Salvesen. Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Trestein skrev (8 timer siden): Her skjer vel det motsatte. Vi innfører teknikk vi gikk bort fra for over 100år siden. Dessuten øker vi forbruk av eletrisk kraft som er verdens desidert største kilde til klimagasser. Tenk å bomme så totalt, nei en innfører ikke gammel "teknikk" og en øker ikke forbruk. Det går ned, som det jomer etter. 6 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 0laf skrev (7 timer siden): Samtidig skapes hundretusenvis av nye jobber på grunn av elbilbransjen .... i Kongo ! Så bra, jobber trengs i den del av verden. De har langt større problemer enn oss her i Europa. Dog får en håpe at de skaper disse jobbene med redelige vilkår da! 3 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Normalt er det 2% kobolt i hvert eneste kilo rustfritt stål. Det er mer kobolt i én oljeplattform i Nordsjøen enn i alle landets elbiler. Utvid problemstillingen globalt til alt som er laget av rustfritt stål, og relevansen til batterier synes knapt på et søylediagram. Men av en eller annen grunn har det fått høy overtro faktor. 9 Lenke til kommentar
tow Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Vet du omtrent hvor mye Norges strømforbruk vil øke dersom 2 millioner biler går over til å bli drevet av strøm? Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 At ikke Norge rammes av en overgang, er vel en i overkant optmistisk tanke. Elmotoren bruker som kjent ikke bensin. Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Heldigvis har vi Tesla som har som mål å designe bilene sine for å vare "one million miles" - da blir det vanskelig å konkurrere med en bil som varer kun 100 000 miles… 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 tow skrev (1 time siden): Vet du omtrent hvor mye Norges strømforbruk vil øke dersom 2 millioner biler går over til å bli drevet av strøm? NVE har regnet på det og konkludert med at det ikke er noe problem i forhold til den strømmengden vi produserer, men at det enkelte steder må utvides kapasiteten i nettet. Men det hadde vært nødvendig uansett. 6 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 2 hours ago, Viggo Stenbekk said: Normalt er det 2% kobolt i hvert eneste kilo rustfritt stål. Det er mer kobolt i én oljeplattform i Nordsjøen enn i alle landets elbiler. Utvid problemstillingen globalt til alt som er laget av rustfritt stål, og relevansen til batterier synes knapt på et søylediagram. Men av en eller annen grunn har det fått høy overtro faktor. Nå har du fått det påpekt flere ganger at denne påstanden din er helt feil, likevel fortsetter du å spre denne misinformasjonen. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 sverreb skrev (9 minutter siden): Nå har du fått det påpekt flere ganger at denne påstanden din er helt feil, likevel fortsetter du å spre denne misinformasjonen. Component Elements Properties Metric English Comments Carbon, C <= 0.080 % <= 0.080 % Chromium, Cr 18 - 20 % 18 - 20 % Iron, Fe 66.345 - 74 % 66.345 - 74 % as balance Manganese, Mn <= 2.0 % <= 2.0 % Nickel, Ni 8.0 - 10.5 % 8.0 - 10.5 % Phosphorous, P <= 0.045 % <= 0.045 % Silicon, Si <= 1.0 % <= 1.0 % Sulfur, S <= 0.030 % <= 0.030 % Og her er innhold i 304 rustfritt stål (UNS S30400), for de som er interessert. I nikkel er det gjerne også kobolt, det er nødvendig med flere prosesser for å separere de to metallene. Sånn sett er nikkelproduksjon en svært viktig kilde til kobolt, etter det er renset ut. De største nikkelprodusentene er Indonesia, Filippinene, Russland og Ny-Caledonia. Altså sammensvarer det med store kobolt-produsenter, men uten den største: Kongo. