porchen og ikke en familiebil. Endret 30. november 2019 av Complexity Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 30. november 2019 Del Skrevet 30. november 2019 JØI skrev (4 timer siden): Det er jo Taycan som er bil. Bare å handle det Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. desember 2019 Del Skrevet 1. desember 2019 bshagen skrev (På 29.11.2019 den 23.59): Hvem bryr seg? Kommer du til eie noen av disse bilene? So whyyyyy the hate?! Jeg fatter det ikke rett og slett Relevanse? Hvilken tråd er det vi skriver i igjen? Jo, det omhandler "årets bil". Trur du alle de som stemmer på for denne avgjørelsen eier både en TM3 og en Porsche Taycan? Eller at det er noe krav? Complexity skrev (15 timer siden): Tesla prøvde å lage en 2trinns girkasse, men fant ut at det egentlig var unødvendig og bare gjorde drivverket mere komplisert enn nødvendig. Er kansje en grunn til Taycan er så strømtørst. Kan du komme med kidler på at de mente det var "unødvendig"? Det jeg husker å ha lest, er at det for Tesla var komplisert. Det trenger ikke bety at det var komplisert for Porsche, som har årevis lang erfaring med å løse diverse ting for sportsbiler, og motorsport. Hvorfor skulle en 2-trinns girkasse gjøre bilen mer strømtørst? 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. desember 2019 Del Skrevet 1. desember 2019 Sånn jeg husker historien laget ikke Tesla girkassen selv, de bestilte fra en underleverandør. Problemet var at de ikke fikk tak i noe som var bra nok, så de bestemte seg for å klare seg uten. Noe som må sies å ha funket svært bra. Hadde de uansett landet på å klare seg uten girkasse om de faktisk hadde fått tak i en som var bra nok? Ikke godt å si. Det virker uansett ikke å være relevant for andre enn den lille minoriteten som faktisk kjører på bane.. Personlig mener jeg TM3 fortjener seieren men den har et stort handikap, den er amerikansk. Det er det ikke sikkert de som styrer denne kåringen er villig til å tilgi. 1 Lenke til kommentar
mattx1977 Skrevet 21. januar 2020 Del Skrevet 21. januar 2020 Man burde vel ikke bruke "reprted production numbers", men cars delivered. Who cares om Tesla produserer 350.000 biler men bare selver 250.000 , se her: https://www.statista.com/statistics/264902/total-vehicle-sales-of-porsche-worldwide/ https://www.statista.com/statistics/502208/tesla-quarterly-vehicle-deliveries/ Porsche har levert noe flere biler enn Tesla i 2018, sorry. Og Porsche er luxury cars og ikke hverdagsmat som Tesla. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå