Høgvinna Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 Jeg eier en liten gård og naboen har tinglyst veirett tvers gjennom gården og opp til sin eiendom. Det er en liten (3meter bred) vei, og den går inn fra riksveien, med mye trafikk. Jeg har hester, og bruker mesteparten av eiendommen til dette. Problemet er at jeg ønsker å gjerde inn eiendommen, både pga at jeg ikke vil risikere uhell med hester løs opp til naboens eiendom der det står biler etc, og at jeg ønsker en grind i innkjørselen mot riksveien slik at ingen dyr kommer ut på hovedveien. Biler kjører fort der, og det er veldig uoversiktlig. Mitt spørsmål er om jeg har lov å sette opp grind i innkjørselen av veien. Ettersom jeg har skjønt har alle rett til å gjerde inn sine egne eiendommer, men jeg finner ingenting på hvordan det forholder seg med grinder. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. november 2019 Del Skrevet 25. november 2019 Det følger av servituttloven § 2 at du som eier må forholde deg slik at du ikke begrenser rettighetshavers bruk på en urimelig eller unødvendig ("urimeleg eller uturvande") måte slik at hans bruk får skader eller ulemper. Etter prinsippet i § 3 må du likestille hans bruk med din egen. I utgangspunktet vil jeg si at den bruksendringen du foreslår er lovlig, men dette er et spørsmål som må avgjøres veldig konkret -- hva slags ulemper får du, hva slags ulemper får naboen, er dette urimelige ulemper, hvordan kan man gjøre ulempene minst mulig? Dialog med naboen på et tidlig tidspunkt, uten å ta med paragrafene ved første kontakt, kan ofte være fruktbart. Hvis endringen ikke er lovlig etter reglene nevnt over må det eventuelt tas ut sak om omskiping for jordskifteretten. Etter loven er det den parten som ønsker endringen som vanligvis bærer alle kostnader for jordskifteretten, jf. servituttlova § 19. Lenke til kommentar
Høgvinna Skrevet 27. november 2019 Forfatter Del Skrevet 27. november 2019 krikkert skrev (På 25.11.2019 den 9.21): Det følger av servituttloven § 2 at du som eier må forholde deg slik at du ikke begrenser rettighetshavers bruk på en urimelig eller unødvendig ("urimeleg eller uturvande") måte slik at hans bruk får skader eller ulemper. Etter prinsippet i § 3 må du likestille hans bruk med din egen. I utgangspunktet vil jeg si at den bruksendringen du foreslår er lovlig, men dette er et spørsmål som må avgjøres veldig konkret -- hva slags ulemper får du, hva slags ulemper får naboen, er dette urimelige ulemper, hvordan kan man gjøre ulempene minst mulig? Dialog med naboen på et tidlig tidspunkt, uten å ta med paragrafene ved første kontakt, kan ofte være fruktbart. Hvis endringen ikke er lovlig etter reglene nevnt over må det eventuelt tas ut sak om omskiping for jordskifteretten. Etter loven er det den parten som ønsker endringen som vanligvis bærer alle kostnader for jordskifteretten, jf. servituttlova § 19. OK, takk for svar! ? Som husdyreier har jeg jo også det som kalles et vokteransvar, jeg må hindre dyrene i å oppholde seg på steder de ikke får oppholde seg, som naboens eiendom f. Eks. Jeg må nevne at gården ligger på en liten bakketopp eller kul, det er en ganske ekkel inn // utkjøring og kulen gjør at om en hest skulle komme ut i veien er sjansen stor for at biler ikke vil se dyret. Mange holder høy fart forbi her, og da kan det ende veldig galt. Jeg vuderte å ha et par sauer her etter også, men det rør jeg ikke uten stengsel mot veien. Jeg har i det hele tatt vurdert å flytte pga dette med veien og dyrene, for naboen vil ikke ha noen grind. For meg fremstår det uansvarlig å ikke ha det, ikke bare for dyrene mine, men for de som kjører på veien også. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Mange holder høy fart forbi her... Hvor mange naboer har veirett? Lag fartshumper om fart er et problem, eller en annen form for hinding som gjør at de må senke farten Lenke til kommentar
Høgvinna Skrevet 27. november 2019 Forfatter Del Skrevet 27. november 2019 (endret) Det er kun en husstand med to personer i, som har veirett. Det er gårdsveien ut mot riksveien som er det største problemet, om et dyr skulle komme seg ut av innhegningen og ut på selve riksveien, jeg bor veldig nær den. Jordskifteretten kan komme og foreta et " gjerdeskjønn" men hadde håpet å unngå det. I mine øyne er det et must å ha en grind i innkjørselen når en har husdyr og bor så nær riksveien... Endret 27. november 2019 av Høgvinna Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 Dette har ingenting med jussen å gjere, men dersom du foreslår å montere automatisk grind (kanskje også som sluseløysning) så vil ulempen for naboen være begrensa til å måtte vente nokre få sekund foran porten. Du bør sjølvsagt også påsjå å montere grinda godt inne på innkjørselen slik at bilane som skal gjennom ikkje treng å stoppe på reiksvegen, då dette kan føre til farlege situasjonar. Lenke til kommentar
Høgvinna Skrevet 27. november 2019 Forfatter Del Skrevet 27. november 2019 Ja, den skal trekkes godt inn, selvfølgelig. Men én sånn automatisk grind koster jo en del, og de pengene har ikke jeg. Om en ser ulempene opp mot hverandre, er vel ulempe mtp eventuell alvorlig ulykke større enn om noen må åpne og lukke en grind? Det finnes utallige veier i Norge der folk har veirett, men likevel må åpne og lukke grinder for å komme frem..? Mitt poeng er at jeg ikke helt skjønner at det ikke er påbudt med grind på gård m dyr, så nær hovedvei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå