Gå til innhold

Teslas nye pickup: Opp til 805 kilometer rekkevidde, 0-100 km/t på 3 sekunder og er skuddsikker


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

debattklovn skrev (1 time siden):

Det er tydelig at du ikke har tatt fysikk på skolen. 0.5mv^2 er formelen for bevegelsesenergi som forteller meg at metallkulen på et par kilo som ble kastet på vinduet sannsynligvis har like stor eller større energi enn en 9mm pistolkule. Kinetisk energi har stor sammenheng med penetrering og ødelegging av materialer.

 

Da må du kreve skolepengene refundert, kinetisk energi, vanligvis kalt utgangsenergi for prosjektiler, er kvadratisk, og øker fire ganger i forhold til hastighet.

Dersom kula til Elon er av stål, og har en tetthet på 8 gram per kubikkcentimeter, og en diameter på 7.1 cm, så veier kula akkurat 1.5 kilo.

Antatt at mannen klarer å kaste denne kula i 50 km/h, som er ganske mye for en såpass tung stålkule, så er utgangshastigheten 13 m/s.

Det betyr at stålkulen har en utgangsenergi på kun 126.75 joule, mens som nevnt ovenfor, har en 9mm kule en anslått utgangsenergi på 470 joule, nesten fire ganger så mye.

Dersom en glassrute ikke tåler en slik stålkule, ville det aldri tålt en kule fra et våpen, med unntak av kanskje en ertepistol.

Dette er jo "epic fail", i videoen til Tesla, slipper de en kule på et glass, som ikke knuser, så prøver de bilen, og selv når fyren er forsiktig, så knuser glasset. Elon innrømmer at de her gjort noe feil, og at de i tester tidligere har kastet alt fra skiftenøkler til kjøkkenvasken på vinduene, uten at de knuste, men at de av en eller annen grunn ikke tålte noenting under demonstrasjonen, flaut, men sånn er det.

 

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, 0laf said:

Dersom kula til Elon er av stål, og har en tetthet på 8 kilo per kubikkmeter, og en diameter på 7.1 cm, så veier kula akkurat 1.5 kilo.
Antatt at mannen klarer å kaste denne kula i 50 km/h, som er ganske mye for en såpass tung stålkule, så er utgangshastigheten 13 m/s.

Jeg er ikke sikker på at kulen har en diameter på 7.1 cm og var av stål. Sa Elon det eller du vet det på en annen måte? Ellers vet vi ikke nøyaktig hvor stor den er og hva den er laget av og heller ikke hva den veier.

Men èn ting jeg vet er at stål ikke har en tetthet på 8 kilo per kubikkmeter. Stål veier 7900 kg per kubikkmeter. 

Quote

Dersom en glassrute ikke tåler en slik stålkule, ville det aldri tålt en kule fra et våpen, med unntak av kanskje en ertepistol.

Det er meningen at prosjektiler skal knuse glasset. Vinduet funket akkurat som det skulle.  

Quote

A bullet fired at a sheet of bullet-resistant glass will pierce the outside layer of the glass, but the layered polycarbonate-glass material is able to absorb the bullet's energy and stop it before it exits the final layer.
 

https://science.howstuffworks.com/question476.htm
Du må gjerne påstå at bilen ikke er skuddresistent mot 9mm som de har testet at den skal være, men det er isåfall ufundert synsing.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke sikker på at kulen har en diameter på 7.1 cm og var av stål. Sa Elon det eller du vet det på en annen måte? Ellers vet vi ikke nøyaktig hvor stor den er og hva den er laget av og heller ikke hva den veier

Men vi kan tippe, og uansett hva den er laget av, så vil den ikke ha høyere utgangsenergi enn en 9mm kule.

debattklovn skrev (3 minutter siden):

Men èn ting jeg vet er at stål ikke har en tetthet på 8 kilo per kubikkmeter. Stål veier 7900 kg per kubikkmeter. 

Skrev feil, rettet det, men resten av beregningen er uansett riktig.

debattklovn skrev (4 minutter siden):

Det er meningen at prosjektiler skal knuse glasset. Vinduet funket akkurat som det skulle.  


