Gjest 386d4...fa7 Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 Hva gjør man når legen kommer med en forklaring på et problem du har som du vet er en umulighet på grunn av informasjon du har som han ikke har? For eksempel du får beskjed om at du har kronisk pankreatitt på grunn av alkoholforbruk og så har du vært avholds hele livet. Hva om de bare velger å ikke høre på det du sier? Jeg har hørt flere tilfeller av leger som antar mye om pasienten som de ikke vet og baserer slutningene de trekker på det. Når de antakelsene viser seg å ikke stemme så kan det bli veldig feil. Føler at jeg blir lei meg på legens vegne og føler meg dårlig med å skulle si ifra om noe som vil tilsi at mye av tankeprosessen og arbeidet hans har vært feil, likevel så går det jo utover meg om jeg ikke gjør det. Nå har en lege henvist meg til et sted angående noen forhøyede blodprøver med spørsmål til dem om det kunne skyldes noen av medisinene jeg bruker. Jeg hadde disse forhøyede verdiene fra før jeg begynte på noen medisiner. Nå er det mulig at vi får et svar fra spesialisten som må være feil og jeg vil kanskje bli anbefalt å seponere medisiner som hjelper meg uten noen grunn. Jeg tenker at jeg skriver et brev til han hvor jeg bare informerer om at de var forhøyede fra før jeg begynte på medisiner, men jeg er kanskje litt redd for at han bare vil ignorere det da jeg egentlig på en måte har fortalt han det før muntlig. Anonymous poster hash: 386d4...fa7 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 Dersom du opplever akkurat dette, så er det ditt (pasientens) ansvar å bringe dette på banen, ellers er man selv klar over at man er i gang med et forløp på bakgrunn av informasjon som legen ikke har, men du har. Det er sikkert litt ubehagelig å motsi legen som kanskje har prøvd godt å finne en løsning eller tilbyr videre utredning, men man må bare gjøre det 1 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 24. november 2019 Del Skrevet 24. november 2019 Godt svar, jeg vil tilføye at man kan også vurdere å bytte fastlege hvis man ikke føler at man har den kjemien til å si ifra om slike ting. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. november 2019 Del Skrevet 24. november 2019 Det er et vanskelig nok fag, da samme symptom kan komme fra ulike ting, og det hjelper heller ikke at det er ulike ting som hindrer kommunikasjonen som skal støtte utredningen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå