Roald Ramsdal Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 Norske gründere har fått sin største kontrakt noensinne. Designer hybrid-katamaran som kan gå i 40 knop og tåler høye bølger [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 Er dette egentlig en god ide? Skulle gjerne sett at noen kunne forklare hvorfor denne type katamaraner må ha skjørtet i baugen? Sommeren 1971 drev jeg slepeprøver med denne type skrog, og båten løftet seg ut av vannet uten skjørtet fremme, ved at åpningen i baugen var større enn den bak. Problemet var ustabil gange når den fløt på luft. Dette ble rettet på i 1973, ved å lage undersiden av dekket mellom båtene V-formet. Slepeprøvene etter denne ombyggingen viste at båten fløt stabilt på luft. Skulle tro skjørtet i baugen ville skape store problemer når en skal gå med stor fart i dønning. Har i senere tid gjort slepeprøver med et modifisert skrog av denne type, som ligner mer på en 3-maran enn en katamaran. Denne løfter seg, samtidig som den har bedre egenskaper i bølger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå