bakn Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hva betyr krysset kabel? Skal ikke rekkefølgen på fargene på kablene inni kontakten være lik på begge kablene når det er krysset kabel? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Nei. Når en kabel er krysset er kablene lagt i en fast rekkefølge i hver ende. Dette gjør at to maskiner kan "se hverandre" uten noe switch/hub mellom. Dersom du bruker en hub/switch gjør denne jobben for deg med å krysse signalene. Derfor bruker man en ukrysset kabel til dette. Lenke til kommentar
bakn Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 jeg har en cat5 krysset kabel på begge pc'ene. Men det er kun den ene pc'n som eg klarer å få kontakt med til routeren. rekkefølgen på ledningene på begge kontaktene på den ene kabelen er lik. Når eg kjører programmet for å finne routeren, finner den ut at IP-adr. min er 169.254.163.110. Den adr. en skal innpå for å konfrigurere 3com er 192.168.1.1 Det hjelper ikke selv om eg skriver manuelt IP-adr. Kan det ha noe å gjøre med at den ene maskina har intregrert nettverkskontroller Broadcom 10/100? Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) 169.* IP-adresser er en autokonfigurerbar IP-adresse som nettverkskortet setter opp hvis den ikke får kontakt med noen nettverk (eller helt korrekt; en DHCP-server). Prøv å kjøre en ipconfig /renew eller /release, så ser du hva jeg mener . Du får sannsynligvis ikke kontakt på den ene maskinen fordi du bruker nettopp en krysset kabel. En del routere/switcher detekterer kryssede kabler og bruker dem som vanlig mens en del andre gjør ikke dette, du har sannsynligvis en enhet i sistnevnte gruppe. For å se et koblingsdiagram for en krysset kabel, sjekk denne siden. Idiotsikker løsning: Få fatt i en helt vanlig TP-kabel og bruk denne mellom maskina med 169.* IP og routeren. Hvis du har en 3Com-router vil den som default sette opp et nettverkssegment i 192.168.1.*-rangen, med DHCP-server som standard, slå derfor på "Obtain IP-adress auto...osv." i TCP/IP-settings på maskina di, plugg i kabelen og voilá. Har du NGT eller Telenor skal du plugge i kabelen fra routeren/modemet i uplink-porten på 3Com routeren og maskinene du vil ha på nett i en av portene i den integrerte switchen (hvis du har en slik modell, hvis ikke - sett en switch inn i LAN-tilkoblingen på routeren). Endret 28. desember 2003 av transistorbass Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Definisjon på krysset kabel: to-ports uintelligent HUB Lenke til kommentar
bakn Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 Jeg har ikke telenor eller tele2, men ett lokalt selskap. De bruker en adsl-modem som heter ZYXEL prestige 650-r 33 med NAT. Har ikke pålogging til nett, er på så lenge PC er på eller når modemet er avslått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå