Theo343 Skrevet 14. desember 2019 Del Skrevet 14. desember 2019 Så lenge du kobler en router i bridge mode til hjemmesentralen med kabel så er det godt nok. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 15. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2019 (endret) Får se hva de sier. Jeg har bedt om bytte av hjemmesentral uten kostnad fra vår side. Dette hva var de sa: Quote Når man tester med Cat 5e eller Cat6 kabel direkte i hjemmesentral med denne i bro skal man få full hastighet dersom utstyret takler dette.Vi kan ikke sende en kostnadsfri hjemmesentral uten å verifisere at det er noe galt med den som er der. Vi må derfor kjøre et veldig kjapt feilsøk over telefon. Dere kan ringe vårt kundesenter på 21 45 45 00 hver dag, hele døgnet. Typisk at de ikke besvarer henvendelsen og bare sender et kjapt duste svar på en søndag. Har gjort bare gjort 4 tester med de pr telefon så langt. Endret 15. desember 2019 av MiRaCL Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY Skrevet 16. desember 2019 Del Skrevet 16. desember 2019 Du har jo fått "fikset" problemet nå ved å sette i bridge mode? Så da er det ingen vits i å bytten den. Men noe annet som altibox ikke gir kunden er root-aksess. De har satt opp boksen slik at bare de (altibox? telenor? andre?) har root-aksess. Sikkerhetsmessig er dette "fy-fy". Det er kun de som har fysisk tilgang til boksen som skal/kan ha root-aksess. Altså en feilkonfigurering.... Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 23. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2019 Endelig fått tilbakemelding fra Viken Fiber. De finner ikke noe feil og er ikke villige til å gjøre noen ting. De skylder på dobbel NAT situasjon her hos meg. Noe som er BS da alle tester er gjort uten unifi løsningen koblet til. De annbefalte meg å sette hjemmesentral i bridge mode og så utvide unifi løsningen for så bruke den for begge hus. Det er ikke noe stort problem for meg å gjøre dette, men syns det er merkelig at de overhode ikke er interessert å gi kunder det de betaler for eller være villige til å bytte hjemmesentralen. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 (endret) Hvis alt virker når du er koblet direkte i routeren så ligger jo problemet et annet sted. Bridge mode i routeren (unify) er også veldig greit og gir deg mer kontroll. Jeg foretrekker å ha det slik da jeg får linja rå og styrer alt selv uten å måtte styre i hjemmesentralen. Endret 23. desember 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
HawP Skrevet 23. desember 2019 Del Skrevet 23. desember 2019 Er det noen forskjell om ip'en fra hjemmesentralen er satt opp som DMZ eller ikke? Mtp. evt. argumentasjon overfor Viken/Altibox test da gjerne med å både 1) gi deg selv/få en annen ip fra hjemmesentralen samtidig som den første fortsatt står som DMZ, og 2) å fjerne DMZ-oppsettet fullstendig. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 23. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2019 Har bare gitt opp hele hjemmesentralen. Den har problemer, noe Viken ikke ser når de sjekker linjen uten i fra. Jeg får latency problemer igjennom den. De mener dette er helt normalt merkelig nok. Pr nå så er huseier bortreist så har den i bridge mode med unifi usg som router og da fungerer alt veldig bra. Når dette er sagt så fungerte linjen mye bedre før med den gamle hjemmesentralen før vi byttet til Zyxel. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. desember 2019 Del Skrevet 24. desember 2019 di501 skrev (På 16.12.2019 den 18.53): Du har jo fått "fikset" problemet nå ved å sette i bridge mode? Så da er det ingen vits i å bytten den. Men noe annet som altibox ikke gir kunden er root-aksess. De har satt opp boksen slik at bare de (altibox? telenor? andre?) har root-aksess. Sikkerhetsmessig er dette "fy-fy". Det er kun de som har fysisk tilgang til boksen som skal/kan ha root-aksess. Altså en feilkonfigurering.... Så du mener at fjernadmin av boksen fra leverandør er feilkonfig? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 On 12/24/2019 at 2:17 PM, agvg said: Så du mener at fjernadmin av boksen fra leverandør er feilkonfig? Ja og det blir litt avsporing ifht hva TrådStarter spør om. Kanskje det bør lages en egen infotråd om dette Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 (endret) Aner ikke hvorfor men har bare ræva erfaring med de Zyxel hjemmesentralene (Tafjord fiber). Lurer på hvor mange kunder som ikke får den hastigheten de betaler for uten å vite det. Så lenge den ikke er satt i bridge mode virker det som den ikke klarer å levere mer enn ~50 Mbps opp/ned med mye ustabilitet. Samme dårlige resultat både på kabel og Wifi. Jeg hjalp moren min i helgen med å sette opp en Asus router med zyxel hjemmesentralen i bridged mode. Nå får de sånn ca 500 Mbps ned og 900ish Mbps opp med 500/500 linje (1-2ms med speedtest.net). Tidligere fikk de sånn 40~50 Mbps begge veier og veldig mye ustabilitet ved online spill (spess om noen prøvde å se TV/Netflix samtidig). Har en bekjent jeg spiller en del med som er i samme situasjon og det skjer ofte at han detter ut eller blir kicket for høy ping. Heldigvis ny router på vei. Har samme hjemmesentralen selv, i bridged mode selvfølgelig. Endret 30. desember 2019 av PantZman Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 (endret) Jeg brukte Zyxel routeren bare en kort stund (noen uker) før jeg kjøpte egen router for 8-9 år siden. Bridgemode og egen Router er beste opsjonen og Altibox med Vikenfiber er det beste jeg har hatt i hus. Altibox og vikenfiber anbefaler også å kjøre Zyxel boksen i bridgemode om du kjøper Google Mesh pakken de selger til nedsatt pris via komplett. Ergo hvorfor ikke gjøre det Har alltid hatt full hastighet og 0 jitter og lav latency på linja. Endret 30. desember 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 4. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2020 (endret) Endte opp med å kjøpe et accespoint til. Zyxel er nå satt i bridge modus permanent. Funker fint med 2 vlan med isolering i mellom. Endret 4. januar 2020 av MiRaCL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå