Gjest 60b90...a90 Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 Dette er kanskje ikke noe nytt, men man skal være forsiktig med å google synptomer på google. For det første har man alltid kreft, men mitt hovedproblem er alle de diffuse plagene som folk tar innover seg. Mitt eksempel: Jeg er en nervøs person (det ligger i familien) og jeg som allr andre googler symptomer. I det siste har jeg hatt problemer med magen. Urolig mage, små stikk her og der. Jeg leser at man kan se mye på bæsjen om man bør kontakte lege. Noen symptomer på dette kan være bæsj som legger igjen merker. Merker?? Jeg kan ikke huske 1 gang at min avføring ikke lager "skid marks" i toalettskåla. Hva mener de med merker?? Et annet eksempel er smerter. Det kan stå "hvis du har smerter". Jeg var hos legen her om dagen fordi jeg har små stikk eller ubehag i magen og var redd for flere typer kreft. Legen sa at jeg skal ha smerter som gjør at jeg holder meg for magen og som gjør skikkelig vondt hvis jeg skal frykte kreft. Men på nettet står det smerter. Smerter er subjektivt og kan vel bety alt. Jeg vet det, jeg bør slutte å søke opp symptomer, men jeg vil "utdanne" meg selv for vite mest mulig. Det er vanskelig når det blir listet opp dagligdagse ting og ikke minst lite definerte symptomer. Hva synes dere? Bør helsemyndigheter bli flinkere på å definere plager bedre sånn at man selv kan vurdere mer effektivt? Jeg vet at når jeg leser opp symptomer, så vet jeg 90% av tiden ikke om jeg har de plagene fordi alt er så diffust Anonymous poster hash: 60b90...a90 Lenke til kommentar
Gjest eb206...096 Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 Jeg forstår hva du mener. Jeg synes ikke at man bør oppmuntre noen eller seg selv til å ikke skaffe seg mer kunnskap om hvilket som helst tema. Man bør heller oppmuntre til kritisk kildebruk og kritisk og grundig vurdering av det man leser, ny kunnskap og kunnskap man mener å ha fra før. Dersom du ikke forstår det du leser så kan du forsøke å innhente mer kunnskap eller spørre relevante personer slik at de kan hjelpe deg med å forstå det eller forsøke en annen kilde. Dersom du trekker unødvendige og usannsynlige slutninger fra det du leser eller at du, muligens provosert av det du leser, får tanker og følelser som ikke er heldige for deg, så vil jeg anbefale deg å forsøke å forstå at du kan endre på disse tankene og følelsene og at det ikke er noe som er gitt på grunn av det du leser. Man anbefaler vanligvis aldri unngåelse ved angstproblematikk og det er vel noe i retning av det du ønsker, å unngå ting som vekker angst. I verste fall så kan det du leser være en dårlig kilde, ha ukorrekte opplysninger eller ugyldige slutninger, men det er ingen nødvendighet at det skal vekke angst eller påvirke deg på noen negativ måte. Jeg vil anbefale deg å holde deg til kilder som man vet har blitt grundig undersøkt. Du kan forsøke bøker som er en del av medisinstudiet, legevakthåndboken.no, legehåndboken, NHI, ICD-10 blåboka eller spørre universitetet om gode kilder til helsekunnskap for ufaglærte. Jeg vil også anbefale deg å bruke flere kilder, dobbeltsjekke opplysninger og å skrive ned spørsmål du har angående det du leser og å forsøke å få svar på de. Man kan ha kreft uten å ha smerter og bare med litt smerter. Det legen din sa stemmer ikke. Anonymous poster hash: eb206...096 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 Du skal snakke med legen hvis du er bekymret for helse/symptomer, og google kan ikke gi svar. Selv om man googler symptomer, så vil man aldri kunne fastslå diagnosen. Ofte har legen bruk for blodprøver, bildediagnostikk, klinisk undersøkelse osv. for å skille mellom ulike diagnoser. F.eks. kan det stå mellom 3 diagnoser som alene kan avgjøres ved en blodprøve. Jeg tror ikke man skal overlate for mye til folk flest, man skal ikke selv stille diagnoser. Gjennom vanlig folkeopplysning kan man bli gjort oppmerksom på "alarmsymptomer" for noen visse typer sykdommer som f.eks. føflekkreft. Men i det daglige, så er det fint å heller snakke med en lege. 1 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 24. november 2019 Del Skrevet 24. november 2019 Mener du ts at det er google det er noe galt med når folk trekker forhastede slutninger på egenhånd? Google kan gi svar på mange medisinske spørsmål og er symptomene særegne nok kan man til og med stille diagnosen selv fra google alene. Lenke til kommentar
Gjest fee15...891 Skrevet 24. november 2019 Del Skrevet 24. november 2019 Ja du har rett det gjør oss sykere. Spis en banan/eple/gulrot/pære/tomat/løk istedet. Anonymous poster hash: fee15...891 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. november 2019 Del Skrevet 24. november 2019 Gjest 60b90...a90 skrev (På 23.11.2019 den 11.35): Hva synes dere? Bør helsemyndigheter bli flinkere på å definere plager bedre sånn at man selv kan vurdere mer effektivt? Jeg vet at når jeg leser opp symptomer, så vet jeg 90% av tiden ikke om jeg har de plagene fordi alt er så diffust Anonymous poster hash: 60b90...a90 Dette er ikkje mogleg å få til. Grunnen til at vi utdannar legar er at helse ikkje er noke som ein kan lese ut av ein tabell, det krevst ei fagmessig vurdering av både kva som er normalt for deg og på symptoma du har. Enkelte kan være dødssjuke utan å merke anna enn ubehag i magen, andre får lammande smerter av luft i magen. Derfor kan ein ikkje skrive at du skal oppsøke lege berre dersom du har smerter som kjennes ut på ein bestemt måte, for enkelte så utartar smertene seg på ein anna måte. Merk også at når folk (ikkje berre myndigheitene) skriv om sjukdom og plagar på nettet så brukar dei generelle og udefinerbare beskrivingar for å ikkje pådra seg eit ansvar, nettopp fordi folk er forskjellige. 1 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 24. november 2019 Del Skrevet 24. november 2019 Gjest 60b90...a90 skrev (På 23.11.2019 den 11.35): Hva synes dere? Bør helsemyndigheter bli flinkere på å definere plager bedre sånn at man selv kan vurdere mer effektivt? Jeg vet at når jeg leser opp symptomer, så vet jeg 90% av tiden ikke om jeg har de plagene fordi alt er så diffust Gode svar fra @AnnonymG og @The Avatar, og jeg vil tilføye: Smerte er vanskelig å definere, da forskjellige mennesker opplever smerte fra en samme sykdom/tilstand forskjellig. Du trenger ikke dra til legen for å avkrefte/bekrefte én spesifikk sykdom, du drar til til legen hvis noe plager deg i hverdagen eller bekymrer deg. Det er jo absolutt en legitim grunn å gå til fastlege om man har bekymringer, fordi man ved helseangst også kan trenge behandling for dette. Generelle huskeregler jeg lever etter: - Er noe veldig farlig og akutt, hadde jeg sannsynlig vært død for lenge siden. - Om noe plager meg i den grad at det forstyrrer meg til å gjøre de tingene jeg må og/eller ønsker å gjøre, betyr det at jeg skal dra til legen. - Om noe har endret seg, så er jeg oppmerksom, og sier ifra om det neste gang jeg er hos legen. - Det er lov å google, men det er også lov med kritisk vurdering av informasjon og kilder, og sunn fornuft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå