Gjest 66679...282 Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 I det siste har jeg opplevd at pulsen plutselig kan få en voldsom økning, uten noen åpenbar grunn. I sted satt jeg feks og jobbet, da jeg merket at jeg plutselig merket at kroppen "jobbet". Jeg har pulsklokke, og denne vist en puls på 120 slag i minuttet. Dette har skjedd flere ganger, og ofte kan jeg få vondt i midten av brystkassen. I tillegg har jeg også begynt å få kramper i brystmuskulaturen på venstresiden. Dette har jeg slitt med før i forbindelse med folsyremangel, og da har det hjulpet å strekke ut armen. Nå har jeg det ganske ofte. Blodprøver på folsyre ble tatt i sommer og viste greie verdier. Smerten kommer ikke i forbindelse med økt puls. Jeg har kjennskap til angst, og vet hvordan angst kjenns ut. Dette kjennes ikke ut som angst. Økt puls varer i ca 5 minutter før det roer seg igjen. Jeg føler meg ikke redd, men syntes heller det er plagsomt. Det har kommet når jeg har laget mat, gått på tur, sittet helt stille etc. Kjenner meg ikke svimmel når det står på, men må sette meg ned pga smertene i midten av brystkassen. Høres dette ut som noe jeg burde ta med videre til legen? Eller er dette noe som går over av seg selv? Hilsen kvinne, 35 år. Ketogen kost, og lett overvekt. Anonymous poster hash: 66679...282 Lenke til kommentar
Biff1 Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Ja, gå til legen. I dag. Lenke til kommentar
Seigmann99 Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Dette ville jeg absolutt gått til legen med, ja, så fort som mulig. Enten bestille en hastetime hos fastlegen eller dra til legevakten. Symptomer som brystsmerter og uregelmessig puls kan være veldig alvorlig, selv om det absolutt ikke behøver å være det. Lenke til kommentar
Gjest 393fa...2b3 Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Be om å bli henvist til Rikshospitalet for en skikkelig undersøkelse i trommel. Alt annet av EKG og arbeids-EKG som gjøres lokalt på legekontoret eller lokalsykehus vil ikke gi noe sikkert resultat. Anonymous poster hash: 393fa...2b3 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 28. november 2019 Del Skrevet 28. november 2019 On 11/27/2019 at 10:41 AM, Guest 393fa...2b3 said: Be om å bli henvist til Rikshospitalet for en skikkelig undersøkelse i trommel. Alt annet av EKG og arbeids-EKG som gjøres lokalt på legekontoret eller lokalsykehus vil ikke gi noe sikkert resultat. Anonymous poster hash: 393fa...2b3 Nei, dette skal du absolutt ikke gjøre. Det værste legene vet er når pasientene kommer på legekontoret og forlanger undersøkelser som ikke en gang er relevant og, til og med før man er undersøkt. Det er bare en dårlig start på et utredningsforløp. 1. Fastlege. Der tas EKG og blodprøver - EKG kan avsløre arytmier og blodprøver kan avsløre andre tilstander som gir dine symptomer 2. Hvis man ikke blir klokere, så kan man henvise til en Holter-monitorering og få dette vurdert av kardiolog. 3. Kardiologen vil ta stilling til om det skal udredes med flere undersøkelser eller om man allerede kan konstatere problemet. 2 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 28. november 2019 Del Skrevet 28. november 2019 Enig med @AnnonymG. Faren med å gå hardt ut å kreve spesifikke undersøkelser, er jo at man kan overse helt andre ting som forårsaker problemet. Man bør heller aldri underrapportere sine symptomer, men man trenger heller ikke å overdrive symptomer. Man trenger bare å si det slik det faktisk er, og heller å fokusere på å gi så god forklaring på problemet som mulig. Og det er ikke slik at høy kompetanse ikke kan sitte lokalt, fastleger er ikke nødvendigvis "bare" allmennleger, noen har også kardiologispesialisering i tillegg og kan til og dermed gjøre en del undersøkelser selv uten å måtte henvise videre. Kardiologer kan være samlokalisert i samme bygg som fastlege. Trådstarter: Ring til fastlegen og beskriv problemene godt. Hvis de mener du bør få time raskt så får du det, de har som regel noe fleksibilitet/åpne timer for hastetimer, slik at de kan ta inn pasienter som haster noe mer å få avklart. Det er bra du får sjekket opp i det, men du har jo også hatt dette flere ganger uten forverring? og det har gått over hvis jeg forstår deg riktig? Da er ikke nok ikke så fryktelig akutt (men fortsatt viktig å få en avklaring) Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 Prøv det mest åpenbare først; Livsstilen. Drikker du mye kaffe? For lite vann gjennom dagen? Trener du, om ikke bare 30 min kondisjon 3-4 ganger i uka? Sover du nok? Spiser du halvveis riktig? Andre stressfaktorer, som det psykososiale? Jeg fikk det jeg nå er 95% sikker på var angst-panikkangrep i tidlig jobbliv på grunn av stress og negativitet hjemmefra. Forferdelige greier. Etter å ha sjekket alt dette og du fremdeles har symptomer, gå til legen. Så klart, får du verre symptomer i løpet av kort tid, burde du vurdere legevakt eller i det minste rask fastlegetime. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 29. november 2019 Del Skrevet 29. november 2019 9 hours ago, Røsslyngen said: Enig med @AnnonymG. Faren med å gå hardt ut å kreve spesifikke undersøkelser, er jo at man kan overse helt andre ting som forårsaker problemet. Man bør heller aldri underrapportere sine symptomer, men man trenger heller ikke å overdrive symptomer. Man trenger bare å si det slik det faktisk er, og heller å fokusere på å gi så god forklaring på problemet som mulig. Og det er ikke slik at høy kompetanse ikke kan sitte lokalt, fastleger er ikke nødvendigvis "bare" allmennleger, noen har også kardiologispesialisering i tillegg og kan til og dermed gjøre en del undersøkelser selv uten å måtte henvise videre. Kardiologer kan være samlokalisert i samme bygg som fastlege. Trådstarter: Ring til fastlegen og beskriv problemene godt. Hvis de mener du bør få time raskt så får du det, de har som regel noe fleksibilitet/åpne timer for hastetimer, slik at de kan ta inn pasienter som haster noe mer å få avklart. Det er bra du får sjekket opp i det, men du har jo også hatt dette flere ganger uten forverring? og det har gått over hvis jeg forstår deg riktig? Da er ikke nok ikke så fryktelig akutt (men fortsatt viktig å få en avklaring) 100% enig. Almenleger og lokalsykehus har mye mer kunnskap enn hva man tror. Man skal faktisk vurdere først hva dette dreier seg om og etterkommer man pasientens ønske om diverse spesifikke henvisninger kan man, som Røsslyngen sier, overse det faktiske problemet og man blir henvist feil sted. Jeg kjenner en historie om en pasient som kom til legen med munntørrhet, økt behov for drikke (drakk 5-6 liter vann daglig), tisset mye og hadde vondt i leddene i føttene. Pasienten var bastant på at han skulle henvises til reumatolog og endokrinolog for sjögrens sykdom og diabetes respektivt. Fastlegen vurderte dette helt annerledes og mente pasienten hadde kronisk bihulebetennelse og betennelse i foten og startet opp med nesespray og sålinnlegg. 14 dager senere da pasienten kom til legen igjen var alle symptomer borte. Var ikke lenger munntørr og drakk nå normale mengder fordi nesen ikke lenger var tett om natta. Det er viktig å legge mest fokus på sine symptomer og få presentert dette for legen, enn å selv stille diagnosen eller kreve utredning som faktisk ikke er relevant en gang. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå