gkraas Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 Har kjøpt en Bosch HBA537BS0S innbyggingsovn. Varmet den opp til 240 grader, og slo så av ovnen. La merke til at en vifte (Kjølingsvifte kanskje) stod å bråkte lenge etter at den var slått av. Det gjorde min gamle ovn også, men ikke så lenge. Så jeg varmet opp en gang til, og slo av ovnen. Tok tiden før den sluttet å bråke. 48 minutter. Er ikke dette alt for lenge? Har andre erfaringer med dette? Hadde jeg visst dette hadde jeg ikke kjøpt ovnen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 Min Gorenje slutter å bråke så fort jeg slår den av, takk og pris for det. Når den er påslått bråker den for mye (viftestøy). Jeg hadde nok byttet den dersom viften oppleves som støy. Etter man har laget mat skal jeg gjerne spise i fred og ro. Kanskje den slutter raskere om du lar døren stå oppe? Lenke til kommentar
gkraas Skrevet 23. november 2019 Forfatter Del Skrevet 23. november 2019 (endret) Vil nok tro at den stopper raskere hvis jeg åpner døren. Får ikke sendt den tilbake fordi den har stått lagret i huset i 2 måneder før jeg fikk montert den. Men mulig feil/garanti? Derfor jeg spør om dette er normalt? Endret 23. november 2019 av gkraas Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. november 2019 Del Skrevet 27. november 2019 gkraas skrev (På 23.11.2019 den 9.36): Har kjøpt en Bosch HBA537BS0S innbyggingsovn. Varmet den opp til 240 grader, og slo så av ovnen. La merke til at en vifte (Kjølingsvifte kanskje) stod å bråkte lenge etter at den var slått av. Det gjorde min gamle ovn også, men ikke så lenge. Så jeg varmet opp en gang til, og slo av ovnen. Tok tiden før den sluttet å bråke. 48 minutter. Er ikke dette alt for lenge? Har andre erfaringer med dette? Hadde jeg visst dette hadde jeg ikke kjøpt ovnen. Det varierer vel litt etter type. På min stekeovn mener jeg vifta går til ovnrommet kommer under 100 grader. Moderne stekeovner er bedre isolert for å spare strøm, og da vil nok temperaturen synke litt saktere enn en gammel. Men du kan jo titte i bruksanvisningen side 17 og endre grunninnstilling c4 "Etterløpstid for kjølevifte" til kortere tid. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 28. november 2019 Del Skrevet 28. november 2019 gkraas skrev (På 23.11.2019 den 9.52): Får ikke sendt den tilbake fordi den har stått lagret i huset i 2 måneder før jeg fikk montert den Det er egne regler rundt det med undersøkelsesplikt og når man som forbruker burde ha oppdaget eventuell feil, mangel. Dvs. at det er et slingringsmonn som kan komme til din fordel. Ikke mitt fagfelt (forbrukerrett) men om du lager en ny tråd på den problemstillingen i Forbrukerrett her på forumet så får du nok svar. Har selv hatt innbyggingsovn hvor kjølevifte gikk etter at ovnen var skrudd av men neppe lenger enn ~15 minutter. Hva sier manual, kundeservice etc. om forventet tid brukt for aktiv nedkjøling av ovnen etter bruk? Ref det som @Mr D viser til i manualen; hva står den innstillingen til nå, og har du prøvd å endre? Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 5. desember 2019 Del Skrevet 5. desember 2019 Jeg vil anbefale å gjøre testen en gang til, men la døra stå halvåpen etter du skrur den av slik at varmen slipper ut. Vifta er nok derfor å kjøle overflatene til ovnen slik at ikke kjøkkenskapene eller innholdet i de tar skade, tipper den er termostatstyrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå