Merko Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 oophus3do skrev (1 time siden): Dermed ser vi også at deres batteripakker heller har valgt andre typer celler, samt en helt annerledes konfigurasjon. Der er det mye enklere å ta ut moduler for å bytte dem u Tror ikke du trenger tenke på hvor enkelt eller vanskelig det er å resirkulere batteripakkene. Det er det flere store aktører som jobber med, også Tesla. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Merko. skrev (4 minutter siden): Tror ikke du trenger tenke på hvor enkelt eller vanskelig det er å resirkulere batteripakkene. Det er det flere store aktører som jobber med, også Tesla. Jeg syntes det er interessant, selv om jeg ikke skal gjøre det direkte selv? Hvorfor lage en persondebatt her? Klarer du ikke ta for deg argumentene? 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 oophus3do skrev (50 minutter siden): Klarer du ikke ta for deg argumentene? Joda, men om argumentene dine er kun at du synes det er vanskelig å resirkulere batteriene som Tesla lager, så kommer man jo ikke langt. Så lenge Tesla, eller andre har eller jobber med løsninger som resirkulerer dem så er det jo ikke noe problem? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 12 minutes ago, Merko. said: Så lenge Tesla, eller andre har eller jobber med løsninger som resirkulerer dem så er det jo ikke noe problem? Hvis de har løsninger er det korrekt, hvis de jobber med løsninger kan det like fullt være et problem.. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 (endret) Merko. skrev (41 minutter siden): Joda, men om argumentene dine er kun at du synes det er vanskelig å resirkulere batteriene som Tesla lager, så kommer man jo ikke langt. Argumentet mitt er at Tesla neppe har tenkt på livssyklusen til batteriene når dem har produsert dem. Der har fokuset vært på øonomi, og hvor billig man kan gjøre det under produksjonen av dem. Alt er sveiset sammen på topp, med noe termisk pasta som er squizet mellom cellene. Det gjør jo ikke akkurat separeringen av dem enkelt. Det er garantert ingen andre enn Tesla som forsker på å finne en metode å resirkulere Teslas batteripakke på. Det at utenforstående gjør dette er ekstremt lite sannsynlig så lenge lønnsomheten er så lav som den er idag, samt Teslas batteri er én av mange. Og mens man kanskje klarer å få det til, så endrer segmentet seg, og et nytt batteri kommer med en ny sammensetning. Da har millioner av utvikling gått ut i dass, og man må starte på nytt. Så nei. Er det noen som skal forske på å klare å få til resirkuleringen av Teslas batteripakker, så er det Tesla selv som må få det til. Og per idag, så har dem ikke det. Sitat Så lenge Tesla, eller andre har eller jobber med løsninger som resirkulerer dem så er det jo ikke noe problem? Det hjelper jo ikke så lenge ingen løsning er i siktet? Endret 27. november 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 oophus3do skrev (20 minutter siden): Argumentet mitt er at Tesla neppe har tenkt på livssyklusen til batteriene når dem har produsert dem. Der har fokuset vært på øonomi Skal man sammenligne Tesla med feks andre bilprodusenter, så virker det som om det er kun Tesla som tenker fremover. Mulig jeg tar feil, men både Tesla Roadster og Tesla Model S var "taps" biler, mens Model 3 var den de skulle begynne å tjene penger på. Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Det er viktig med dreiemoment ved 0 hastighet. Måten det fikses på en automatgir er å slure med lavt omdreiningstall på motoren. Det er ingen måte ford kan vinne denne. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Merko. skrev (1 minutt siden): Skal man sammenligne Tesla med feks andre bilprodusenter, så virker det som om det er kun Tesla som tenker fremover. I henhold til hvilke kriterier? Merko. skrev (2 minutter siden): Mulig jeg tar feil, men både Tesla Roadster og Tesla Model S var "taps" biler, mens Model 3 var den de skulle begynne å tjene penger på. Som jo er hele poenget. Hvis prosjektene var forespeilet å ikke tjene penger i starten, så er det vell viktig å spare penger der man kan? Problemet er jo at Tesla har fortsatt å lage de samme pakkene. Pakker som var designet for å være så billig som overhodet mulig. De er på ingen måte designet for å kunne erstattes på en enkel måte, og de er heller ikke designet for å kunne resirkuleres på en enkel måte. Ser du på andre pakker, så er det veldig store forskjeller, og en av de største av dem, er mulighetene for å erstatte moduler i en pakke, eller det å resirkulere pakkene. Så hvorfor fortsetter Tesla å produserer batteri-pakker som ikke er laget for å være gode for hele livssyklusen til dem? Nå som de er ferdig og skal starte å tjene penger, så er det vell på tide at Elon Musk faktisk følger sine egne ord, og tenker på planeten - eller hva? Eller er dette atter en løgn som vi kan kaste inn til de titals andre løgnene hans? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Mutant_100 skrev (3 minutter siden): Det er viktig med dreiemoment ved 0 hastighet. Måten det fikses på en automatgir er å slure med lavt omdreiningstall på motoren. Det er ingen måte ford kan vinne denne. Joda, de kan bare gjøre som Tesla, å la Forden få en rullende start. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 nessuno skrev (10 timer siden): La oss ta hver for seg ... Jeg ser kun mye klaging på at bilene er for dyre eller at du synes de er stygge, men det du skrev var altså nessuno skrev (22 timer siden): ...de nærmeste konkurrentene - spesielt de i EU, er evneveike, gamle mastadonter i form av VW, Audi, Mercedes, diverse nyttige idioter/satelitter som Open og Škoda, som "kan" elbil slil jeg "kan" spille fiolin. Dvs vet sånn ca hva det går i men generelt sett har ikke snøring. Lik Tesla eller ei - de er nettopp sparket i bakenden hele industrien trengte. Flere av de jeg nevnte selger som bare det, og er svært populære, å ser ut til å fungere helt utmerket, selv om de er dyre eller stygge. Personlig synes jeg Model X er styggere enn alle de europeiske elbilene sammenlagt, men min smak har neppe noe med bilens beskaffenhet å gjøre, og er ikke noe gyldig argument for at Tesla ikke kan lage biler. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 (endret) 0laf skrev (1 time siden): Jeg ser kun mye klaging på at bilene er for dyre eller at du synes de er stygge, men det du skrev var altså Flere av de jeg nevnte selger som bare det, og er svært populære, å ser ut til å fungere helt utmerket, selv om de er dyre eller stygge. Personlig synes jeg Model X er styggere enn alle de europeiske elbilene sammenlagt, men min smak har neppe noe med bilens beskaffenhet å gjøre, og er ikke noe gyldig argument for at Tesla ikke kan lage biler. Ikke vet jeg hva nøyaktig "selger som bare det" innbefatter, men sist jeg sjekket solgte TM3 aller best. Angåene "fungerer helt fint" - les argumentene mine igjen. Angående at ModX er stygg - å ja. Alle X-over eller "suv" som mange feilaktig kaller de, er stygge traktorer. Men Tesla sin traktor er bedre enn nærmeste konkurrentene på utseende og funksjon, og sånn sett har ingen direkte konkurrenter siden nesten ingen lager el-traktor. Ikke enda i alle fall. Med unntaket for i-pace men om det er en xover... sedan... jeg vet ikke hva noe sånt er engang. Endret 27. november 2019 av nessuno Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 nessuno skrev (21 minutter siden): Ikke vet jeg hva nøyaktig "selger som bare det" innbefatter, men sist jeg sjekket solgte TM3 aller best Det er vel egentlig helt uvesentlig hvem som selger mest, du hevdet at alle de nærmeste konkurrentene til Tesla - spesielt de i EU, er evneveike, gamle mastadonter, som "kan" elbil slik du "kan" spille fiolin. Dette er åpenbart feil, de bilselskapene som produserer elbiler i EU ser ut til å klare å lage elbiler helt fint, og de selger bra, også her i Norge, og noen av de er fullt på høyde med Tesla, selv om enkelte ser ut til å ha problemer med å innrømme det. Man skal være bra innbitt Tesla-fan for å ikke ta innover seg at det nå finnes fullgode alternativer fra andre produsenter. nessuno skrev (25 minutter siden): Angående at ModX er stygg - å ja. Alle X-over eller "suv" som mange feilaktig kaller de, er stygge traktorer. Men Tesla sin traktor er bedre enn nærmeste konkurrentene på utseende og funksjon, og sånn sett har ingen direkte konkurrenter siden nesten ingen lager el-traktor. Jeg nevnte kun at jeg personlig synes Model X ser forferdelig ut, for å demonstrere at min mening om bilens utseende er helt ubetydelig, slik dine klager om utseende og pris når det kommer til elbiler produsert av selskaper i EU også er helt irrelevant. Poenget var altså at du kaller disse produsentene evneveike, gamle mastadonter, som ikke kan lage biler, for så å klage på at du ikke liker prisen eller utseende, to ting som er helt irrelevant for hvorvidt disse produsentene faktisk kan lage elbiler eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 oophus3do skrev (2 timer siden): Som jo er hele poenget. Hvis prosjektene var forespeilet å ikke tjene penger i starten, så er det vell viktig å spare penger der man kan? Problemet er jo at Tesla har fortsatt å lage de samme pakkene. Pakker som var designet for å være så billig som overhodet mulig. De er på ingen måte designet for å kunne erstattes på en enkel måte, og de er heller ikke designet for å kunne resirkuleres på en enkel måte Men det vet du *egentlig* ikke noe om? Om du har en offisiell uttalelse fra Tesla som bekrefter den påstanden er jeg *veldig* interessert i å se den.. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Kahuna skrev (6 minutter siden): Men det vet du *egentlig* ikke noe om? Om du har en offisiell uttalelse fra Tesla som bekrefter den påstanden er jeg *veldig* interessert i å se den.. Offisiell uttalelse om at Tesla har prøvd å spare penger der man kan under produksjonen? Trenger jeg virkelig det? De sparer penger på lakk, så det er vell rett og rimelig samt plausibelt at de har prøvd å spare penger på produksjonen av batterier også. Det har jo vært mange uttalelser der fokuset har vært billigere produkter. Jeg mener - Cybertruck. Et produkt med 250 kWh batterier, og den skal være like billig som en TMY? 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 oophus3do skrev (11 minutter siden): Offisiell uttalelse om at Tesla har prøvd å spare penger der man kan under produksjonen? Trenger jeg virkelig det? De sparer penger på lakk, så det er vell rett og rimelig samt plausibelt at de har prøvd å spare penger på produksjonen av batterier også. Det har jo vært mange uttalelser der fokuset har vært billigere produkter. Jeg mener - Cybertruck. Et produkt med 250 kWh batterier, og den skal være like billig som en TMY? Offisiell uttalelse fra Tesla på at de ikke tenker resirkulering eller reparasjon når de har designet bilene sine. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Kahuna skrev (1 minutt siden): Offisiell uttalelse fra Tesla på at de ikke tenker resirkulering eller reparasjon når de har designet bilene sine. Hæ? Det har jeg jo aldri sagt. Jeg snakker om batteripakkene. Ikke bilene i seg selv. Samt det er jo helt tøysete å tru at Tesla hadde gått ut og sagt noe slikt? Det man må se på er jo utenforstående som tar en kikk i batteriene, og ser hvordan de er bygget opp. På samme måte som at det er andre som fant ut av OTA oppdateringene som introduserte større buffere i batteriene, siden Tesla har strukket strikken for langt. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Kahuna skrev (5 minutter siden): Offisiell uttalelse fra Tesla på at de ikke tenker resirkulering eller reparasjon når de har designet bilene sine. Fin stråmann, en slik uttalelse ville jo være økonomisk selvmord, og eksisterer selvfølgelig ikke. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 0laf skrev (41 minutter siden): Det er vel egentlig helt uvesentlig hvem som selger mest, du hevdet at alle de nærmeste konkurrentene til Tesla - spesielt de i EU, er evneveike, gamle mastadonter, som "kan" elbil slik du "kan" spille fiolin. Dette er åpenbart feil, de bilselskapene som produserer elbiler i EU ser ut til å klare å lage elbiler helt fint, og de selger bra, også her i Norge, og noen av de er fullt på høyde med Tesla, selv om enkelte ser ut til å ha problemer med å innrømme det. Man skal være bra innbitt Tesla-fan for å ikke ta innover seg at det nå finnes fullgode alternativer fra andre produsenter. Jeg nevnte kun at jeg personlig synes Model X ser forferdelig ut, for å demonstrere at min mening om bilens utseende er helt ubetydelig, slik dine klager om utseende og pris når det kommer til elbiler produsert av selskaper i EU også er helt irrelevant. Poenget var altså at du kaller disse produsentene evneveike, gamle mastadonter, som ikke kan lage biler, for så å klage på at du ikke liker prisen eller utseende, to ting som er helt irrelevant for hvorvidt disse produsentene faktisk kan lage elbiler eller ikke. Først ubetydelig så betydelig først mener du det ene så det andre. Ikke med på leken din. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 nessuno skrev (2 minutter siden): Først ubetydelig så betydelig først mener du det ene så det andre. Ikke med på leken din. At du ikke forsto poenget ser ut til å være helt åpenbart, selv om jeg forsøkte teskje i det siste avsnittet ? 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 oophus3do skrev (11 minutter siden): Hæ? Det har jeg jo aldri sagt. Jeg snakker om batteripakkene. Ikke bilene i seg selv. Samt det er jo helt tøysete å tru at Tesla hadde gått ut og sagt noe slikt? Det man må se på er jo utenforstående som tar en kikk i batteriene, og ser hvordan de er bygget opp. På samme måte som at det er andre som fant ut av OTA oppdateringene som introduserte større buffere i batteriene, siden Tesla har strukket strikken for langt. Nå er jo batteripakkene en vesentlig del av bil og dermed noe man må ta med i betrakting om man for eksempel skal tenke resirkulering når man designer bilen men greit. Offisiell uttalelse fra Tesla om at de ikke tenkte resirkulering da de designet batteripakkene sine? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå