Gå til innhold

Bør vi vurdere forbud mot miljøverstingene?


Gjest jmm@tu.no

Anbefalte innlegg

Just now, storpolitikeren said:

Ingen som har en slik bil som du har kjører den miljøvennlig hele tiden. Bare du gir litt gass vil den sluke bensin. Bilen din er både farlig og et miljøproblem. Heldigvis er Norge allerede på rett kurs når det gjelder å fase ut slike fossilbiler.

Men det skal sies, jeg bytter den ut i 2020. Ny bil med enda litt kraftigere motor er allerede bestilt.

Hvordan jeg kjører vet du selvsagt ganske lite om.

Heldigvis er jeg ikke rammet av det urettferdige avgiftsystemet dere utsettes for heller, her er bilen 100% avgiftsfri :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Snylter said:

Avgift er ikke det samme som forbud, det ser ut som du må lese en gang til.

Det er allerede forbud mot mange biler, dette er ingenting nytt. Du kan ikke lovlig kjøre en ekte racerbil på norske veier. Din bil er noe i nærheten av en ekte racerbil, om den også blir forbudt er det ikke store forskjellen lovmessig.

Du må forstå at norsk vei er ikke ditt personlige leketøy. Du setter andre liv i fare og er uansvarlig for miljøet hver gang du gir gass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, storpolitikeren said:

Det er allerede forbud mot mange biler, dette er ingenting nytt. Du kan ikke lovlig kjøre en ekte racerbil på norske veier. Din bil er noe i nærheten av en ekte racerbil, om den også blir forbudt er det ikke store forskjellen lovmessig.

Du må forstå at norsk vei er ikke ditt personlige leketøy. Du setter andre liv i fare og er uansvarlig for miljøet hver gang du gir gass.

Altså, min bil er en stasjonsvogn. En familiebil.

Jada, jeg forstår at du troller.

Lenke til kommentar

 

12 minutes ago, Snylter said:

En slik ordning er jo også helt på trynet. Hvis man vil ha folk til å kjøpe noe annet må man gjøre det attraktivt å kjøpe noe annet fremfor å straffe de som har et behov.

Hva gjelder snøscooter er jo ordningen man i Norge i dag i bunn og grunn helt på trynet. En viss liberalisering av denne ordningen er på høy tid.

 

 

Ekte liberalister fråder om munnen om noen foreslår røykeforbud under vask av drivstofftanker. Men det finnes ingen markedsliberalistisk måte å stoppe forurensning eller overforbruk av ressurser på så lenge det er mer lønnsomt å fortsette. En grad av reguleringer må man ha. Enig blir man aldri - det var nettopp for å provosere snøblinde liberalister at jeg trakk fram snøscooteren.

Desto mer kritisk en krise blir, desto mer smertefulle må reguleringene være. Men det er du neppe villig til å gå med på, vel?

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, bshagen said:

Aha. Så hele poenget var at du ville skryte av RS6en din? Hva er *behovet* med en slik fremfor en 3.0TDi feks?

Jeg kjører ikke Audi, jeg vurderte riktignok å kjøpe en men valgte å stå over da jeg innså hvor stygg den er.

Dieselmotor er fint i traktorer og annet landbruksredskap men har ingenting i personbiler å gjøre.

Jeg har behov for bil som starter uansett temperatur, da er ikke dieselbil så fett.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
3 minutes ago, tommyb said:

Desto mer kritisk en krise blir, desto mer smertefulle må reguleringene være. Men det er du neppe villig til å gå med på, vel?

Jeg kommer til å fortsette som jeg gjør i dag..

10-12000km i året med bensinbilen med V8 og 612hk.

6-8000km eller noe sånt med snøscooter som trekker 1,5-2 liter på mila.

I tillegg blir det nok fort 20-30 flyturer i året, over halvparten av disse er pga behov jeg har mens resten er ren pleasure. Hver flytur er på ca 200 mil.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (1 minutt siden):

Jeg kjører ikke Audi, jeg vurderte riktignok å kjøpe en men valgte å stå over da jeg innså hvor stygg den er.

Dieselmotor er fint i traktorer og annet landbruksredskap men har ingenting i personbiler å gjøre.

Jeg har behov for bil som starter uansett temperatur, da er ikke dieselbil så fett.

Mulig du har AMG i stedet da. Det var uansett ikke poenget. Men det virker ut som du *svært* opptatt av å vise alle hva du har og samtidig markere dine personlige behov, og etter det - hoppe bukk over det faktumet at vi deler denne kloden. Er du ikke i det minste opptatt av ting som kan være med til å gjøre plassen vi bor på til et bedre sted?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snylter said:

Jeg kommer til å fortsette som jeg gjør i dag..

10-12000km i året med bensinbilen med V8 og 612hk.

6-8000km eller noe sånt med snøscooter som trekker 1,5-2 liter på mila.

I tillegg blir det nok fort 20-30 flyturer i året, over halvparten av disse er pga behov jeg har mens resten er ren pleasure. Hver flytur er på ca 200 mil.

Bra for deg. Du bør ikke føle noen som helst skam, for du betaler i dyre dommer for dette. Ikke la miljøgaperne gi deg dårlig samvittighet.

 

3 minutes ago, bshagen said:

Men det virker ut som du *svært* opptatt av å vise alle hva du har og samtidig markere dine personlige behov

Man får fort et behov for å markere seg når man konstant blir fortalt hva man ikke bør gjøre i et fritt land.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
Just now, Tåkefyrste said:

Bra for deg. Du bør ikke føle noen som helst skam, for du betaler i dyre dommer for dette. Ikke la miljøgaperne gi deg dårlig samvittighet.

Jeg vet, jeg føler ingen skam.

Dog har jeg begrenset antall flyreiser en del, det blir en del tusen km mindre i året i fly fremover. Jeg føler også at jeg betaler mer enn nok for dette, jeg er bare glad jeg slipper å betale avgifter også på toppen av det hele.

Lenke til kommentar

Jeg er prinsippielt imot reguleringer og forbud, men er klart tilhenger av å innrette skattesystemet slik at forurenser betaler.

Det er ikke unaturlig at disse 'muskel' bilene blir en million eller to mer kostbare i innkjøp.

Så må dette holdes opp mot nyttekjøretøy - ser at det kan bli en vanskelig avgrensing. Her bør det kanskje innføres flere klasser - 3.5T er jo ganske lavt for et nyttekjøretøy...(les lastebil).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, clied said:

Jeg er prinsippielt imot reguleringer og forbud, men er klart tilhenger av å innrette skattesystemet slik at forurenser betaler.

Det er ikke unaturlig at disse 'muskel' bilene blir en million eller to mer kostbare i innkjøp.

Så må dette holdes opp mot nyttekjøretøy - ser at det kan bli en vanskelig avgrensing. Her bør det kanskje innføres flere klasser - 3.5T er jo ganske lavt for et nyttekjøretøy...(les lastebil).

 

Hvorfor skal de være lov i det heletatt når en racerbil ikke er lovlig? Se om du får lov å kjøre formel1 på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, bshagen said:

Mulig du har AMG i stedet da. Det var uansett ikke poenget. Men det virker ut som du *svært* opptatt av å vise alle hva du har og samtidig markere dine personlige behov, og etter det - hoppe bukk over det faktumet at vi deler denne kloden. Er du ikke i det minste opptatt av ting som kan være med til å gjøre plassen vi bor på til et bedre sted?

Jeg begrenser antall flyreiser en god del, det er da å gjøre noe for å gjøre plassen vi bor på til et bedre sted..

Jeg slår også av lyset når jeg går ut av et rom og kaster aldri mat. Jeg har generelt sett et lavt forbruk av andre ting som klær, aviser, blader, kosmetikk osv. Jeg drikker litt øl, da forsøker jeg å handle lokale varer uavhengig av hvor i verden jeg er.

Så kommer du her og beskylder meg for å ikke være det minste opptatt av ting som gjør plassen vi bor på til et bedre sted.. Frekkhetens nådegave har du visst i god behold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...