Bjerknez Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 (endret) Jeg har nettopp beveget meg inn i elektronikkens verden og vil vel annse meg selv som ganske noob når dte kommer til det praktiske, selv om jeg har en grunnleggene god forståelse av elektronikk. Hvis det ga noen mening... Uansett, jeg har bestillte meg en drøss av elektronikk inkludert Arduino Uno starpakke kit, power adapter og en drøss andre ting fra Aliexpress. Så langt i følge de Youtube videoene jeg har sett så blir det for det meste laget ting som er mer eller mindre "ubrukelig" i hverdagen. Ikke ser dte pent ut heller når Arduino med ledninger etc. må henge mer eller mindre synlig de fleste steder. Jeg savner moduler hvor man kan integrere Arduino i, samt feks. LCD skjermen som følger med, en sensor eller lignende. Absolutt noe jeg gleder meg til å leke litt med, men hvordan kan man lage noe nyttig i heimen ved hjelp av delene som følger med Arduino kittet samtdig som ikke ledninger tyter ut over alt. Har sett mange videoer hvor dem kobler til en bevegelses sensor og at en lampe slår seg av og på ved bevegelse etc. Hipp hurra... Men jeg finner ingen videoer hvor dette blir plassert i passende bokser og integreres i en fin liten "pakke". Ikke kan jeg se man får kjøpt dette heller, annet enn beskyttelsesboks til Arduino enheten i seg selv. Noen som kan gi meg noen eksempler og en kickstart her? Endret 25. november 2019 av Bjerknez Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 (endret) Kjøp deg en 3dprinter i samme slengen så kan du printe deg fine bokser å montere prosjektene dine i. (En del 3Dprintere bruker Arduino foresten) Endret 25. november 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. november 2019 Forfatter Del Skrevet 25. november 2019 Nja... å sette meg inn i 3D printing for å lage noen plastbokser er nok ikke noe jeg har spesielt med tid til ved siden av alt det andre. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 Arduino er vel mest egnet som en opplæringsplattform for enkelt å kunne lære seg å programmere mikroprosessorer. Veldig mye av det du omgir deg med av elektronikk inneholder i dag en mikroprosessor. En mikroprosessor er særlig nyttig dersom du skal bygge noe som inneholder diverse følere og dersom det følerne gir deg av signaler skal brukes til å styre noe på en utgangskrets (for eksempel slå på utelyset når det blir mørkt ute). Om du ikke har interesse eller behov for å bygge egne prosjekt, så vil du neppe ha behov for en UNO. Min ahà-opplevelse med Arduino fikk jeg da jeg klarte å bruke den til å programmere en liten ATTINY85 prosessor. Monterte prosessoren inn på en egen printplate og lot den ta seg av den logiske styringen av kretsen min. ATTINY85 inneholdt da programvaren og lagringsmediet, samt noen innganger og noen utganger. Ta høyde for at du også må bygge en liten power-del, litt tilpassning av inngangssignalet (resistorer) og gjerne noen driver-kretser på utgangene (transistorer). Jeg fant så ut at programmet måtte justeres litt og da flyttet jeg bare ATTINY85 prikken tilbake til Arduino UNO kretsen min og lastet inn ny sw i den. Å bruke en stor Arduino UNO i prosjektene dine kan bli litt heftig. Hva med å se nærmere på Arduino Nano v3 som gjør det samme, men tar bare 1/3 av plassen. Plastbokser finner du admass på eBay og AliExpress, så det er ingen grunn til å la ledningene stikke ut. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. november 2019 Forfatter Del Skrevet 25. november 2019 To små eksempler på hva jeg kunne tenkt meg å lage som finnes fra før i lekker innpakning og veldig lav pris. 1. En automatisk bryter som slår av strømmen til kaffetrakteren etter ca. 30 minutter. Men en Arduino blir det mye koblinger samt et kretskort som man må teipe fast på eller ved ledningen som går til trakteren. Denne modulen tåler sikkert ikke vann heller (er jo på et kjøkken...) 2. En annen ting jeg kunne tenkt meg er egentlig det samme, men at alle lysene slår seg på i et rom når man kommer inn. Da kreves det et rele, og en bevegelsessensor. Problemet her er at dette (vertfall i mitt tillfelle) må kobles til fast EL-anlegg (220v), noe som ikke er lov. Men la os si det var lov, eller at jeg dreit i denne loven. Dette skal jo også se noenlunde pent ut. En sensor som helger fra to ledninger, ved siden av en boks som er teipet opp med gaffateip er liksom ikke spesielt pent. Man får jo kjøpt (og jeg har fra før) Philips Hue system som ser langt bedre ut. Så ja... jeg lurer litt på hvilke prosjekter man kan starte på for å faktisk dra nytte av Arduino hvis man ser bort fra "lek og morro". Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. november 2019 Forfatter Del Skrevet 25. november 2019 Professor Balthazar skrev (7 minutter siden): Arduino er vel mest egnet som en opplæringsplattform for enkelt å kunne lære seg å programmere mikroprosessorer. Veldig mye av det du omgir deg med av elektronikk inneholder i dag en mikroprosessor. En mikroprosessor er særlig nyttig dersom du skal bygge noe som inneholder diverse følere og dersom det følerne gir deg av signaler skal brukes til å styre noe på en utgangskrets (for eksempel slå på utelyset når det blir mørkt ute). Om du ikke har interesse eller behov for å bygge egne prosjekt, så vil du neppe ha behov for en UNO. Min ahà-opplevelse med Arduino fikk jeg da jeg klarte å bruke den til å programmere en liten ATTINY85 prosessor. Monterte prosessoren inn på en egen printplate og lot den ta seg av den logiske styringen av kretsen min. ATTINY85 inneholdt da programvaren og lagringsmediet, samt noen innganger og noen utganger. Ta høyde for at du også må bygge en liten power-del, litt tilpassning av inngangssignalet (resistorer) og gjerne noen driver-kretser på utgangene (transistorer). Jeg fant så ut at programmet måtte justeres litt og da flyttet jeg bare ATTINY85 prikken tilbake til Arduino UNO kretsen min og lastet inn ny sw i den. Å bruke en stor Arduino UNO i prosjektene dine kan bli litt heftig. Hva med å se nærmere på Arduino Nano v3 som gjør det samme, men tar bare 1/3 av plassen. Plastbokser finner du admass på eBay og AliExpress, så det er ingen grunn til å la ledningene stikke ut. Ja, jeg har forstått at Arduino stort sett er en "leksak" med ganske liten nytteverdi i hverdagen. Men som du sier er den fin når man vil lære litt samt leke Plastbokser finner man jo, men det man kobler til de digitale utgangene som feks. en sensor må jo være synlig? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 Arduino er først og fremst en læreplatform for elektronikk og programmering, men det gjør den ikke til en "leksak" av den grunnen. Samme mikrokontroller eller tilsvarende fra andre produsenter brukes til alt mulig rart slags kommersielle produkter. Alt fra elektroniske leker til smarte kaffetraktere og vaskemaskiner and the list goes on. Atmega328 som Arduino uno bruker er bare en av mange mikrokontrollere. Du har for eksempel de meget populære microchip pic som er av samme kaliberet som atmega328 eller så har man atmega32u4 som har USB HID muligheter. Så har man et steg opp til for eksempel ESP8266 som er en 32-bit mikrokontroller med wifi. Den brukes for eksempel i de trådløse bryterne til Sonoff. Steget etter det blir kanskje en raspberry pi. Poenget mitt er i grunn at man velger rett hardware til rett oppgave. Man trenger ikke en fullverdig pc med et tungt operativsystem for å kontrollere vaskemaskinen, og man kan ikke kjøre nettleseren på en Arduino. Arduino er perfekt for mindre prosjekter. Jeg har for eksempel en arduino nano kjørende for å måle temperatur, og en annen arduino med atmega32u4 som jeg bruker som en USB HID enhet for ekstra lett tilgjengelige knapper når jeg spiller bilspill. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. november 2019 Forfatter Del Skrevet 25. november 2019 Sitat Poenget mitt er i grunn at man velger rett hardware til rett oppgave. Man trenger ikke en fullverdig pc med et tungt operativsystem for å kontrollere vaskemaskinen, og man kan ikke kjøre nettleseren på en Arduino. Arduino er perfekt for mindre prosjekter. Jeg har for eksempel en arduino nano kjørende for å måle temperatur, og en annen arduino med atmega32u4 som jeg bruker som en USB HID enhet for ekstra lett tilgjengelige knapper når jeg spiller bilspill. Joda, jeg vet man kan lage mye rart, men de to eksemplene du kommer med så finnes det jo termometere og værstasjoner som kanskje ser langt bedre ut på veggen enn en Arduino? Poenget er (som de fleste sikkert vet) er at alt finnes fra før av i bedre innpakning og derfor mener jeg kanskje at Arduino havner i "lek"-kategorien og ikke i "nytte"-kategorien. Men mulig jeg ikke har fått med meg poenget her altså...? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 Kommer vel an på hvordan syn du har på saken. Arduino løsninger er gjerne billigere en ferdige kommersielle produkter, og man har fordelen med at man kan designe det akkurat slik man vil ha det. Utseendemessig så blir det som fint som du gjør det til. Temperaturmåleren min for eksempel valgte jeg å montere i en gammel rund bordklokke i metall. Byttet ut innmaten med en lcd skjerm, og synes den passer perfekt in på nerderommet. Termometeret var jo bare et eksempel på noe nyttig man kan lage. Er uendelig mange muligheter, og når du skjønner styrkene og svakhetene til Arduino, samt mulighetene så finner man alltids noe nyttig man kan lage, og trenger du mer kraft eller en spesiell egenskap som feks wifi så er det bare å bytte platform til noe som passer bedre. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. november 2019 Forfatter Del Skrevet 25. november 2019 Mr. A skrev (21 minutter siden): Kommer vel an på hvordan syn du har på saken. Arduino løsninger er gjerne billigere en ferdige kommersielle produkter, og man har fordelen med at man kan designe det akkurat slik man vil ha det. Utseendemessig så blir det som fint som du gjør det til. Temperaturmåleren min for eksempel valgte jeg å montere i en gammel rund bordklokke i metall. Byttet ut innmaten med en lcd skjerm, og synes den passer perfekt in på nerderommet. Termometeret var jo bare et eksempel på noe nyttig man kan lage. Er uendelig mange muligheter, og når du skjønner styrkene og svakhetene til Arduino, samt mulighetene så finner man alltids noe nyttig man kan lage, og trenger du mer kraft eller en spesiell egenskap som feks wifi så er det bare å bytte platform til noe som passer bedre. Det er disse styrkene jeg er ute etter å få litt feedback rundt egentlig. Så langt har jeg ikke sett noen Arduino prosjekter som har tatt pusten fra meg med tanke på nytig bruk. En tidsbryter til feks. kaffetrakter får man jo kastet etter seg for slikk og ingenting og man får kjøpt det over alt. Stikkontakten er jo der allerede. Man kan lage det samme med Arduino, men jeg tenker hvorfor velge å gjøre dette, hvis man ser bort fra fun factoren og læreprosessen? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 Ja det er like greit å kjøpe en tidsbryter om det er alt du er ute etter. Men la oss for eksempel si at du ønsker en alarm når tiden går ut, eller at et lys blinker. Eller så kan du legge til en bluetooth modul og få varsel på telefonen. Eller kanskje har du lyst på adresserbare rgb lys som ikke koster skjorta. Ja da tar du fram en Arduino og handler en rull ws2812 ledstripe. Kanskje ønsker du å ta det et steg vidre å lage deg ambilight til tven. Det har du også mulighet til med en arduino. Med et canbus shield kan du for eksempel kommunisere med moduler i bilen, og lese ut telemetri som for eksempel fart, turtall, temperaturer osv. Med noen ekstra komponenter og en motor kan du for eksempel automatisere persienner slik at de åpner og lukker seg etter tiden på døgnet og mengde lys ute/inne. Dette er bare noen av tingene jeg kommer på i farta. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. november 2019 Forfatter Del Skrevet 25. november 2019 Mr. A skrev (8 minutter siden): Ja det er like greit å kjøpe en tidsbryter om det er alt du er ute etter. Men la oss for eksempel si at du ønsker en alarm når tiden går ut, eller at et lys blinker. Eller så kan du legge til en bluetooth modul og få varsel på telefonen. Eller kanskje har du lyst på adresserbare rgb lys som ikke koster skjorta. Ja da tar du fram en Arduino og handler en rull ws2812 ledstripe. Kanskje ønsker du å ta det et steg vidre å lage deg ambilight til tven. Det har du også mulighet til med en arduino. Med et canbus shield kan du for eksempel kommunisere med moduler i bilen, og lese ut telemetri som for eksempel fart, turtall, temperaturer osv. Med noen ekstra komponenter og en motor kan du for eksempel automatisere persienner slik at de åpner og lukker seg etter tiden på døgnet og mengde lys ute/inne. Dette er bare noen av tingene jeg kommer på i farta. Ja, jeg ser den. Men med så mye funksjonalitet rundt dette med kaffetrakteren i dette eksempelet så må man jo ha et sted å gjøre av alle disse duppedittene som samler seg opp. Blir liksom en arduino som henger der, en sensor som stikker ut etc. Jeg forstår at dette bare var et eksempel, og selv om forslaget ditt slett ikke var så dumt, så klarer jeg fortsatt ikke å se den store nytteverdien, i hovedsak grunnet vanskelighetene med å skjule enheten(ene) på en grei måte. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 Må bare være kreativ med plassering. Man har også fysisk mindre Arduinoer med mer eller mindre samme funksjonene. Jeg bruker for eksempel arduino nano kopier fra ebay i de fleste prosjekter. Jeg kjøper de uten pinner loddet fast slik at de bare er noen millimeter tykke. Mange 3d printere er forresten også basert på arduino. Mange av dem bruker en atmega2560 som man finner i arduino mega. Fant også et par kule prosjekter. En drink maskin, en fjernkontroll og en MIDI kontroller om du liker å lage musikk Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. november 2019 Forfatter Del Skrevet 25. november 2019 Joda, jeg ser hvor du vil. Men fortsatt er jeg ikke overbevist om at dette er mer nyttig enn gøy. Jeg har jo ikke fått pakken ennå og gleder meg jo til å teste ut litt som nybegynner uansett. Hadde dem solgt flere kit vedrørende bokser og diverse som arduino og evt. diverse tilleggsutstyr hadde passet inn i samt andre "smarte" løsninger for å skjule, så ser jeg mer nytteverdien. Så foreløpig (vertfall frem til jeg kanskje får noen ideer sel) så er jeg litt mjeeeehh... Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 Enig med deg. Det aller meste finnes fra før, er dritbillig og superflott. Med mindre du har noen aldeles sære behov, er veldig lærevillig eller liker å ha elektronikk som hobby, ja da kan du leve et fullverdig og lykkelig liv helt uten å bruke Arduino UNO. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. november 2019 Forfatter Del Skrevet 25. november 2019 Professor Balthazar skrev (5 minutter siden): Enig med deg. Det aller meste finnes fra før, er dritbillig og superflott. Med mindre du har noen aldeles sære behov, er veldig lærevillig eller liker å ha elektronikk som hobby, ja da kan du leve et fullverdig og lykkelig liv helt uten å bruke Arduino UNO. Ja, er det jeg har kommet frem til også. Da kan jeg slå meg til ro med at dette blir artig juleunderholdning, og når jeg går lei, så er det ikke mer fornuftig man kan bruke dette til, som ikke finnes fra før. Så sant (som du også sier) man ikke har helt spesielle sære behov. Men noen har nok tenkt på dette for lenge siden og laget mer funksjonelle enheter som dekker det en Arduino brukes til. Men som nevnt, veldig artig måte og holde hodet i gang på om ikke annet Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. november 2019 Forfatter Del Skrevet 26. november 2019 Et lite eksempel til som jeg akkurat kom på etter å ha sett gåflere youtube videoer angående det å slå av og på lys via wifi og en app på telefonen. Jada, dette går med Arduino og en wifi controller samt et relee. På clasern har dem en simpel kontakt med innebygget wifi som gjør den samme jobben og ser unektelig mye bedre ut rent visuelt. Så tenker jeg, hvorfor i alle dager skal jeg bruke Arduino av noen av grunn enn å ha det litt gøy der og da under prosessen? Som nevnt, så gleder jeg meg til å fikle med dette samt pusle litt i furtebua, men samtidig så irriterer det meg litt at Arduino faktisk når alt kommer til alt ikke særlig spennende og nyttig. Teknologien finnes jo der for lengst og andre selger ferdige duppeditter og dingser som allerede ser langt bedre ut og funker, inkludert garanti etc. Prismessig, er jo ikke Arduino med tilbehør gratis heller. Sikkert noe billigere muligens, men prisen er egentlig ikke det viktigste her for min del. Hadde Arduino eller de som lager disse også produsert feks. Kontaktpunkter hvor wifi releer etc. Passet inn i så begynner jeg å se verdien. Feks. Tilpassede bokser som passer de forskjellige enhetene samt tilbehørsutstyr, gjerne med skruefester slik at man kan henge opp på vegg eller i tak. Selvsagt får man kjøpt plastbokser over alt som man må sage, bore i etc. For å få det til å passe, men det blir liksom så jalla. Jeg vet du får kjøpt plastboks til selve Arduinoen, men det hjelper jo ikke det når man kobler til sensorer og andre ting som stikker ut av denne. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 (endret) Lysstyring er jo litt kjedelig da? Selv styrer jeg lyset i stua med stemmen min. Det kosta ikke mange kronene og dette er jo noe alle har i dag. Kjenner en som brukte en microkontroller i sammarbeid med en fuktsensor og en bevegelsesensor for å styre avluftning på ett bad. Orginalt ble det kun styrt av en bryter på veggen, og her finnes det og løsninger og få kjøpt men det er vesentlig dyrere enn å gjenbruke det gamle systemet og heller gjøre det smart. Slike prosjekter synes jeg er litt morsomme. Selv har jeg kun lekt med små Microkontrollere med innebygget wifi (esp32 f.eks) Har en internettradio på badet som bruker en slik. Når man gikk over til DAB radio klarte jeg ikke å finne en radio som startet å spille musikk når den fikk strøm (lysbryteren) så bygget en internettradio som gjør det. Også har jeg noen julelys som bruker en slik. Kan bytte farge og blinkemønster fra mobilen. Jeg har ikke skrevet koden til disse prosjektene og heller gjenbrukt andre sine koder men fortsatt morsomt å fikle litt. Endret 26. november 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. november 2019 Forfatter Del Skrevet 26. november 2019 Complexity skrev (58 minutter siden): Lysstyring er jo litt kjedelig da? Selv styrer jeg lyset i stua med stemmen min. Det kosta ikke mange kronene og dette er jo noe alle har i dag. Kjenner en som brukte en microkontroller i sammarbeid med en fuktsensor og en bevegelsesensor for å styre avluftning på ett bad. Orginalt ble det kun styrt av en bryter på veggen, og her finnes det og løsninger og få kjøpt men det er vesentlig dyrere enn å gjenbruke det gamle systemet og heller gjøre det smart. Slike prosjekter synes jeg er litt morsomme. Selv har jeg kun lekt med små Microkontrollere med innebygget wifi (esp32 f.eks) Har en internettradio på badet som bruker en slik. Når man gikk over til DAB radio klarte jeg ikke å finne en radio som startet å spille musikk når den fikk strøm (lysbryteren) så bygget en internettradio som gjør det. Også har jeg noen julelys som bruker en slik. Kan bytte farge og blinkemønster fra mobilen. Jeg har ikke skrevet koden til disse prosjektene og heller gjenbrukt andre sine koder men fortsatt morsomt å fikle litt. Jeg holder med deg her...tror jeg. Det er mer "brukanes" og kjøpe noe som allrede er ferdig enn å finne opp kruttet på nytt. Men som du sier så er det jo litt gøy og fikle litt med dette. Vertfall så lenge det varer. Det størte problemet mitt er å få gjort det på best mulig måte rent estetisk kontra løsninger som allerede finnes. Når det er sagt så har jeg et spørsmål til de av dere som er kjent med Arduino: Jeg har som kjent bestilt meg Arduino Uno Start Kit. I dette startkittet tror jeg ikke det følger med noe wifi modul. La oss si jeg kjøper denne wifi modulen og kobler til Ardinoen:https://www.aliexpress.com/item/32968583371.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.5d0c1549cMOinP&s=p&algo_pvid=3808ba7a-8e7b-4a63-b70f-64d417c8e23a&algo_expid=3808ba7a-8e7b-4a63-b70f-64d417c8e23a-19&btsid=f874366c-a4fe-4c77-8c61-fac32d48319f&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_10,searchweb201603_55 Kan jeg da etter at jeg har koblet denne til Ardinioen styre hva Ardinioen skal gjøre ut fra hva som er koblet til den? Som feks. er relee som styrer et lys, eller en ovn etc. via en app på mobilen? Altså med styre så mener jeg slå av og på via wifi. Planen er å feks. å kunne slå av på varmen i kjelleren uten at jeg er der, samt lese av temperaturen i kjelleren på et display oppe i stuen. Er det bare å koble denne Wifi saken til ardinioen og en av de digitale utgangene for så og styre den digitale utgangen som da går til et relee via app? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 26. november 2019 Del Skrevet 26. november 2019 Det du linket til der er en ESP8266. Det er en selvstendig 32bit mikokontroller med wifi(mye kraftigere en Arduino, men har færre inn og utganger). Du kan selvfølgelig koble den opp mot en Arduino, men du kan også koble den direkte til et relè med hjelp av noen støttekomponenter(transistor, motstander osv). Nevnte den for et par poster siden, den brukes altså i en del Sonoff wifi brytere om du har vært borti dem før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå