djgudleif Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Hvis du kjøper popkornmaskin i julegave så skuer jeg på deg. Samme gjelder hot dog maker. Hvis du kjøper noe som helst ubrukelig dritt i jula, er du skyld i dette: Og jeg håper du virkelig skammer deg. Forby jula. 6 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Jammen. Jeg bruker papirpose. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 27. november 2019 Forfatter Del Skrevet 27. november 2019 Lurt! Tre poeng 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 (endret) Vi bør ikke forby jul; men den søplete handlefesten hvor man kjøper inn all mulig slags søppel man ikke trenger som "gaver" for å gi handelsnæringens gribber penger klarer jeg meg godt foruten takk. Har ikke kjøpt julegaver til noen på mange år; vi har blitt enige om å slutte med det og savner det ikke heller. Men tradisjonell julemiddag, det er koselig. Og å gå i julegudstjenesten, selv om jeg ikke er religiøs. Så får de andre heller klage på at de er(slevpåført)blakke når januar kommer. Endret 27. november 2019 av Morromann Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 7 hours ago, djgudleif said: Hvis du kjøper popkornmaskin i julegave så skuer jeg på deg. Samme gjelder hot dog maker. Hvis du kjøper noe som helst ubrukelig dritt i jula, er du skyld i dette: Og jeg håper du virkelig skammer deg. Forby jula. Helt enig. Dette er et bra grønt tiltak for å redde vår planet. Folk klarte seg før uten så mange presanger, så hvorfor skal de grine sånn over å redusere litt på livskvaliteten nå? Det er helt utrolig at folk kan virkelig mene dette. Er folk virkelig så motvillig for å ta inn over seg av planeten vår er i fare for å bli ødelagt, og det viktigste folk kan tenke på er at de får beholde sin luksus? Fy faen. Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 2 hours ago, Morromann said: Vi bør ikke forby jul; men den søplete handlefesten hvor man kjøper inn all mulig slags søppel man ikke trenger som "gaver" for å gi handelsnæringens gribber penger klarer jeg meg godt foruten takk. Har ikke kjøpt julegaver til noen på mange år; vi har blitt enige om å slutte med det og savner det ikke heller. Men tradisjonell julemiddag, det er koselig. Og å gå i julegudstjenesten, selv om jeg ikke er religiøs. Så får de andre heller klage på at de er(slevpåført)blakke når januar kommer. Er ikke slike festmåltid også å gi en dårlig melding til de unge som vokser opp? Hva med å tone det ned litt, slik at det ikke gir et klart signal om at det er bare til å spise så mye kjøtt du klarer? Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 (endret) storpolitikeren skrev (1 time siden): Er ikke slike festmåltid også å gi en dårlig melding til de unge som vokser opp? Hva med å tone det ned litt, slik at det ikke gir et klart signal om at det er bare til å spise så mye kjøtt du klarer? En eneste gang i året? Jeg driver ikke med matfråtsting i hele desember slik som mange andre. Nøyer meg med julaften, og har en deilig fiskemiddag på juledagen(25.desember). Å ha et deilig etegilde den 24. er noe vi i Norge har gjort siden middelalderen og ikke noen nymotens ide. Det er lov å skeie ut akkurat på julaften. Det som er et dårlig signal til de yngre er å holde på slik over store deler av året og å "feire jul" hele desember fra begynnelse til slutt. Dessuten er fårekjøtt moralsk mer OK å spise en kveg. Jeg er ikke helt med på ideen om at vi alle må bli vegetarianere. Det vil jo ruinere flere bønder og frata dem livsgrunnlaget og dermed avfolke levende bygdesamfunn. Endret 27. november 2019 av Morromann 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Jeg blir regelrett kvalm av å se kjøpehysteriet rundt Black Friday og julehøytiden. En gigantisk kjøpefest, der vi lærer ungene at materialisme skal assisteres med noe bra. Samtidig som vi straffer kloden, skaper større klasseforskjeller i samfunnet (rik vs fattig, synligheten blir større). Hele vår globale markedsøkonomi er basert på vekst, forbruk og handel. Uten dette vil alt stoppe opp. Så næringslivet har foret oss med at vi skal ha, ha, ha og ha.... for å bli sosialt akseptert, dekke samtlige behov i hverdagen. Finnes ikke behovet, lages det. Hvem hadde vel hørt om robot-støvsuger eller robot-gressklipper for noen år siden. Nytt behov = kjøpefest = vekst = mer forurensning. Uff. Det MÅ jo stoppe opp en dag. Veksten kan ikke forsette i det uendelige, vi forbruker jo mer naturresurser enn det kloden er i stand til å gi oss. Men neida, farsdag, morsdag, singels day, black friday, bursdag, baby shower, bryllup, begravelse, fødsel, barnedåp, konfirmasjon, jul (eller eid), gull-bryllup, sølv-bryllup, påskeegg, julekalender, julepakkefest, halloween.... hele livet er en eneste stor kjøpefest. Jeg spyr! 4 Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 45 minutes ago, Morromann said: En eneste gang i året? Jeg driver ikke med matfråtsting i hele desember slik som mange andre. Nøyer meg med julaften, og har en deilig fiskemiddag på juledagen(25.desember). Å ha et deilig etegilde den 24. er noe vi i Norge har gjort siden middelalderen og ikke noen nymotens ide. Det er lov å skeie ut akkurat på julaften. Det som er et dårlig signal til de yngre er å holde på slik over store deler av året og å "feire jul" hele desember fra begynnelse til slutt. Dessuten er fårekjøtt moralsk mer OK å spise en kveg. Jeg er ikke helt med på ideen om at vi alle må bli vegetarianere. Det vil jo ruinere flere bønder og frata dem livsgrunnlaget og dermed avfolke levende bygdesamfunn. Du har vel et poeng der. Det er ikke nødvendig å være så ekstrem at det ikke skal være lov å hygge seg en dag i året med litt mat. Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 6 minutes ago, Kris85 said: Jeg blir regelrett kvalm av å se kjøpehysteriet rundt Black Friday og julehøytiden. En gigantisk kjøpefest, der vi lærer ungene at materialisme skal assisteres med noe bra. Samtidig som vi straffer kloden, skaper større klasseforskjeller i samfunnet (rik vs fattig, synligheten blir større). Hele vår globale markedsøkonomi er basert på vekst, forbruk og handel. Uten dette vil alt stoppe opp. Så næringslivet har foret oss med at vi skal ha, ha, ha og ha.... for å bli sosialt akseptert, dekke samtlige behov i hverdagen. Finnes ikke behovet, lages det. Hvem hadde vel hørt om robot-støvsuger eller robot-gressklipper for noen år siden. Nytt behov = kjøpefest = vekst = mer forurensning. Uff. Det MÅ jo stoppe opp en dag. Veksten kan ikke forsette i det uendelige, vi forbruker jo mer naturresurser enn det kloden er i stand til å gi oss. Men neida, farsdag, morsdag, singels day, black friday, bursdag, baby shower, bryllup, begravelse, fødsel, barnedåp, konfirmasjon, jul (eller eid), gull-bryllup, sølv-bryllup, påskeegg, julekalender, julepakkefest, halloween.... hele livet er en eneste stor kjøpefest. Jeg spyr! Helt enig. At ikke flere kan innse det du ser her, det begriper jeg ikke. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Kris85 skrev (9 minutter siden): Hele vår globale markedsøkonomi er basert på vekst, forbruk og handel. Uten dette vil alt stoppe opp. Så næringslivet har foret oss med at vi skal ha, ha, ha og ha.... Handelsstanden har gjort oss til måker. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Vent, så om jeg kjøper meg noe ubrukelig, så er jeg skyld i at folk i uland bare slenger søpla si overalt? "ok". Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 I min ungdom var jeg ganske materialistisk av meg. Men i voksen alder, ble jeg interessert i hvordan alt i verden henger sammen. Jeg lærte mye om markedsøkonomi, studerte merkevarebygging og reklame på NKF. Reise mye rundt i verden, så hvor mye elendighet og fattigdom som finnes. Sterk kontrast til oss som er den 1% på toppen av verden. Det er mye jeg ikke kan fatte å begripe. Politikerne fokuserer så voldsomt på sukkeravgift, sunnhet og kjøper store kampanjer til å få oss til å bli sunnere. Samtidig selges latterlig billige klær som åpenbart er laget av fattige barnearbeidere i u-land i Asia. Det er null kontroll med dette, klesindustrien står for 10% av all utslipp her i verden. Og jenter kan ikke bruke samme kjole på byen mer enn et par ganger, fordi vårt samfunn har klassifisert det som sosialt uakseptabelt. Samtidig er vår globale markedsøkonomi en eneste stor gigantisk pyramide av falske verdier basert på forventningen vi har om vekst. Apple er ikke verd så mye i rene materielle verdier, nei, de er verd så mye på børs pga forventningen om fremtidige salg av iPhone 11,12, 13, 14 osv... helt til kloden sier takk for seg. Selskapene forplikter seg ovenfor sine aksjonærer til å skape denne veksten, og enkelte selskaper har gått så langt til å undergrave det faktum at klimaendringene er menneskeskapte. De skaper skeptiske, slik at veksten kan fortsette. Det er helt latterlig hvordan dette systemet fungerer i praktisk. Dønn seriøst - der har kommunismen mye positivt i seg. Afrika sin økonomi er på full fart opp. De som bor i Afrika får stadig høyere levestandard, men de er ikke like utviklet med tanke på miljø og gjenvinning. Det er ikke like viktig for dem som det er for oss. Og det kan jeg forsåvidt forstå. Her i Norge har vi et hysteri uten like for gjenvinning av plast, el-biler og andre miljøtiltak. Det betyr ikke en dritt. FORBRUKET må ned, det materialistiske overforbruket vårt. Men det går jo ikke, da går jo butikker konkurs og folk mister jobbene sine... fy skam. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 3 minutes ago, Kris85 said: fy skam. Der kom den ja ? Forbruk er ikke et problem så lenge det kan opprettholdes på en miljøvennlig måte. I fremtiden om din nye iphone 25 er laget av 100% resirkulerte deler så kommer det vel på det samme om du vil ha den eller beholde din gamle. 1 Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Men sånn som det er nå så er forbruk ett problem. 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Ikke i norge, men i land som kaster søpla si på havet, ja... Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Tåkefyrste skrev (38 minutter siden): Vent, så om jeg kjøper meg noe ubrukelig, så er jeg skyld i at folk i uland bare slenger søpla si overalt? "ok". Fordi det meste vi forbruker her i Norge er produsert i utlandet. Du skulle bare vist hvor mye avfall en klesfabrikk har. Et produkt vi kjøper i Norge, selv om vi resirkulerer produktet og gjør at det vi skal. Så har den blitt produsert en plass - og som følge av det, har produktet vi har kjøpt en menge biavfall som vi kanskje ikke er like flinke til å tenke på. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå