Knut B Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 Snøhettas rekkehus har åtte meter takhøyde. Det skal spare energi [Ekstra] Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 16. januar 2020 Del Skrevet 16. januar 2020 Flott rekkehus for luksusmennesker. Husert tar seg godt ut med store vindusflater, ekstrem høyde under taket. Ulempene er at utformingen er veldig lite energieffektiv og har veldig dårlig flateutnyttelse (takhøyde 8 meter). De sedvanlige arkitektvinduene som går fra gulv til tak har naturligvis ekstremt stor varmegjennomgang i forhold til godt isolerte vegger. Å bygge et hus på tre etasjer i et landlig område med mye plass, må tolkes som en grådig gevinstmaksimalisering for å få mest mulig ut av grunnflaten (tomten), på bekostning av de som skal bruke huset. Jeg har selv et enetasjes L-formet hus med grunnflate på ca 100 m2 (pluss garasje) og regner med et energibehov på ca 19.000 kWh med panelovner (og sentral termostat) og varmtvannsbereder (bruker ca 5.000 kWh til denne per år). Med luft til luft varmepumpe bruker jeg ca 4.000 kWh til all oppvarming (kun varmepumpe til oppvarming). Unntatt vann og varme, bruker jeg 3.500 kWh, altså til sammen 12.500 kWh (har strømmåler på varmepumpe og skriver opp forbruk hver måned). På sikt kan jeg tenke meg å gå over til luft-vann varmepumpe med SCOP på ca 5 (se norsk ny bedrift omtalt her på TU). Da vil jeg få både varme og varmt vann og vil bruke radiatorer under stuevinduene (ca 5 meter). Strøm til vann og varme vil da gå ned til ca 3.000 kWh. Total strømbruk vil være 6.500 kWh. Jeg har heldigvis ikke varmegjenvinningssystem, bare en del små ventiler oppunder taket. Eneste kompliserte regulering er å åpne noen dører og vinduer på sommeren etter behov. Etter hvert vil jeg bygge ut solceller på mitt ca 120 m" flate tak og få ca 10.000 kWh fra dette. Dette vil koste netto ca kr 120.000 (og billigere for hver dag). En ny varmepumpe og radiatorer (inklusive stor vanntank for varmtvann og varmt vann til radiatorene) vil komme på ca 120.000 (og billigere for hver dag). Jeg vil altså i mitt gamle (fra 1965) og dårlig isolerte hus, kunne eksportere ca 3.500 kWh (inntekt ca 3.500) og ellers være selvforsynt med strøm (sparer ca kr 6.000) på det for en investering på rundt kr 240.000! , Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå