Joachim Seehusen Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Vil tvangsrobotisere norsk industri Lenke til kommentar
Emil Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Jeg skjønner ikke norsk industri. Industrien har mye lavere FoU aktivitet og her ser vi at de også bruker roboter i mye mindre grad enn utlandet. I Sør-Korea hvor de verken har olje eller fisk (den ble fisket opp for tiår siden) har de hatt en meget god økonomisk utvikling, og f.eks. Samsung investerer 6% av budsjettet deres i forskning. De kan rett og slett ikke forstå hvordan norske bedrifter overlever uten å sette av mer til forskning. Det til tross for store støttestrukturer som Skattefunn og andre tiltak administrert av NFR og Innovasjon Norge. Hvorfor er norske bedrifter så trege at selv ikke når man dytter offentlige støtteordninger på de orker de å være innovative og forskningsbaserte (finnes selvfølgelig mange unntak, jeg mener i snitt)? Må arbeids- og bedriftsmarkedet være mer brutalt? Er det noe galt med utdanningen og kompetansen til de i arbeidslivet? Hva er hovedfaktorene i dette bildet? 1 Lenke til kommentar
rm84 Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Det er sikkert pga. Sintef at det der annerledes ut. Vi skal ikke undervurdere hvor mye norsk industri får «gratis» gjennom ekstremt godt samarbeid mellom forskningsinstitusjonene, læringsstedene og industrien! 1 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Offentlige støtteordninger er så byråkratiske at det nesten ikke er verd de småpengene man får, målt i arbeidsinnsats for å skrive rapporter, restriksjoner og retningslinjer som følger med. Lenke til kommentar
Trond Møllersen Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Robotisering er vel først og fremst knytta til det eg vil kalle produktindustri, og den er nesten utrydda i Norge. Produksjon av elektronikk, støvsugera, sko og klær kan robotiseres på en helt annen måte enn produsjon av stål og aluminium. Mesteparten av fisken eksporteres nesten uten foredling, og det er foredlinga som kan robotiseres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå