Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Krysset kabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har en cat5 krysset kabel på begge pc'ene. Men det er kun den ene pc'n som eg klarer å få kontakt med til routeren. rekkefølgen på ledningene på begge kontaktene på den ene kabelen er lik.

Når eg kjører programmet for å finne routeren, finner den ut at IP-adr. min er 169.254.163.110. Den adr. en skal innpå for å konfrigurere 3com er 192.168.1.1

Det hjelper ikke selv om eg skriver manuelt IP-adr. Kan det ha noe å gjøre med at den ene maskina har intregrert nettverkskontroller Broadcom 10/100?

Lenke til kommentar

169.* IP-adresser er en autokonfigurerbar IP-adresse som nettverkskortet setter opp hvis den ikke får kontakt med noen nettverk (eller helt korrekt; en DHCP-server). Prøv å kjøre en ipconfig /renew eller /release, så ser du hva jeg mener :).

Du får sannsynligvis ikke kontakt på den ene maskinen fordi du bruker nettopp en krysset kabel. En del routere/switcher detekterer kryssede kabler og bruker dem som vanlig mens en del andre gjør ikke dette, du har sannsynligvis en enhet i sistnevnte gruppe.

For å se et koblingsdiagram for en krysset kabel, sjekk denne siden.

Idiotsikker løsning: Få fatt i en helt vanlig TP-kabel og bruk denne mellom maskina med 169.* IP og routeren. Hvis du har en 3Com-router vil den som default sette opp et nettverkssegment i 192.168.1.*-rangen, med DHCP-server som standard, slå derfor på "Obtain IP-adress auto...osv." i TCP/IP-settings på maskina di, plugg i kabelen og voilá. Har du NGT eller Telenor skal du plugge i kabelen fra routeren/modemet i uplink-porten på 3Com routeren og maskinene du vil ha på nett i en av portene i den integrerte switchen (hvis du har en slik modell, hvis ikke - sett en switch inn i LAN-tilkoblingen på routeren).

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...