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 2 minutes ago, Zlatzman said: Component Elements Properties Metric English Comments Carbon, C <= 0.080 % <= 0.080 % Chromium, Cr 18 - 20 % 18 - 20 % Iron, Fe 66.345 - 74 % 66.345 - 74 % as balance Manganese, Mn <= 2.0 % <= 2.0 % Nickel, Ni 8.0 - 10.5 % 8.0 - 10.5 % Phosphorous, P <= 0.045 % <= 0.045 % Silicon, Si <= 1.0 % <= 1.0 % Sulfur, S <= 0.030 % <= 0.030 % Og her er innhold i 304 rustfritt stål (UNS S30400), for de som er interessert. I nikkel er det gjerne også kobolt, det er nødvendig med flere prosesser for å separere de to metallene. Sånn sett er nikkelproduksjon en svært viktig kilde til kobolt, etter det er renset ut. De største nikkelprodusentene er Indonesia, Filippinene, Russland og Ny-Caledonia. Altså sammensvarer det med store kobolt-produsenter, men uten den største: Kongo. Det vil være spor av kobolt i nikkel, men spor av kobolt er noe helt annet enn å påstå at det er 2% kobolt. Det vil også være spor av uran og andre tungmetaller uten at dette har noen betydning for forsyningen av slike metaller. Med dagens koboltpriser er det uansett hensiktsmessig for nikkelverkene å separare ut kobolt. Jeg har postet denne her før: http://www.ssina.com/composition/chemical.html Av de 30-40 typene rustfritt oppført der er ikke kobolt i bruk i noen av de. Lenke til kommentar
Jørn Grønkjær Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Det er en nødvendig utvikling. I stedet bør de mange arbeidere i bilindustrien og på auto værkstederne i omskoling. Alle har et ansvar i forhold til den grønne omstilling. Med venlig hilsen Jørn Grønkjær, Styreleder Foreningen Elbilby og Copenhagen E-Prix 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 3 hours ago, tow said: Vet du omtrent hvor mye Norges strømforbruk vil øke dersom 2 millioner biler går over til å bli drevet av strøm? Økningen av forbruket i den perioden det blir 2000000 flere elbiler ligger vel omtrent på samme nivå som reduksjonen av elforbruket pga innføring av LED-belysningen i samme periode og minsking av strømforbruket i produksjons- og distribusjonskjeden for diesel/bensin. 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 (endret) 14 hours ago, Trestein said: Her skjer vel det motsatte. Vi innfører teknikk vi gikk bort fra for over 100år siden. Dessuten øker vi forbruk av eletrisk kraft som er verdens desidert største kilde til klimagasser. Det er bare fordi vi lot "hylekoret" stanse utvikling av tryggere atomkraft på 80-tallet. Man kjører fortsatt med teknologi fra 60-tallet som er plastret på. At man ser det som et mål å redusere strømforbruk når man vet at energi er nøkkelen til videreutvikling av levestandard og sivilasjonen som helhet ol. vitner om hva vi har å forholde oss til. Det er like bakstreversk som at vi fortsatt bruker olje, gass og kull til energiproduksjon. Spesielt når man kaster klimadebatten inn i det samtidig. Her må man se på helheten. Det har ingen miljømessig hensikt å redusere energiproduksjon. Den bør økes, gjøres billigere og mer tilgjengelig. Hadde det ikke vært for at man lyttet til "frykten for atomkraft" så hadde vi ikke hatt denne tåpelige diskusjonen i dag. EDIT: Vi har også fortsatt den gamle tankegangen ift. hvordan strøm skal produseres og distribueres. Det skjer i store sentrale produksjonsfasiliteter hvor alt så må distribueres over unødvendig dyre og sårbare nettverk. Strømproduksjon bør i tillegg de-sentraliseres. Fremtiden bør være slik at enhver by/boligfelt/landsby etc. produserer sin egen strøm og hvor man er tilknyttet "main grid" kun for å bidra til felles energisikkerhet. Endret 27. november 2019 av Theo343 3 Lenke til kommentar
jr_605 Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Bare i HSS-stål ifølge Wikipedia, og det bygger men ikke oljeplattformer av. Korriger meg gjerne om dette er feil. https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_steel#Cobalt_steel Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Kobolt brukes i oljeproduksjon til å fjerne svovel i fra råoljen. Akkurat hvor mye kobolt det går med til det kontra batteriproduksjon, har jeg ikke funnet en kilde på, men det er nok ikke en ubetydelig mengde for å si det slik. https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html?fbclid=IwAR0eI-Axk1mcyGrGJXiQJrFSxNdugDs5Zl9Zxn2QCR9uo4rXiuewOaNDZnk 4 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 22 minutes ago, jr_605 said: Bare i HSS-stål ifølge Wikipedia, og det bygger men ikke oljeplattformer av. Korriger meg gjerne om dette er feil. https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_steel#Cobalt_steel Stemmer kobolt brukes i stål og andre matrialer som skal tåle ekstreme temperaturer, slikt som turbinblader og skjæreverktøy i metallbearbeiding. Dette er et vesentlig marked og utgjør noe omkring 20-30% av totalmarkedet for kobolt, men er en veldig liten del av det totale stålmarkedet. Det aller meste av stål er enkelt strukturellt stål som har praktisk talt null legeringsmetaller. 9 minutes ago, Uderzo said: Kobolt brukes i oljeproduksjon til å fjerne svovel i fra råoljen. Akkurat hvor mye kobolt det går med til det kontra batteriproduksjon, har jeg ikke funnet en kilde på, men det er nok ikke en ubetydelig mengde for å si det slik. https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html?fbclid=IwAR0eI-Axk1mcyGrGJXiQJrFSxNdugDs5Zl9Zxn2QCR9uo4rXiuewOaNDZnk Det kommer an på hva du mener med ubetydelig Det utgjør veldig lite sammenlignet med batteriproduksjon:https://www.globalenergymetals.com/cobalt/cobalt-demand/ Som du ser er katalysatorer i 'others' gruppen på 13% i 2016 og krympende, der deler den plassen med andre små applikasjoner. (F.eks magneter, desiccanter, lim, såper (!)) 2 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Svar på spørsmålet ditt er jo et enkelt regnestykke: Om du antar at en elbil bruker 1,2 KWh pr mil, og kjører 1600 mil/år så blir strømforbruket :1,2 X 1600 X 2,000,000 = 3,84 TWh/år. Vår kraftproduksjon er rundt 135 TW/år. I 2018 hadde vi 10 TWh netto kraft eksport. Så vi har rikelig med strøm til å elektrifisere hele vår privatbilflåte. 2 Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Det er ikke sikkert noen av oss har så veldig lyst til å få noen hundre tusen flere arbeidsledige tyskere på kort tid. Selv om ledigheten er lav, er det nesten 10% som går på minstelønn som er 8,5 euro i timen. Det er tynt nok for å fø opp unger, og de blir fort skviset ut hvis det kommer en haug med bedre kvalifiserte som plutselig står uten jobb. Det er ganske store sosiale spenninger innad i Tyskland, og det har gått galt før når de blir store nok. Et stort land kan klare å gjemme bort mye fattigdom hvis de fattige alltid har vært fattige, men hvis middelklassen går nedenom er det mye vanskeligere. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 sverreb skrev (6 timer siden): Nå har du fått det påpekt flere ganger at denne påstanden din er helt feil, likevel fortsetter du å spre denne misinformasjonen. Av oppstemmene å dømme så ser det ut til at anti-kunnskap blir mer og mer populært. 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Viggo Stenbekk skrev (9 timer siden): Normalt er det 2% kobolt i hvert eneste kilo rustfritt stål. Det er mer kobolt i én oljeplattform i Nordsjøen enn i alle landets elbiler. Dersom dette var sant, ville Norge tømt hele Kongo for kobolt for mange år siden, og oljeplatformer hadde vært så dyre å bygge at det hadde vært lite hensiktsmessig, så dette er bare vås. Plattformer bruker ofte mye rustfritt stål, alt fra rekkverk og rister, til lager og bor, men konstruksjonstålet er duplex, uten kobolt. Det er riktig at man får bor og annet verktøystål med en svært liten andel kobolt, men at alt det rustfrie stålet som finnes på en plattform skulle inneholde 2% kobolt er så latterlig at det kan avfeies av selv en amatør med mer enn to hjerneceller. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå