Axefjord Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 (endret) Hei, jeg prøver her i tilfelle noen har tips eller tidligere erfaringer i forbindelse med slike saker. "Kari Nordmann" jobbet ut mars, og hadde termin 31.juli i år. I mellomtiden hadde hun dagpenger (nesten...), samt foreldrepenger de siste ukene før fødsel. Det er en lov som sier at om en har jobbet 6 av de siste 10 månedene før foreldrepengene starter, så er foreldrepengene basert på jobblønna. I motsatt tilfelle blir de basert på dagpengene (~35% mindre?). Regelen sier også at man må være arbeidssøkende (må motta dagpenger?) kontinuerlig i denne perioden, med unntak av små opphold på opptil 14 dager. Problemet oppstår når et meldekort ble levert 3 dager for sent, NAV stanser dagpengene og ikke varsler om dette. Nav opplyser heller ikke om stansen av dagpenger når "Kari" tar kontakt. "Kari" mistet derfor dagpengene noen uker, og foreldrepengene blir basert på dagpengene. Det koster oss over 200 000 kr. Tidslinjen er: 1.april: Dagpenger starter Slutten av mai: "Kari" er 3 dager for sen med meldekort ca 4.juni: Dagpenger stoppet. Det blir ikke gitt beskjed til "Kari". Vi har dokumentert at nav-innboksen ikke viser noe, men vi kan naturlig nok ikke dokumentere at det ikke er blitt sendt brev i papirform. Ved telefonkontakt med NAV, så kunne ikke de vise til at det var blitt gitt beskjed på noen måte. Utbetaling av dagpenger skjer ca 6.juni. 13.juni: "Kari" merker at aktivitetsloggen hennes har forsvunnet (Nav krever logging av f.eks innsendte jobbsøknader). Hun tar kontakt med Nav via chat for å spørre om det er noe galt, og får beskjed om at hun har "status på NAV" som "inaktiv". Hun får beskjed om at hun får ny avtale om aktiviteter. (ingen mer informasjon enn dette! NAV-veilederen så at hun skulle fortsette å søke jobb, men lot være å informere at dagpengene var stoppet). Vi har dokumentasjon på denne chat'en. Den neste ukene sender "Kari" inn meldekortene som vanlig 10.juli starter hun på foreldrepenger 6.august: "Kari" klaget på foreldrepengevedtaket. Vi hadde da ingen informasjon om hvorfor foreldrepengene var satt så lavt. 23.oktober: "Kari" mottar et slags "forhåndsbehandling" av klagen. Vi får da vite at "kari" var uten dagpenger de siste ukene, og at dette er grunnen til at foreldrepengene ble basert på dagpengene. Klagen er automatisk sendt videre til NAV klageinstans. Saksbehandlingstid er 14 uker. (Edit av tekst i lilla pr 27/11-2019, kl1439) Foreldrepengene er da basert på dagpengene hun mottok. Det var ingen begrunnelse for dette, så vi sendte inn en klage. Da vi fikk svar på klagen etter noen måneder, så fikk vi vite at dagpengene hadde stoppet opp. Med et opphold på ,mer enn 14 dager i dagpengene, så fikk vi derfor foreldrepenger basert på dagpenger istedet for basert på lønn, med resultatet at vi får 200 000 kr mindre i foreldrepenger (totalt over et år). Den eneste måten vi kunne oppdaget dette på var at to utbetalinger manglet. Disse var de siste dagpengene vi skulle motta, rett før vi startet på foreldrepengene, og "Kari" var høygravid på dette tidspunktet. Man har virkelig andre ting å tenke på i slike perioder. Men vi hadde ingen mulighet å oppdage det i tide uansett. Vi kunne ha opptil 14dager opphold i dagpenger, men 14 dager etter NAV stoppet dagpengene, så manglet fortsatt ingen utbetaling. Vi vil selvsagt klage videre. Jeg er usikker på om det er smart å ta dette opp med advokat. Og isåfall om jeg skal bruke gratis jussbuss eller NITO-advokat. Eller evt betale for en advokat? Eller om det finnes andre ressurser å bruke? Også, om det finnes "snarveier" ved klaging i NAV? Vi må jo først klage på dagpengene, og så en ny sak på foreldrepengene... Endret 27. november 2019 av Axefjord Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Utgangspunktet ditt er ikke helt riktig. Man opptjener rett til foreldrepenger gjennom yrkesaktivitet (eller likestilt ytelse fra NAV), jf. folketrygdloven § 14-6, men foreldrepenger skal beregnes etter inntekten på det tidspunktet uttak av foreldrepenger tas ut, jf. § 14-7. For den som mottar dagpenger på tidspunktet når stønadsperioden for foreldrepenger starter skal stønaden i stedet beregnes ut fra gjennomsnittet av de beste seks månedene av de siste ti månedene, hvis dette gir en bedre løsning enn hovedregelen, jf. § 14-7 tredje ledd. Det er ikke krav om at man må ha gått kontinuerlig på dagpenger, kravet er at man mottar dagpenger da man starter i foreldrepengeperioden. Hovedregelen er altså lik dagsats på foreldrepenger som man hadde på dagpenger. Unntaksregelen innebærer at kvinnen kan velge å få inntekten beregnet ut fra gjennomsnittlig månedlig inntekt i de seks beste månedene i perioden september 2018 - juni 2019. Hele kalendermåneder er grunnlag. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Du må klage på foreldrepengevedtaket hvis du ønsker å få endret det, og du må gjøre det innen klagefristen går ut. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 29. november 2019 Forfatter Del Skrevet 29. november 2019 (endret) On 11/27/2019 at 1:44 PM, krikkert said: Du må klage på foreldrepengevedtaket hvis du ønsker å få endret det, og du må gjøre det innen klagefristen går ut. Takk, du har rett (som vanlig) ang §14-7 i folketrygdloven. Jeg prøvde lese meg opp på det, men må ha blandet samme noen ting... Resultatet er likevel det samme, siden dagpengene ikke ble gjenopptatt før foreldrepengene ble aktivert. Klagen ble sendt før vi visste hva som hadde skjedd, og "forhåndssvar" er mottatt med informasjon. Endret 29. november 2019 av Axefjord Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Tja, det er lov å argumentere med at hvis det er søkt gjenopptak men søknaden ikke er avgjort bør man ikke stilles i en dårligere posisjon utelukkende basert på NAVs saksbehandlingstid. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 29. november 2019 Forfatter Del Skrevet 29. november 2019 2 minutes ago, krikkert said: Tja, det er lov å argumentere med at hvis det er søkt gjenopptak men søknaden ikke er avgjort bør man ikke stilles i en dårligere posisjon utelukkende basert på NAVs saksbehandlingstid. Det er ikke søkt gjenopptak av dagpenger på noe tidspunkt. Jeg fikk forståelsen at det er for sent nå fra en saksbehandler jeg snakket med. Vi var ikke klar over at dagpengene var stoppet før vi fikk forhåndssvar på klage, flere måneder etterpå. Og vi kunne ikke visst det før tidligst 10.juni, da neste utbetaling skulle skjedd (og manglet). Utifra det jeg finner at informasjon, så trenger ikke NAV informere om stopp av dagpenger i de fleste tilfeller. Brukeren må tydeligvis vite at en blir "inaktiv" ved for sent meldekort, at det betyr at dagpengene er stoppet, og at en må sende inn søknad om dagpenger på nytt. NAV trenger ikke opplyse om dette! Dette fra "Forskrift om dagpenger under arbeidsløshet" Kap.12-1: Quote § 12-1.(unnlatt melding om vedtak om reduksjon eller stans av utbetalingen) Melding om vedtak om reduksjon eller stans i utbetaling av dagpenger under arbeidsløshet kan unnlates når reduksjonen eller stansen skyldes at medlemmet: a) unnlater å melde seg hos Arbeids- og velferdsetaten, jf. folketrygdloven § 4-8, [...] Ytelsen stanses eller reduseres av grunner som åpenbart er kjent for medlemmet, og det er gitt forhåndsorientering om at retten til ytelse faller bort eller reduseres i slike tilfeller. Og fra https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/4-8-meldeplikt-og-møteplikt : Quote 4.3.3. Felles for stans og trekk Brukeren er informert om plikten til å sende meldekort på fastsatt tid og konsekvensene ved å unnlate dette. Informasjon står bakpå selve meldekortet, i melding om vedtak, i brosjyren om dagpenger, i informasjon på nav.no og gis også muntlig på NAV-kontoret. Det er ikke nødvendig å sende melding om vedtak om stans eller reduksjon i utbetaling fordi brukeren er informert om denne konsekvensen på forhånd, se forskrift om dagpenger § 12-1 bokstav a). [...] Sender han inn meldekortet uten først å ha kontaktet NAV eller reaktivert seg på nav.no, lages en oppfølgingsoppgave i saksbehandlingssystemet Arena. Det skjer bare hvis en bruker med status inaktiv sender inn et kort der det står at han fortsatt ønsker å være registrert hos NAV. NAV-kontoret må kontakte bruker og informere om reaktivering og gjenopptak. [...] Se sistnevnte avsnitt der. Er det gyldig? "Kari" har jo kontaktet NAV, sagt ifra at noe var galt ved aktivitetsplanen, og bedt om retting og fått det. Dette er jo et klart ønske om å fortsatt være registrert ved NAV. Hun fikk ingen informasjon om reaktivering eller gjenopptak. Også, loven sier jo at dagpengene bare faller vekk inntil brukeren "melder seg på nytt". "Kari" har jo sendt inn meldekort som vanlig i etterkant. Kan NAV kreve at brukeren må søke på nytt om dagpenger, når loven ikke krever det? Dette fra folketrygdloven §4-8: Quote [...] Dersom medlemmet uten rimelig grunn unnlater å melde seg på fastsatt dag, faller retten til dagpenger bort fra og med den dag medlemmet skulle ha meldt seg og inntil han eller hun melder seg på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå