tepe2 Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 Heisan. Trenger muligheten for å kunne se hvor og når et bilde er tatt. Det viktigste for meg er å kunne se dato og klokkeslett for når bilde er tatt. Det gjelder også bilder som andre sender meg på mail, tekstmelding og messenger. Om det er mulig å se hvor det er tatt også, så er det fint. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 Det er ingen automatikk i at det er mulig å se dette, det kommer an på metadataene som er lagret med bildet. Forskjellige kameraer lagrer forskjellig informasjon, og det er mulig å sette inn egne data, eller ta bort alle data osv. Disse dataene kalles EXIF, og du kan se de i de fleste programmer for fremvisning av bilder, eller benytte denne nettsiden ->http://exif.regex.info/exif.cgi Veldig ofte finnes det ikke noe annen dato på et bilde, enn når filen ble opprettet, som ikke betyr at bildet ble tatt den datoen, samt at hvor bildet er tatt, er som oftest ikke med i metadataene i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 23. november 2019 Forfatter Del Skrevet 23. november 2019 Takk for info. Det er nettopp tidspunktet bildet er tatt på som er interessant for meg. Skal se hva jeg finner. Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 Dette er innstillinger som gjøres på mobilen som tar bildet. Der kan du få med tidspunkt og lokasjon, hva slags telefon, og evt. kamera. Sender du bilder med Messenger, vanlig Mail og en de andre apper så forsvinner mye av info, som lokasjon. Skal mest mulig info beholdes så er Gmail bra. Eller iPhone til iPhone med iMessage. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 23. november 2019 Forfatter Del Skrevet 23. november 2019 Jeg tror de mest interessante bildene blir sendt meg på messenger fra en Huawei, iallefall pr. idag. Selv har jeg iPhone og pc. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 10. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2020 (endret) Heisan. trenger rask hjelp. Desperat her. Jeg har brukt denne adressen til å laste opp 4 bilder:http://exif.regex.info/exif.cgi Jeg trenger å hente ut en enkelt informasjon om disse bildene. Det er kjempeviktig for meg. Og dessverre haster en del. Jeg kan legge ut exif informasjon her om noen kan hjelpe meg litt. Jeg trenger å vite om det er en, to eller tre mobiler som har tatt disse bildene. Jeg lager 4 poster her, en for hvert bilde: Endret 10. januar 2020 av tepe2 Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 10. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2020 (endret) Bilde 1: Endret 10. januar 2020 av tepe2 Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 10. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2020 Spoiler Bilde 2: Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 10. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2020 Der var info om de 4 bildene lagt her. Håper noen kan hjelpe meg å se om alle 4 er tatt med samme mobil. Eller hvor mange mobiler som er brukt. Kan være alt fra 1 til 3. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 10. januar 2020 Del Skrevet 10. januar 2020 Da har du taggen med tiden for da bildene ble tatt. GPS posisjon følger visstnok ikke med bildene. Datostempel forutsetter at dato/klokke på den aktuelle enheten var korrekt innstilt da bildet ble tatt. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 11. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2020 Sorry, men jeg skjønner ikke helt hva du mener. Mener du Profile Date Time? 3 av bildene står det 2012:01:25 på, mens ett står det 2009:03:27 på. Jeg mistenker at de tre med samme profile dato er tatt med samme mobil, mens det siste er tatt med en annen mobil. Kan legge til at bilde 1 og 2 er tatt idag eller igår. Mens 3 og 4 er litt eldre. Lenke til kommentar
G Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 (endret) Irfanview burde også støtte visning av slike data. https://www.irfanview.com/ Innstallere, gå til Image-fanen, gå til Information (øverste valg i den menyen). Gå til EXIF info og/eller IPTC info knappene nederst til venstre i popup-vinduet. Edit: Du må selvsagt åpne et bilde før du går inn i Image-menyen --> Information Endret 11. januar 2020 av G Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 11. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2020 G skrev (5 minutter siden): Irfanview burde også støtte visning av slike data. https://www.irfanview.com/ Innstallere, gå til Image-fanen, gå til Information (øverste valg i den menyen). Gå til EXIF info og/eller IPTC info knappene nederst til venstre i popup-vinduet. Edit: Du må selvsagt åpen et bilde før du går inn i Image-menyen --> Information Kan det hjelpe meg å finne ut av om bildene er tatt med samme, eller forskjellige mobiler? Lenke til kommentar
G Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 (endret) 0laf har rett i innlegg #2. Men fordelen din er at folk ikke er klar over at mobiltelefoner og ymse kameraer legger på slik informasjon. Du må vel også være sikker på om klokken på avsenderenhet er ordentlig synkronisert. Men heldigvis på mobiltelefoner så skjer jo dette automatisk. Edit: Jeg tok et bilde med et Nikon kamera, og under Exif-knappen i Irfanview så får ihvertfall jeg opp den rette informasjonen om både Make and Model. Edit2: Kan det hende at Irfanview gjør en bedre presentasjonsjobb, enn den opplastingstjenesten? Litt vill gjetting. Men for deg enkelt å sjekke og verifisere på kvalitetsforskjellene. Endret 11. januar 2020 av G Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 11. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2020 Har lasta ned programmet. Åpnet et bilde. Men finner ikke ut hvor jeg kan finne info om hvilken enhet bildet er tatt med. Lenke til kommentar
G Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 (endret) Åpne bilde i Irfanview. Tredje menyvalg kalles Image, åpne drop down menyen der. Øverst velg så Information. Det skal da åpnes et svevende lite vindu som du kan flytte rundt på. I det vinduet har du nederst i venstre hjørne en EXIF-knapp å trykke på, samt den knappen under. Ihvertfall i EXIF-knappen så bør Make and Model listes på kameraenhet som tok bildet så sant informasjonen ikke er manipulert eller slettet med egnede verktøy. Endret 11. januar 2020 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 11. januar 2020 Del Skrevet 11. januar 2020 (endret) Interessant, kan hende bildet har blitt renset for Exif-informasjon, eller at bilde aldri ble tillagt ordentlig Exif-info i fra starten av. Jeg ser at du mangler Exif-knappen produsert til bildet du har forsøkt å åpne. Den er der garantert dersom Exif-informasjonen finnes i bildefilen. Exif-knappen altså! Kan vise om et par sekunder. Vent litt.. Endret 11. januar 2020 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå