Arne Fenstad Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Mistet tillatelse etter å ha brukt 40 mill. på prototype: - En parodi Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 "Videre skriver han at fremtidig vekst i norsk havbruk ikke kommer til å skje til havs eller på land, men i kystområder der næringen allerede er, og at teknologien som utvikles gjennom prosjektet kan selges globalt." Jeg skal ikke påberope meg å være ekspert med lang erfaring innen oppdrett, men sunn fornuft og logisk sans er egenskaper de fleste er utstyrt med. En åpen debatt er kanskje bra, og det er i alle sin interesse at vi bruker pengene på det som med størst sannsynlighet vil seire i kampen for å få den billigste og beste fisken. Merden på bildet er en "Havmerd", kombinert med et bølgekraftaverk og vindturbiner. Det står lite om pris på anlegget i artikkelen, men merden på bildet har et totalt volum på 700 000 qm, som er betydelig mer. Vannet fra bølgekraftverket vil skaffe mye friskt vann til fisken, uten pumper. Nøtene er beskyttet mot bølger ned til 30 m. Fremtiden vil vise om havoppdrett er veien å gå for Norge, men satser vi feil kan vi fort bli akterutseilt innen oppdrett. Nokia og Kodak er gode eksempel på at dårlige beslutninger i en kritisk fase kan være fatale. Lenke til kommentar
Elektroavdelingen Skrevet 28. november 2019 Del Skrevet 28. november 2019 Jeg forstår ikke hvorfor norske myndigheter skal sponse utvikling av teknologi som gjør at oppdrettsnæringen kan flagge ut. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Elektroavdelingen skrev (11 timer siden): Jeg forstår ikke hvorfor norske myndigheter skal sponse utvikling av teknologi som gjør at oppdrettsnæringen kan flagge ut. Norge kan ikke beskytte seg mot nye teknologier, uansett. Vi kommer til å møte stor konkurranse innen mat og energiproduksjon fra havet, men det er nå i starten det er mest penger å tjene. Det er også slik at markedet for sjømat og fornybar energi er så stort at det er plass til mange, og Norge har den fordelen at vi har naturen på vår side. Dumt å bruke taktikk, etter min mening, da Norge sin andel bare blir en liten flik og vi får flest arbeidsplasser ved å være først. Det virker som Ørsted vil satse på hydrogen fra vindturbiner på havet, så kanskje danskene skaper seg et nytt industrieventyr av typen Vestas? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå