Gå til innhold

Vil tvangsrobotisere norsk industri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke norsk industri. Industrien har mye lavere FoU aktivitet og her ser vi at de også bruker roboter i mye mindre grad enn utlandet. I Sør-Korea hvor de verken har olje eller fisk (den ble fisket opp for tiår siden) har de hatt en meget god økonomisk utvikling, og f.eks. Samsung investerer 6% av budsjettet deres i forskning. De kan rett og slett ikke forstå hvordan norske bedrifter overlever uten å sette av mer til forskning.

Det til tross for store støttestrukturer som Skattefunn og andre tiltak administrert av NFR og Innovasjon Norge. Hvorfor er norske bedrifter så trege at selv ikke når man dytter offentlige støtteordninger på de orker de å være innovative og forskningsbaserte (finnes selvfølgelig mange unntak, jeg mener i snitt)? Må arbeids- og bedriftsmarkedet være mer brutalt? Er det noe galt med utdanningen og kompetansen til de i arbeidslivet? Hva er hovedfaktorene i dette bildet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Robotisering er vel først og fremst knytta til det eg vil kalle produktindustri, og den er nesten utrydda i Norge. Produksjon av elektronikk, støvsugera, sko og klær kan robotiseres på en helt annen måte enn produsjon av stål og aluminium. Mesteparten av fisken eksporteres nesten uten foredling, og det er foredlinga som kan robotiseres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...