Skyter man skuddsikkert glass, går det selvfølgelig i stykker, poenget er at prosjektilet ikke går gjennom glasset.
I dette tilfellet er det åpenbart at Tesla ikke hadde regnet med at glasset ville knuse, man skal være bra ihuga fan for ikke å forstå det, slik at vinduet funket ikke i det hele tatt slik det var tiltenkt på denne testen, det var totalt flause.

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (15 minutter siden):

Biler minner om futuristiske biler man så i filmer på 70 og 80 tallet. Totalt latterlig. Kombinert med at bilen blir veldig dyr i USA kan ikke dette bli noe annet en fiasko. Men kanskje de våkner etter tilbakemeldingene. 

Det var vel ca det de sa om hele Tesla-selskapet for noen år siden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

For ikke å snakke om at 40k dollar er egentlig en PR-pris. Som med model 3 kommer "ingen" til å kjøpe bilen til denne prisen.

Skuffende av Tesla.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 timer siden):

@Simen1

Midstilt speedometer kan i mine øyne kun fungere i kombinasjon med head up display. Model 3 er størrelsesmessig helt ok. Kupeen kan vanskelig bli særlig mye større uten å endre de fysiske dimensjonene og nå har nok Musk vært veldig bevist på nettopp det mtp på hvilke biler han ønsker å konkurrere mot. Men bakluka burde vært dyp slik at lasting hadde blitt enklere, og uten head up så blir speedometeret en deal breaker. 

Har du prøvd en over tid? Stort sett alle som har gjort det sier at speedometerplasseringen er en ikke-sak. Ja, du må flytte øynene skrå til høyre istedenfor rett ned, men distansen du må flytte øynene er mer eller mindre identisk. Så det tar ikke noe lengre tid. Og hvor ofte ser man egentlig på speedometeret? Svært sjelden for min del ihvertfall. 

Fordelen med å ikke ha det foran føreren er muligheten til å ha et mye mindre ratt (som er mye bedre å bruke) samt at man kan justere det akkurat som man vil uten at det skygger for noen instrumenter. 

Vi har TM3 og TMX, jeg foretrekker helt klart interiøret i TM3. Hovedskjermen er bedre å bruke også, da den står montert høyere oppe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

At Tesla fortsatt ikke har forstått at HUD er en god ting synes jeg er litt rart.

Det er ganske delte meninger om det. Må gjerne ha HUD for min del, så lenge den enkelt kan slås permanent av. Jeg kjenner ganske mange andre som har samme oppfatning, det er rett og slett forstyrrende med elementer projisert opp på frontruta.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Har du prøvd en over tid? Stort sett alle som har gjort det sier at speedometerplasseringen er en ikke-sak. Ja, du må flytte øynene skrå til høyre istedenfor rett ned, men distansen du må flytte øynene er mer eller mindre identisk. Så det tar ikke noe lengre tid. Og hvor ofte ser man egentlig på speedometeret? Svært sjelden for min del ihvertfall. 

Fordelen med å ikke ha det foran føreren er muligheten til å ha et mye mindre ratt (som er mye bedre å bruke) samt at man kan justere det akkurat som man vil uten at det skygger for noen instrumenter. 

Vi har TM3 og TMX, jeg foretrekker helt klart interiøret i TM3. Hovedskjermen er bedre å bruke også, da den står montert høyere oppe. 

Nei ikke prøve m3 over tid, kun prøvekjørt og det ble ikke kjøp for å si det slik. For klare meg med S'n en stund til tenker jeg, for det blir heller ikke noe cybertruck for min del. Men kanskje Rivian?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det er ganske delte meninger om det. Må gjerne ha HUD for min del, så lenge den enkelt kan slås permanent av. Jeg kjenner ganske mange andre som har samme oppfatning, det er rett og slett forstyrrende med elementer projisert opp på frontruta.

På den gamle bmw'n var ikke det noe stress om en ikke ønsket HUD, var vel mer at en måtte sitte i korrekt justert sete for å faktisk se det som ble projisert. ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Hansien said:

Alle pickupen har 4-6 seter. Det er bare at her i Norge må du betale hinsides med avgifter for å ha flere enn 3 seter i en pickup. Derfor har de færreste dette. 

På øya her oppe i nord tror jeg ikke jeg har sett en pickup uten baksete i det hele tatt..

Det er ingen avgifter her så prisforskjellen er veldig liten.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...