Gå til innhold

Teslas nye pickup: Opp til 805 kilometer rekkevidde, 0-100 km/t på 3 sekunder og er skuddsikker


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (24 minutter siden):

Det kommer nok garantert en 3,5 tonns utgave for B-lappen hit. Bare å nedregistrere nyttelasten fra 1580kg (eller hva det nå var) til ca. 800kg det. Med 6 personer i bilen (á 75kg) kan man da fortsatt ha med 350kg last. Eller 650kg med 2 personer i bilen. Det holder nok lenge for ganske mange. 

Spørs jo om bilen gir så mye mening lengre ved dette tilfellet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (På 22.11.2019 den 16.56):

 

Da må du kreve skolepengene refundert, kinetisk energi, vanligvis kalt utgangsenergi for prosjektiler, er kvadratisk, og øker fire ganger i forhold til hastighet.

Dersom kula til Elon er av stål, og har en tetthet på 8 gram per kubikkcentimeter, og en diameter på 7.1 cm, så veier kula akkurat 1.5 kilo.

Antatt at mannen klarer å kaste denne kula i 50 km/h, som er ganske mye for en såpass tung stålkule, så er utgangshastigheten 13 m/s.

Det betyr at stålkulen har en utgangsenergi på kun 126.75 joule, mens som nevnt ovenfor, har en 9mm kule en anslått utgangsenergi på 470 joule, nesten fire ganger så mye.

Dersom en glassrute ikke tåler en slik stålkule, ville det aldri tålt en kule fra et våpen, med unntak av kanskje en ertepistol.

Dette er jo "epic fail", i videoen til Tesla, slipper de en kule på et glass, som ikke knuser, så prøver de bilen, og selv når fyren er forsiktig, så knuser glasset. Elon innrømmer at de her gjort noe feil, og at de i tester tidligere har kastet alt fra skiftenøkler til kjøkkenvasken på vinduene, uten at de knuste, men at de av en eller annen grunn ikke tålte noenting under demonstrasjonen, flaut, men sånn er det.

 

Han har skrevet formelen helt riktig 0,5mv^2. Bevegelsesenergien øker med kvadratet av farten, dvs at hvis du dobler farten så firedobles energien. "øker fire ganger i forhold til hastighet" er ikke riktig formulering. 

Lenke til kommentar
hal2000 skrev (5 minutter siden):

Han har skrevet formelen helt riktig 0,5mv^2. Bevegelsesenergien øker med kvadratet av farten, dvs at hvis du dobler farten så firedobles energien. "øker fire ganger i forhold til hastighet" er ikke riktig formulering. 

Det hjelper ikke at formelen var riktig, når alt annet var feil, og min formulering er helt fin, samt at regnestykket er korrekt.

3hbswi.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (59 minutter siden):

Det var vel et forslag om at dette skulle skje, men jeg kan ikke finne noe på at det har blitt vedtatt. Kjapt søk gir meg denne: https://www.at.no/artikler/inntil-4250-kg-med-klasse-b/452122

Oi, ja dette hadde jo vært konge! Støttes. Regner jo med at topphastigheten isåfall også justeres, fra 80 km/t? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stusser på at det sannsynligvis blir 3 batteristørrelser, 250, 300 og 500 miles, og at det er så liten forskjell på de to minste (50 og 60% av toppmodellen). Hvorfor ha den miste med i utvalget i det hele tatt? Hvem kjøper pickup uten firehjulstrekk?

Det er antydet 2 år til 250/300 miles-utgavene skal leveres og ytterligere et år til 500 miles-utgaven skal leveres.

Det rullende lokket bakpå ser uhyre lite vintervennlig ut.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

Og et annet spørsmål er om Cybertruck må på hvite skilter uansett pga antall seter? Veit ikke om det er noen åpning for å ta ut setene eventuelt. Blir interessant å se hvordan dette blir gjort når den kommer hit :)

Hvorfor i all verden skulle man ønske annet enn hvite skilter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at det allerede er vedtatt at elvarebiler kan kjøres med klasse B med totalvekt på inntil 4250kg.

https://www.vegvesen.no/_attachment/2652839/binary/1320203?fast_title=Vedlegg+høringsoppsummering.pdf
 

Quote

§ 3-5 andre ledd ny nr. 4 skal lyde:

4. Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:

a) har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt

b) er registrert i gruppe N 2, som definert i kjøretøyforskriften § 2-2 nr. 3 bokstav b

c) bruker alternative drivstoff, som definert i forskrift 25. januar 1990 nr. 92 om bruk av kjøretøy § 5-2 bokstav k, og

d) er registrert i Norge og vilkårene er dokumentert med merknad i vognkortet eller er registrert i annen EØS-stat og dokumentasjonen på vilkårene knyttet til motorvognen foreligger på norsk, svensk, dansk eller engelsk og medbringes under kjøring.


Men det som skurrer litt er at den må være registrert i gruppe N2 Lastebil (Tillatt totalvekt over 3.500 kg, men maks 12.000 kg).?
Ser at mange bomringer har null bompengeavgift på nullutslippskjøretøy >3501kg men halvpris for vanlige elbiler. Slipper man billigere under bomringen med en elektrisk "lastebil" altså. Og er det ikke hastighetsrestriksjoner på lastebil?

Vanskelig å plassere Cybertruck slik reglene er idag. Registrere som personbil med latterlig lav nyttelast, eller som lastebil og de ulempene det kan medføre. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Jeg stusser på at det sannsynligvis blir 3 batteristørrelser, 250, 300 og 500 miles, og at det er så liten forskjell på de to minste (50 og 60% av toppmodellen). Hvorfor ha den miste med i utvalget i det hele tatt? Hvem kjøper pickup uten firehjulstrekk?

Det er ofte slik at man har en billig innstegsmodell der man fjerner masse folk egentlig har lyst på. Da lokker man inn kundene med en lav pris, og så får man kundene til å oppgradere til en dyrere bil. Ville ikke egentlig overraske meg om forskjellen i rekkevidde forklares av SW-begrensning, bare for å få utgaven til $49.900 til å virke mer attraktiv.

Lenke til kommentar
Panneband skrev (3 timer siden):

Ser at det allerede er vedtatt at elvarebiler kan kjøres med klasse B med totalvekt på inntil 4250kg.

https://www.vegvesen.no/_attachment/2652839/binary/1320203?fast_title=Vedlegg+høringsoppsummering.pdf
 


Men det som skurrer litt er at den må være registrert i gruppe N2 Lastebil (Tillatt totalvekt over 3.500 kg, men maks 12.000 kg).?
Ser at mange bomringer har null bompengeavgift på nullutslippskjøretøy >3501kg men halvpris for vanlige elbiler. Slipper man billigere under bomringen med en elektrisk "lastebil" altså. Og er det ikke hastighetsrestriksjoner på lastebil?

Vanskelig å plassere Cybertruck slik reglene er idag. Registrere som personbil med latterlig lav nyttelast, eller som lastebil og de ulempene det kan medføre. 

Vi har en Tahoe registrert som lastebil, men den går som personbil i bommen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...