ovstebo Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Vi har en bil. Til denne bilen er det kjøpt på et verksted en ny nøkkel som de også programmerte (med kvittering på jobben). Når man programmerer nøkkelen er det egentlig bilen som programmeres til å godta nøkkelen (relevant for saken). Nå, 3mnd senere, slutta den nøkkelen å fungere. I og med at ingen form for feilmelding dukker opp, har vi brukt mye tid/energi og litt penger på å feilsøke hva som gjør at bilen ikke starter. For å gjøre ting vanskeligere ligger selvsagt verkstedet på andre siden av landet. Hva gjør vi nå når vi skal reklamere på denne nøkkelen som har slutta å fungere og hva har vi rett på å få dekket? Tenker da på utgifter til feilsøking, utgifter til å evt. kjøre bilen 1060km t/r verkstedet, tiden det tar å kjøre bilen til verkstedet etc.? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Har dere byttet batteriet? Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 26. november 2019 Forfatter Del Skrevet 26. november 2019 Har koblet fra batteriet som en del av feilsøkingen (turn it off and om again), men den gamle nøkkelen fungerer fint, så bilen har ikke "glemt" nøklene sine. I følge internettet (tm) foregår nøkkelprogrammeringen ved at bilen glemmer alle nøkler og så legges de til igjen. Altså skulle den ikke husket den gamle heller om det var greia. Vi mistenker i grunnen at verkstedet har solgt oss en kina-kopi, for den er litt lettere og lager litt "hulere" lyd når man tapper den mot en bordplate. (Grunnen til at vi kjøpte ny nøkkel, og at vi ikke fant feilen før, er at den gamle er superslitt, så det er dill å bruke den. ) Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 27. november 2019 Forfatter Del Skrevet 27. november 2019 Ingen som vet? Altså: Hvem skal ta kostnaden ved å levere bilen tilbake (1000km++) til bilverkstedet dersom de krever å få rette feilen selv ved reklamasjon? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Bytta batteri i nøkkelen? Mulig batteriet som ble satt inn fra verkstedet var gammelt/dårlig.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Etter forbrukerkjøpsloven § 30 fyrste ledd så heiter det:"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren". Det er eit unntak etter same paragraf dersom selgers kostnad eller ulempe ikkje står i stil med forbrukaren sitt behov. Behovet ditt som forbrukar for å ha ein fungerande nøkkel er openbart stort. Lovens utgangspunkt er at du ikkje skal ha ulempe eller kostnad med dette. Eit praktisk løysningsforslag vil derfor kunne være at selger betalar eit lokalt verksted for å rette mangelen. 1 Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 27. november 2019 Forfatter Del Skrevet 27. november 2019 (endret) aklla skrev (26 minutter siden): Bytta batteri i nøkkelen? Mulig batteriet som ble satt inn fra verkstedet var gammelt/dårlig.. Mulig jeg var uklar, men det er ikke snakk om fjernkontroll for å låse/låse opp bilen, men chippen inni nøkkelen som forteller bilen at denne nøkkelen skal godtas. Denne chippen har ikke batteri, men drives av elektromagnetisk felt ved tenningslåsen. Det ser ut som en gammeldags nøkkel uten knapper eller mulighet for å skru opp, men det er altså en chip inni der allikevel. Her er eksempel på hvordan en slik nøkkel kan se ut, merk at det ikke er noen knapper eller skruer (her til Toyota og Ford): Endret 27. november 2019 av ovstebo Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 27. november 2019 Forfatter Del Skrevet 27. november 2019 The Avatar skrev (42 minutter siden): Etter forbrukerkjøpsloven § 30 fyrste ledd så heiter det:"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren". Det er eit unntak etter same paragraf dersom selgers kostnad eller ulempe ikkje står i stil med forbrukaren sitt behov. Behovet ditt som forbrukar for å ha ein fungerande nøkkel er openbart stort. Lovens utgangspunkt er at du ikkje skal ha ulempe eller kostnad med dette. Eit praktisk løysningsforslag vil derfor kunne være at selger betalar eit lokalt verksted for å rette mangelen. Takk! Egentlig det svaret jeg håpte på, da det er knot for alle involverte om bilen må sendes halve landet og vi blir uten bil etc. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 19 hours ago, ovstebo said: I og med at ingen form for feilmelding dukker opp, har vi brukt mye tid/energi og litt penger på å feilsøke hva som gjør at bilen ikke starter. Ingen feilmelding? Ettersom den ene nøkkelen fortsatt fungerer, er det tydelig at elektronikken i bilen feiler. Det må da være transponderen i nøkkel den nøkkelen som ikke virker som enten har sluttet å fungere, eller har falt ut av bilens oversikt over gyldige nøkler. Uansett skal bilen starte og gå i ca 2 sekunder før den stopper, og en lampe skal lyse/blinke for å varsle at startsperren er aktivert. Er det ikke slik på din bil? Hvilken årsmodell er dette? Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 27. november 2019 Forfatter Del Skrevet 27. november 2019 Slettet-fsaSP0zV skrev (25 minutter siden): Ingen feilmelding? Ettersom den ene nøkkelen fortsatt fungerer, er det tydelig at elektronikken i bilen feiler. Det må da være transponderen i nøkkel den nøkkelen som ikke virker som enten har sluttet å fungere, eller har falt ut av bilens oversikt over gyldige nøkler. Uansett skal bilen starte og gå i ca 2 sekunder før den stopper, og en lampe skal lyse/blinke for å varsle at startsperren er aktivert. Er det ikke slik på din bil? Hvilken årsmodell er dette? Dette er jo litt besides the point siden tråden dreier seg om reklamasjon på selve nøkkelen, men. Det som skjer hos oss er at: - Når man skrur på tenningen så lyser alle lysene i dashbordet (som de skal) - Når man vrir for å starte så slukker lysene, samtidig som startmotoren drar motoren rundt (som den skal) - Eneste forskjell fra vanlig er at bilen ikke tenner. Det sprøytes ikke inn bensin i sylinderen eller gnistrer på pluggene. Altså fremstår det som at f.eks. kamaksel- eller veivakselsensoren er gåen, og at bilen dermed ikke "tror" at motoren går rundt. Vi koblet også til OBD2-leser uten at vi klarte å lese ut noen feilmelding. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 12 minutes ago, ovstebo said: Dette er jo litt besides the point siden tråden dreier seg om reklamasjon på selve nøkkelen... Det er besides the point, men jeg har fortsatt ikke klart for meg om det er selve nøkkelen som har feilet, eller om det er innkoding av nøkkelen i bilens elektronikk som har blitt borte. Uansett burde varsel for aktivert startsperre tennes. Gjelder dette et frittstående verksted, eller kan det være at de har en "filial" i nærheten av deg? Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 27. november 2019 Forfatter Del Skrevet 27. november 2019 (endret) Slettet-fsaSP0zV skrev (14 minutter siden): Det er besides the point, men jeg har fortsatt ikke klart for meg om det er selve nøkkelen som har feilet, eller om det er innkoding av nøkkelen i bilens elektronikk som har blitt borte. Uansett burde varsel for aktivert startsperre tennes. Gjelder dette et frittstående verksted, eller kan det være at de har en "filial" i nærheten av deg? Vi mistenker vel egentlig at det er en fake nøkkel som er klonet fra originalnøkkelen og ikke lagt til i bilens nøkkelregister (som en egentlig skal gjøre). Den ser helt lik ut som originalnøkkelen, med merkelogo og allting, men den føles lettere og gir en "hul" lyd når den dunkes i bordet. Kan hende startsperrevarselet blinker når vi forsøker å starte, men varsellamper i startefasen er "veiledende" i bestefall så vi har sett bort fra det (kan sjekke det). Sjappa det gjelder har én filial og gir litt inntrykk av å være litt sånn halvveis. Men det fritar dem jo ikke fra å følge forbrukerkjøpsloven. Endret 27. november 2019 av ovstebo Ble noe krøll når jeg skulle sitere, så slettet og la inn på nytt Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 ovstebo skrev (På 27.11.2019 den 17.40): Vi mistenker vel egentlig at det er en fake nøkkel som er klonet fra originalnøkkelen og ikke lagt til i bilens nøkkelregister (som en egentlig skal gjøre). Den ser helt lik ut som originalnøkkelen, med merkelogo og allting, men den føles lettere og gir en "hul" lyd når den dunkes i bordet. Kan hende startsperrevarselet blinker når vi forsøker å starte, men varsellamper i startefasen er "veiledende" i bestefall så vi har sett bort fra det (kan sjekke det). Sjappa det gjelder har én filial og gir litt inntrykk av å være litt sånn halvveis. Men det fritar dem jo ikke fra å følge forbrukerkjøpsloven. Vil tro at dere alt har gjort det som kan forventes av kjøper. Reklamer, og foreslå at defekt nøkkel blir konstatert defekt hos en låssmed (med kompetanse på bilnøkler, noen få har det), eller hos merkeverksted, alt etter hvor dere bor. Deretter få laget ny (original eller i det minste av kvalitet lik original), og få selger til å dekke dette. Dere har alt brukt tid på dette, og dere vil måtte kjøre til nærmeste sted som kan ordne saken for dere, så at dere sørger for dette uten at det koster selger noe annet enn å betale for feilsøk og ny nøkkel, bør være en god ordning for selger. Dere kan være trygg på at dere har loven på deres side, slik The Avatar skriver. Vil tro at en slik enkel nøkkel ikke koster så altfor mye heller. Til min Ford mener jeg det var rundt 2.000,- for en slik. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå