Gå til innhold

Norske gründere har fått sin største kontrakt noensinne. Designer hybrid-katamaran som kan gå i 40 knop og tåler høye bølger [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette egentlig en god ide?

Skulle gjerne sett at noen kunne forklare hvorfor denne type katamaraner må ha skjørtet i baugen?

Sommeren 1971 drev jeg slepeprøver med denne type skrog, og båten løftet seg ut av vannet uten skjørtet fremme, ved at åpningen i baugen var større enn den bak.

Problemet var ustabil gange når den fløt på luft.

Dette ble rettet på i 1973, ved å lage undersiden av dekket mellom båtene V-formet.

Slepeprøvene etter denne ombyggingen viste at båten fløt stabilt på luft.

Skulle tro skjørtet i baugen ville skape store problemer når en skal gå med stor fart i dønning.

Har i senere tid gjort slepeprøver med et modifisert skrog av denne type, som ligner mer på en 3-maran enn en katamaran.

Denne løfter seg, samtidig som den har bedre egenskaper i bølger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...