Gå til innhold

Teslas nye pickup: Opp til 805 kilometer rekkevidde, 0-100 km/t på 3 sekunder og er skuddsikker


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (32 minutter siden):

- Cybertruck liker jeg ikke pga utseende, ratt, midtstilt speedometer,

- Roadster 2.0 er jo stort sett fantastisk med unntak av rattet og prisen

Disse konseptbil-rattene vil vel neppe bli å finne i produksjonsmodellen? Så vidt jeg vet er kravene at rattet må være rundt og ha en eller annen minium-diameter som jeg ikke husker i farta. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hengerfeste koster neglisjerbart ekstra så det er bare et irritasjonsmoment at de ikke har det med. Leie bil og henger hver gang man skal kjøre litt møbler, søppel, hageavfall etc er bare unødvendig heft og plunder. Det strider sterkt mot enkelheten de tilstreber på andre områder.

AWD gikk ut over frunk i model S v1.x fordi den ikke var designet for det i utgangspunktet. "Biodefense" hepa-filter gikk ytterligere ut over frunken fordi det var tilfeldigvis der de hadde ledig plass å ta av, fordi det var heller ikke designet inn i utgangspunktet. Den frunken som står igjen er en vits. Jeg tror en S v2.0 vil være mer helhetlig  designet i utgangspunktet slik at man får en brukbar frunk. Ikke nødvendigvis like stor/lang som den i S v1.0 RWD, men i hvert fall større enn den som er i nye model S.

HUD med speedometer kan funke bra ja. Jeg vil også ha litt info om lys, km osv der.

Vingedørene har vært et helvete for både Tesla og kundene. Massevis av justeringsproblemer, feilmeldinger etc og vil nok koste mye å fikse etter garantitida. De var jo grunnen til at Model X ble utsatt med et års tid og kostet mye mer å utvikle enn de hadde sett for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis:

1. Den blir godkjent i Norge

2. Skattlegging av elbiler ikke endres

3. De justerer det idiotiske designet litt slik at bilen blir brukbar

4. Den ikke er helt ubrukelig som nyttekjøretøy

 

Så kan dette bli en liten hit i Norge. Veldig mye bil for pengene, teoretisk sett.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Pga den er stygg? Eller mener du designet er upraktisk?

Jeg tenker på at det ser upraktisk ut ja. Bilen er jo utrolig stygg, men hvis den ellers er praktisk og grei har jo ikke det noe å si. Det er relativt dyrt å kjøpe pickup med bakseter, så den kan helt sikkert konkurrere i det segmentet.

Lenke til kommentar
joakimb skrev (2 minutter siden):

Måten bakenden skråner får det til å se ut som at det er mindre bakseteplass enn det kunne vært og selve planet ser lite ut.

Åja, ikke mer enn det nei. Bakplanet er 2 meter. Ganske gjennomsnittlig. Bakseteplassen er jeg usikker på selv. Men virker absolutt ikke ille på de YouTube-videoene. Jeg hadde elsket mulighet for å åpne bakvinduet

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Åja, ikke mer enn det nei. Bakplanet er 2 meter. Ganske gjennomsnittlig. Bakseteplassen er jeg usikker på selv. Men virker absolutt ikke ille på de YouTube-videoene. Jeg hadde elsket mulighet for å åpne bakvinduet

Som sagt, hvis bilen fungerer greit vil den ta et helt markedssegment i Norge pga avgiftene. Isuzu markedsfører sin D-Max med 5 seter og da er minimumsprisen for 164 manuelle turbodieselhester 645k. D-Max er jo en bra bil, men da tar staten altså (nesten) 300k i skatt og avgift.

Jeg tror ikke verden er spesielt klar for cyyyybertruuuuuuuck, men Norge er mer enn klar for en pickup personbil til under 400k i startpris (og sannsynligvis betydelig mer enn 164 hester).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
joakimb skrev (Akkurat nå):

men Norge er mer enn klar for en pickup personbil til under 400k i startpris

Tja, pick-up-er i Norge er jo et nisjemarked. Som amerikansk produsent håper de nok å ta andeler i det markedet. Her til lands må de nesten nå ut til nye segment skal det få noe som helst betydning for salgstallene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Tja, pick-up-er i Norge er jo et nisjemarked. Som amerikansk produsent håper de nok å ta andeler i det markedet. Her til lands må de nesten nå ut til nye segment skal det få noe som helst betydning for salgstallene.

Det blir nok ikke noen "model 3" i Norge, men jeg kan ikke se for meg at det selges noen pickuper med baksete som ikke er tesla hvis bilen ellers fungerer bra. Og det blir nok noen som velger cybertruck i stedet for for eksempel berlingo hvis behovet bare er et nyttekjøretøy med 5 seter. Spesielt hvis lastekapasitet er nærmere jumpy 3-seter enn berlingo 5-seter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, gamlefar said:

Ser ut som en månebil. Utrolig stygg. Morsomt at bilen ikke sto imot kulene på demoen. Det forteller en hel del om Tesla. 

Jeg er ingen Tesla-fanboy, men bilen stod imot kulene. Hvis det satte okkupanter inne i bilen ville de ha vært helt uskadet. Det er det viktigste,  om noen av de ytre lagene med glass blir skadet og knuser driter man i. 

Her er en video av et hummer-vindu som blir skutt på der en lignende estetisk effekt skjer, men igjen, okkupantene er helt uskadede. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):
Om alt går skeis, så kan de jo bare lage den der. ^^ 


Tesla kommer nok neppe til å ta i mot et design fra en av sine største konkurrenter, og problemet er nok heller ikke design, men å klare å bygge noe som ikke ser ut som en utedass.

debattklovn skrev (4 minutter siden):

Jeg er ingen Tesla-fanboy, men bilen stod imot kulene. Hvis det satte okkupanter inne i bilen ville de ha vært helt uskadet.


Jepp, dersom det kom en mann å kastet en metallkule på bilen, ville de vært helt uskadet.

Dersom noen faktisk skjøt på bilen, som ikke en gang tåler at noen kaster noe, til og med så løst de kan, så ville okkupantene neppe vært uskadet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Håper nå på at de kommer med en Model S v2.0 basert på de samme formene som nåværende, men med rustfritt/syrefast stål som alternativ, normale dører, større frunk og bedre lading og rekkevidde.

Rustfritt er jo stort sett ikke noe veldig bra matriale for paneler på biler. De er vanskelige å male, de sliter mye på tooling (Antar du ikke vil ha f117 utsende, så panelene må presses). P.g.a. arbeidsherding må de sannsynligvis også varmebehandles, de krever mer spesialisert kompetanse og er dyrere å sveise og rette ut. Er de ubehandlet så vil godt som alle reparasjoner bety utbytting siden man ikke kan sparkle. I tilegg er selve matrialet dyrere siden det inneholder en vesentlig andel nikkel og krom. 


Så er det jo heller ikke slik at rustfritt er egentlig rustfritt. Rustmotstandsdyktig er et bedre ord. Man kan få forskjellige grader av rustfritt, men vanlig 304 i møte med saltede vinterveier er kanskje ikke ideellt, da må man heller gå til det dyrere 316. 

Hvis det var bare rustmotstandsdyktigheten som var det du ville ha er nok den løsningen de vel alt har brukt med aluminiumpaneler bedre. De kommer med stort sett de samme ulempene (kanskje minus problemer med maling), men er ihvertfall lettere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...