Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hvordan måler vi gravitasjonsfeltstyrken på et sted?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er forskjellige måter å måle det på, men den konseptuelt enkleste er nok å veie en kjent masse med en vanlig vekt. Vekten til objektet er w = mg. Siden m er forutsatt å være kjent kan du bruke denne målingen til å finne g. 

For mer detaljer og hvordan det gjøres i praksis for å oppnå god presisjon anbefaler jeg å lese litt i Wikipedia.

Lenke til kommentar

f) Du er på riktig spor, men husk at farten til steinen også har en horisontalkomponent. Den blir ikke påvirket av tyngdekraften. Svaret ditt hadde vært riktig dersom steinen ble kastet rett opp i stedet for skrått.

d) Her har de opplagt bommet når de laget fasit. Du har helt rett i at svaret må være 1,2 m + 3,5 m når de spør om høyde over bakken.

Oppgave 3d) Hvordan kom du frem til v = sqrt(r*g*sinα)? Bruk Newtons andre lov til å sette opp ligninger i både horisontal og vertikalretning. Når du eliminerer snorkraften finner du det riktige uttrykket for v.

Oppgave 4c) Poenget her er at en sentrifugalkraft som gjør at du effektivt sett blir seks ganger så tung er veldig tøft mot kroppen. Antakelig ville en stor andel av passasjerene på berg- og dalbanen besvimt. Hvis du kan ha en form på loopen slik at radius er større i bunnpunktet enn i topp-punktet blir belastningen på passasjerene mindre. Hvis du gjør et bildesøk ser du hvordan formen på loopene vanligvis er.

En litt mindre opplagt grunn for å ikke ha sirkulær loop er at dersom den innledes fra et flatt stykke av banen er ikke bare problemet at det virker store krefter på passasjerene, men at størrelsen på kreftene øker veldig brått. Det er også noe man bør unngå.

Lenke til kommentar

tusen takk, du er best.

 

-trygve skrev (2 timer siden):

Du er på riktig spor, men husk at farten til steinen også har en horisontalkomponent. Den blir ikke påvirket av tyngdekraften. Svaret ditt hadde vært riktig dersom steinen ble kastet rett opp i stedet for skrått.

så det virker hele tiden Vx, dermed virker hele tiden Ek?

-trygve skrev (2 timer siden):

Oppgave 3d) Hvordan kom du frem til v = sqrt(r*g*sinα)? Bruk Newtons andre lov til å sette opp ligninger i både horisontal og vertikalretning. Når du eliminerer snorkraften finner du det riktige uttrykket for v.

jeg får ikke til helt: får hele tiden: sinQ= sumF/G 

sumF= Sx= mv^2/r => dermed får jeg den formel for fart. 

-trygve skrev (2 timer siden):

Hvis du kan ha en form på loopen slik at radius er større i bunnpunktet enn i topp-punktet blir belastningen på passasjerene mindre.

er det alltid sånn, at N er mindre når avstanden fra sentrum er stor?

Lenke til kommentar

 

Hjelptilskole skrev (2 minutter siden):

så det virker hele tiden Vx, dermed virker hele tiden Ek?

Nettopp. Vx er konstant og dermed er Ek>0 hele tiden.

Hjelptilskole skrev (3 minutter siden):

jeg får ikke til helt: får hele tiden: sinQ= sumF/G 

Jeg har ikke tid til å skrive noe langt svar nå, men i vertikalretning har du T sinα = mg. I horisontalretning har du T cosα = mv^2/r. I tillegg har du r = Lsinα der L er snorlengden.

 

Hjelptilskole skrev (5 minutter siden):

er det alltid sånn, at N er mindre når avstanden fra sentrum er stor?

Hjelptilskole skrev (4 minutter siden):

på toppen av loopen kan N maksimalt være: N=G, ikke større enn det, for ellers vil man falle ned ikke sant?

Størrelsen på N avhenger av krumningsradien siden sentripetalakselerasjonen er v^2/r. Blir farten for liten kommer man ikke rundt loopen uten å falle ned. Hvis du regner litt med det finner du ut at du må ha minst så stor fart at N = 4mg i bunn (og det er når du ser bort fra friksjon og luftmotstand, så i praksis må du ha litt større fart).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...