Gå til innhold

Åpner ny hydrogenstasjon etter eksplosjonen i Sandvika - lekkasje vil ikke få samme konsekvens, forsikrer eier


Anbefalte innlegg

Et par videoer som viser at det er mye skremselspropaganda ute å går angående hydrogen. 

Biler blir designet for å slippe ut hydrogenet ved feil/kollisjon. Og en hydrogen-brann er ikke særlig spektakulær. Den brenner uten særlig radiant varme, så brannvesen kan fint jobbe mens det foregår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (10 minutter siden):

Et par videoer som viser at det er mye skremselspropaganda ute å går angående hydrogen. 

Biler blir designet for å slippe ut hydrogenet ved feil/kollisjon. Og en hydrogen-brann er ikke særlig spektakulær. Den brenner uten særlig radiant varme, så brannvesen kan fint jobbe mens det foregår. 

Faren er IKKE brann, faren er eksplosjon

 

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar
nessuno skrev (3 minutter siden):

Faren er IKKE brann, faren er eksplosjon

Det å slippe det ut med en kontrollert forbrenning er endel av sikkerheten, ikke faren. Så jeg forstår ikke helt hvorfor du må presisere at eksplosjon er farligst? Selvfølgelig er det det. Men av undersøkelsene som er blitt foretatt innenfor bruken av hydrogen til biler, busser, lastebiler, båter, ferger etc, så har ingen av dem kommet frem til at risikoen for tap av liv er særlig høyere enn andre midler som bensin, diesel og batterier. 

Batterier kan også forårsake eksplosjon, det så vi jo på den elektriske fergen nå nylig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nessuno skrev (Akkurat nå):

Oophus3do, du er helt velkommen å kjøre en hydrogenbil selv.

Jeg kjører verken buss, eller lastebil, eller hurtiglader særlig ofte, så det er ikke en type personbil som passer meg ved dagens behov, og måten de (dagens modeller)  er utformet på. Men om en fremtidig hydrogenbil har en batteripakke på rundt 15-20 kWh, der resten kommer fra hydrogenet, så kunne jeg fint hatt en hydrogenbil. Da ville jeg kunne ladet hjemme og på jobb, og hydrogenet kan fylles fremfor å hurtiglade. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (46 minutter siden):

Hydrogenbil... med batteripakke. Jeg vet ikke om du troller nå, eller om du virkelig synes noen skal noensinne lage noe så unødvendig.

Alle produkter med en brenselcelle har ei batteripakke. Båter, busser, lastebiler - alle av dem. Den som troller må jo nødt til å være deg. Eller er du av "forståelsen" av at man brenner hydrogenet i en stempelmotor fremdeles? 

Alle Nikola produktene f.eks har ei batteripakke fra 125 kWh til 320 kWh. De pakkene er fremdeles små kontra pakkene som må til i rene batteri-elektriske varianter. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 timer siden):

Jeg kjører verken buss, eller lastebil, eller hurtiglader særlig ofte, så det er ikke en type personbil som passer meg ved dagens behov, og måten de (dagens modeller)  er utformet på. Men om en fremtidig hydrogenbil har en batteripakke på rundt 15-20 kWh, der resten kommer fra hydrogenet, så kunne jeg fint hatt en hydrogenbil. Da ville jeg kunne ladet hjemme og på jobb, og hydrogenet kan fylles fremfor å hurtiglade.

Hydrogen som rekkeviddeforlenger? Hva er vitsen med det når man uansett må snu og kjøre til hjemstedet for å få fylt? Hydrogen har ikke et sammenhengende fyllenettverk. Bensin er vanvittig mye mer tilgjengelig, særlig om man skal litt utafor allfarvei. Og det er nok ikke så lenge igjen før man kan kjøre en time på de 15-20 kWh og fylle det opp igjen i løpet av 5 minutter. Tesla model 3 er allerede i nærheten av den ladehastigheten, med batterier med vanlig flytende elektrolytt. Faststoff-batterier skal kunne klare den ladeeffekten på så små batterier og da kan man kvitte seg med bensin-rekkeviddeforlengeren også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Hydrogen som rekkeviddeforlenger? Hva er vitsen med det når man uansett må snu og kjøre til hjemstedet for å få fylt?

Du tenker på i et scenario der hele Norge har 1 stasjon? ? 

Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hydrogen har ikke et sammenhengende fyllenettverk. Bensin er vanvittig mye mer tilgjengelig, særlig om man skal litt utafor allfarvei.

Det er jo en grunn til at jeg lagde et tiltenkt scenario her, med en annen type FCEV produkt, enn hva vi har idag. Altså snakker jeg om en mulig fremtid, med et større fylle-nettverk. 

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Og det er nok ikke så lenge igjen før man kan kjøre en time på de 15-20 kWh og fylle det opp igjen i løpet av 5 minutter. Tesla model 3 er allerede i nærheten av den ladehastigheten, med batterier med vanlig flytende elektrolytt. Faststoff-batterier skal kunne klare den ladeeffekten på så små batterier og da kan man kvitte seg med bensin-rekkeviddeforlengeren også.

Kjøre en time på 15-20kWh er jo omtrent mulig selv idag det da? Det er ikke alltid jeg orker å stoppe og ta pause hver time, så jeg vil enten ha et større batteri for en BEV, eller ha hydrogen for rekkeviddeforlengeren i en FCEV, og kan dermed spare penger på mindre batteripakke. Samtidig vil jeg mest sannsylingvis også spare penger på å fylle hydrogen, fremfor å hurtiglade.  

Det er forespeilet at FCEV blir endel billigere, og særlig jo større batteri BEV produktene skal ha. Så om jeg ønsker meg en større SUV i fremtiden, så er det ikke umulig at FCEV med en moderat batteripakke kan gi mest for pengene, der den dekker flere behov. 

75258574_10216610732033154_2779966905740

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meiner eg såg ei nyhendesak der forskarar i Erlangen hadde ei løysing for å lagre hydrogen i olje som vert gjenbrukt som lagringsmedium. Kapasitetsmessig ser det ut til å ligge kring 57kg hydrogen pr. m3 olje.

https://www.hydrogenious.net/index.php/en/hydrogenious/lohc-technology/

Elles pågjekk det også forskning (ved IFE?) for nokre år sidan på lagring av hydrogen i metallpulver. Nokon som veit korleis dette gjekk?

Lenke til kommentar

Hydrogen til personbiler er eksepsjonell sløsing med energi.

Med mindre noen kommer med en eureka metode for å fremstille hydrogen, er dette sløsing med samfunnets ressurser.

Det koster ca 66 kWt strøm for å fremstille 1 kg. En Mirai mellomstor personbil går ca 100 km på 1 kg hydrogen. Min mellomstore elbil går 400+ km på samme energimengde - til en brøkdel av prisen. Og strømnettet er utbygd og tilstede overalt. Hva inn i granskauen er forretningsideen??

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk skrev (14 minutter siden):

En Mirai mellomstor personbil går ca 100 km på 1 kg hydrogen. Min mellomstore elbil går 400+ km på samme energimengde

Hvilken bil er dette? Det hadde jeg likt å sett. 

 

Viggo Stenbekk skrev (14 minutter siden):

Og strømnettet er utbygd og tilstede overalt. Hva inn i granskauen er forretningsideen??

Hydrogen gir mer energi per kg, kontra batterier. Du kan doble dagens energimengde per kilo i batterier, og hydrogen er fremdeles  mer energirik, i et segment som utvikles på samme måte som batteriteknologien. 

I fremtiden hvor strømmiksen er mer og mer grønn med fornybare kilder, så er det mange rapporter som snakker om større fluktuerende strømpriser. Så ved høyt forbruk, så får man dyrere strømpriser. Hurtiglading foregår som regel når forbruket er høyt, og folk er på farta. Altså kl 18 når folk lager middag, eller man er på vei til hytta. Regjeringen leker med effekt-tariffer.

Hydrogenproduksjon foregår jevnt over hele døgnet, og der ønsker man heller å øke produksjonen ved lavt forbruk og billigere elpriser, kontra det motsatte - altså et større press på å produsere over natten, enn midt på dagen når strømmen er dyrest. I tillegg er produksjonen av hydrogen gjennom elektrolyse i en egen gruppe angående elavgiften. De betaler 0.48 øre per kWh, kontra 16,32 øre per kWh ved hurtigladingen. 

Ergo, det man skal sammenligne er dette:

Prisen på hydrogen i fremtiden, mot prisen på hurtiglading i fremtiden.

BEV vil altså være nydelig om du kan saktelade over natten hjemme og på jobb.

FCEV vil være nydelig om du er avhengig av å ta til deg energi på andre måter, som jo da ellers hadde betydd en større mengde hurtiglading. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er denne stasjonen en ny type? Eller er det som de gamle at det tar 5 minutter å fylle, men man risikerer at fylletuten fryser fast og da må man vente 30 minutter til den løsner?

Og er det fortsatt maks 2-3 biler som kan fylles per time?

Har aldri prøvd en hydrogenbil (tror aldri jeg har sett en engang) men er jo slikt man hører om dem..

Lenke til kommentar
nessuno skrev (7 minutter siden):

Og ikke at det skal endre seg noe særlig i fremtiden heller.

Ja det må du gjerne tru. ASKO blant annet har en annen formening, og de er midt oppi dette i greit mye større grad enn deg - som tross alt ble overrasket over at FCEV produkter bruker ett batteri her tidligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (14 minutter siden):

Ja det må du gjerne tru. ASKO blant annet har en annen formening, og de er midt oppi dette i greit mye større grad enn deg - som tross alt ble overrasket over at FCEV produkter bruker ett batteri her tidligere. 

I mellomtiden er det 100 og noe H2 biler, 1,5 fyllestasjon i hele landet, og TM3 solgte legendarisk bra og til sammen solgte elbilene veldig bra også.

Men selvfølgelig - om eksplosjoner, fraværende fyllestasjoner, og sløsing med energi er din greie... fritt menneske i fritt land, alt er lov. Lykke til med det!

Endret av nessuno
  • Liker 3
Lenke til kommentar
nessuno skrev (4 minutter siden):

I mellomtiden er det 100 og noe H2 biler, 1,5 fyllestasjon i hele landet, og TM3 solgte legendarisk bra og til sammen solgte elbilene veldig bra også.

Så dette er et "race" mellom FCEV og BEV mener du? Isåfall er jeg uenig. Så det spiller ingen rolle. De som har et behov for BEV produkter, kjøper gjerne BEV produkter nå, mens de som ennå ikke har kjøpt det, venter grunnet de har behov de mener BEV produktene ikke klarer å løse. Personbiler er uansett ikke hoved-segmentet til FCEV produkter. 

nessuno skrev (4 minutter siden):

Men selvfølgelig - om eksplosjoner, fraværende fyllestasjoner, og sløsing med energi er din greie... fritt menneske i fritt land, alt er lov. Lykke til med det!

En grønnere klode er min "greie". Den er umulig å løse med batterier alene. Så jeg heier både på batterier, og andre teknologier som vil hjelpe. Så lenge batterier alene ikke klarer å fjerne og erstatte behovene for ting der ute som utnytter fossil kraft, så må vi ha andre teknologier i tillegg. Hydrogen er en løsning innenfor mange segmenter innenfor industrien, og den vil også hjelpe til for transport. Den kan også hjelpe til med å gjøre skiftet over til fornybar kraft enklere og kjappere. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (35 minutter siden):

Så dette er et "race" mellom FCEV og BEV mener du? Isåfall er jeg uenig. Så det spiller ingen rolle. De som har et behov for BEV produkter, kjøper gjerne BEV produkter nå, mens de som ennå ikke har kjøpt det, venter grunnet de har behov de mener BEV produktene ikke klarer å løse. Personbiler er uansett ikke hoved-segmentet til FCEV produkter. 

En grønnere klode er min "greie". Den er umulig å løse med batterier alene. Så jeg heier både på batterier, og andre teknologier som vil hjelpe. Så lenge batterier alene ikke klarer å fjerne og erstatte behovene for ting der ute som utnytter fossil kraft, så må vi ha andre teknologier i tillegg. Hydrogen er en løsning innenfor mange segmenter innenfor industrien, og den vil også hjelpe til for transport. Den kan også hjelpe til med å gjøre skiftet over til fornybar kraft enklere og kjappere. 

Den er hverken kjapp eller enkel, eller enegieffektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (3 minutter siden):

Den er hverken kjapp eller enkel, eller enegieffektiv.

Hva er ikke energieffektivt? De fleste større prosjekter vil linke produksjon til lagring av varme, og i enkelte tilfeller bruk av oksygenet til fiske-oppdrett. Da er man straks opp over 95% effektiv. Brenselceller er nå over 60% effektivt. Hva og når er bra nok, når batterier alene ikke kan løse enkelte segmenter som hydrogen kan? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Hva er ikke energieffektivt? De fleste større prosjekter vil linke produksjon til lagring av varme, og i enkelte tilfeller bruk av oksygenet til fiske-oppdrett. Da er man straks opp over 95% effektiv. Brenselceller er nå over 60% effektivt. Hva og når er bra nok, når batterier alene ikke kan løse enkelte segmenter som hydrogen kan? 

Fordi alt i alt, fra produksjon til lagring til fylling til bruk går ca 70-90% av energien tapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...