Gå til innhold

Starter massivt prosjekt: Slik skal oppfinneren av World Wide Web «fikse» Internett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tim BL har en plan. Og får med seg flere av verstingene og de største synderne. Men er planen god nok til at de faktisk vil følge den eller er de bare med fordi de ønsker å være så tidlig som mulig ute med å finne veier rundt dette? Big data, salg av personopplysninger det er bigeskjeften som ble mainstream og data som selges blir neppe værende hos første salgsledd. Der vil det bare pakkes om og selges videre slikt er det eksempler på. Salg av våre data er for enkelt, for godt betalt og skaper så store inntekter at jeg har mine tvil om dette blir en suksess.

Kudos for innsats og forsøk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å skape forandring må man sette seg ned å snakke med dem som skaper problemet, så man må nødvendigvis ha dem med.

Jeg er forøvrig enig i at med dagens teknologiske landskap så er disse forretningsmodellene så kraftige at det neppe skjer noe uten at folk får nye, reelle valgmuligheter for å få gjort det de trenger å gjøre. Det er derfor vi jobber med Solid-prosjektet: https://solidproject.org/ Prosjektet ble startet av Tim for en del år siden, men nå tar det virkelig av, og vi jobber med en arkitektur og implementasjoner som vil skille data fra applikasjoner og gi folk muligheten til å kontrollere sine egne data. Det vil kunne virke disruptivt i forhold til disse forretningsmodellene samtidig som vi får muligheter vi ikke har hatt før.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, kudos for forsøket. Men jeg tror ikke frivillighet er nok. Her tror jeg dessverre vi trenger frivillig tvang. Altså må lovverket endres slik at det blir slutt på sporing, kryssporing og salg av oppsamlet data. De data som koblet mot brukere må sikres på adekvat måte og krypteres slik at tilfeldige hackere ikke får tilgang og det må være konkrete og klare lover og regler på hva som kan lagres, hvilke data som evt. kan selges eller ikke selges, om tredjeparter skal nektes all tilgang eller om de kan få begrenset tilgang og hva som kan spores og når data skal slettes. Eierskapet til data må avklares ennå mer enn det vi alt har.  

Dynamiske webløsninger er noe av største jeg har sett i min tid. Mulighetene som åpnet seg var uendelige. Ingen tenkte da på nedsiden. Den gang lagring var kostbart, ressurskrevende og både hurtigminne, platelagre og båndbredde var kostbart. Og ingen tenkte på de negative sidene av feks cookies. Vi så muligheter, men til brukernes og utviklernes beste. Den gang da tenkte de færreste på sanking, høsting og foredling av brukerdata som et forretningsområde. Ja bortsett fra noen svære giganter. De så det og de melket det stort i nærmere et tiår før de første kritikerne skjønte alvoret og hvor inngripende dette faktisk var. Personvern er ikke lengre noe vi har. De færreste av oss har kunnskap eller bryr oss nok til å verne om oss selv og våre data. Og det er milliardbutikk å samle våre data. Høsting, foredling og salg gir for mange større inntekter enn det egentlige forretningsområdet. Og da har jeg vansker for å tro at frivillighet endrer eller løser noe som helst. 

Vi trenger lovfestede rettigheter og en ytterligere innstramning av personvern og persondata. Parallellt kan vi gjerne ha Tim og gjengen som også søker måter å bedre måten vi behandler data og hva vi gjør for å trygge data. Men Tim og gjengen kommer aldri i mål på egenhånd. Til det er gullkrukken for stor og genvinsten for lett å høste i forhold til dagens regelverk. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...