Gå til innhold

Teslas nye pickup: Opp til 805 kilometer rekkevidde, 0-100 km/t på 3 sekunder og er skuddsikker


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, 0QE8JCM8 said:

Vi gamlingene som har fornyet førerkortet vårt kan nok det. Eller ungdommen kan ta førerkort klasse C1E. "Klasse C1E kreves når bil i klasse B trekker tilhenger med tillatt totalvekt over 3500 kg forutsatt at vogntogets samlede tillatte totalvekt ikke overstiger 12.000 kg." https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Lett+Lastebil+%28klasse+C1+og+C1E%29

Det er vel ingen grunn til å tro at denne bilen utstyres med luft for bremsene på tilhenger..

I USA brukes en helt annen type bremser på tilhengere enn vi har i Norge, det er vel noe elektriske greier.. Det er ikke godkjent i Europa og alternativet er da enten mekanisk påløpsbrems eller luftbremser. Luftbremser brukes på lastebiler mens mekanisk påløpsbrems er normalen for tilhengere bak personbiler. Mekanisk påløpsbrems får man kjøre med tilhenger inntil 3500kg tillatt totalvekt.

Tilhenger over 3500kg bak personbil forutsetter i praksis at man kjører rundt i en bil med luftopplegg, svingskive og en semitilhenger bak denne.

Chevrolet Suburban og Ford Excursion er andre eksempler på biler som kan trekke type 6 tonn tilhenger i USA men kun 3,5 tonn i Norge..

Endret av Snylter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis denne slår an og selger godt, så må alle de andre følge etter og lage lignende produkter - grunnet behovet for å kunne konkurrere. Er det noe vi virkelig ønsker? 

Dette er nødvendig så lenge man selger et produkt med 200 kWh batterier. Man må spare penger der man kan for å i det hele tatt kunne selge den, om man ønsker å nå en pris tilsvarende litt mer premium ICE produkter. Men er det nødvendig? Ville det ikke vært bedre å vente til neste generasjon batterier som koster mindre, om man må gå "baklengs" for å kunne produsere noe med dagens lithium-ion batterier til en noenlunde konkurranse dyktig pris? 

Lenke til kommentar
0QE8JCM8 skrev (45 minutter siden):

Vi gamlingene som har fornyet førerkortet vårt kan nok det. Eller ungdommen kan ta førerkort klasse C1E. "Klasse C1E kreves når bil i klasse B trekker tilhenger med tillatt totalvekt over 3500 kg forutsatt at vogntogets samlede tillatte totalvekt ikke overstiger 12.000 kg." https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Lett+Lastebil+%28klasse+C1+og+C1E%29

Da må du ha luftbremser på hengeren, og opplegg på det på bilen også selvfølgelig - noe jeg tviler sterkt på at de lager til. 

 

Edit: ser det ble svart på over her, nye designet på forumet går ikke noe godt sammen med telefonen min... 

 

Forferdelig stygg forøvrig, men kudos for at de prøver noe nytt :p

Endret av daruu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stygg-tøff!!! Hatet den det første minuttet, men den har allerede vokst på meg. Nå vil jeg ha den! Sinnsykt lav pris, hadde tippet nesten det dobbelte, så vurderer dette seriøst som et alternativ til Model Y. Den har jo ca samme pris, tilsynelatende like god plass til passasjerer og mye mer lastekapasitet (nesten 3000 Liter!) I tillegg ca 2m langt lasteplan så dette vil eliminere behov for både tilhenger og takboks! Rustfritt karosseri (umalt så vidt jeg har skjønt) er jo også genialt, spesielt for Norge. Sparer sikkert en del kostnader ved produksjon også, ved å droppe lakkeringen. Denne bilen vil også være robust mot små bulker og riper, og hvis den skulle få en, vil den på en måte kle det, så slutt på å irritere seg grønn for den lille parkeringsbulken.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nope! Aldri vært aktuelt med pickup for min del, og denne gjør det ikke mer aktuelt ?

 

De skal ha for å våge å gå utenfor komfort sonen. Men det er vell det. Tror nok de må gjøre drastiske endringer for å faktisk ta markedsandeler med denne bilen. Men selger nok godt til fanbasen(som er ganske stor etterhvert)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt trist at nesten all innsparing for å nå målet om <49.990$ startpris ble tatt på designet og resten av innsparing på stamping av rettvinklede plater. Denne var jommen ta meg støgg, og sånn sett nesten litt ikonisk. Eller ironisk?  Vel uansett et slikt utseende vil jo garantert engasjere. (Er det søksmålet fra Nikola som skremte Tesla til å endre designet på "cybertruck"?) Vel et slikt utseende det skaper headlines. Og kanskje mange/noen-veldig-få også kommer til å like utseendet? ?

Men jeg må nå si jeg ventet mer av Tesla. Husker hypen rundt Tesla Pickup. Ifølge Musk en pickup med plass til en pickup på planet. Og fasiten? En pickup som knapt har plass til en atv. Og ikke har den låsbart stuerom som Rivian får. De første skissene av Tesla Pickup, da det var cab forward rendering likte jeg veldig godt. Og iirc så ble det vel også sagt 30 000 lbs hengervekt? Her har vi kun 14 000 lbs. Men bevares 14.000 lbs er jo 2.5 tonn mer enn andre pickup'er. Men dette her, slik pickup'n ble presentert første gang. Det var et design jeg virkelig hadde sansen for og hadde vi vært i nærheten av noe slikt hadde jeg reservert umiddelbart. 

Tesla Pickup vs Cybertruck vs Rivian

uebbLWr.jpg?1

 

WMOYWbN.jpg?1

aLj2Z4p.jpg?1

Ellers er det jo bra Musk og Tesla støtter opp om oppstartsbedrifter og hjelper de igang. Dette er kanskje den aller største starthjelpen Rivian kunne fått, både fordi svært mange nå ikke lengre trenger tenke på hva Tesla Pickup blir for noe, og for at alle nettsteder, og magasiner nå vil sammenlikne Tesla Pickup og mot den langt mer estetiske Rivian. Så nå får Rivian veldig mye gratis pressedekning og spalteplass.

Selv venter jeg nok på Rivian, for denne var heselig stygg. Og jeg er så lame at jeg faktisk bryr meg om utseendet på kjøretøy. Men mye kan jo endres til produksjonsmodellen blir klar. Praktisk er den jo uten tvil. Men kunne de ikke skapt noe praktisk av cab forward konseptet? 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med den aerodynamikken der må jo forbruket og dermed batterikapasiteten være enorm for å oppnå 805km rekkevidde.

Det merkelige er at denne blir relativt høyt priset i USA sammenlignet med Ford F, Silverado og Ram, det markedet den antagelig er mest myntet på og antagelig vil selge bra i. Mens i Norge blir den ekstremt lavt priset sammenliget med Ford F, Silverado og Ram, takket være skyhøye avgifter på de bilene. Men Norge er jo ikke akkurat noe pickup-land, så det blir spennende å se hvordan salget går både i USA og Norge.

- Roadster liker jeg ikke pga 2 seter

- Model S liker jeg, men synd den ikke har hengerfeste

- Model X liker jeg ikke pga dørene og såpeformen, men liker skikkelig hengerfeste og 7 voksenseter

- Model 3 liker jeg ikke pga bakluka og midtstilt speedometer, kun 5 seter (litt små)

- Cybertruck liker jeg ikke pga utseende, ratt, midtstilt speedometer,

- Roadster 2.0 er jo stort sett fantastisk med unntak av rattet og prisen

Håper nå på at de kommer med en Model S v2.0 basert på de samme formene som nåværende, men med rustfritt/syrefast stål som alternativ, normale dører, større frunk og bedre lading og rekkevidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Simen1

Enig i alt utenom model S. Blåser i hengerfeste. Kan leie om jeg trenger. Er tia for model S v.2.0 helt enig i det. Men skal du ha AWD så blir nødvendigvis frunken mindre. Og jeg velger glatt(!) AWD over større frunk. Alternativet er jo å øke akselavstanden eller krympe kupeen og da mister jo model S noe av sjarmen. 

Midstilt speedometer kan i mine øyne kun fungere i kombinasjon med head up display. Model 3 er størrelsesmessig helt ok. Kupeen kan vanskelig bli særlig mye større uten å endre de fysiske dimensjonene og nå har nok Musk vært veldig bevist på nettopp det mtp på hvilke biler han ønsker å konkurrere mot. Men bakluka burde vært dyp slik at lasting hadde blitt enklere, og uten head up så blir speedometeret en deal breaker. 

M X vet ikke helt hva jeg skal si? Falcon-vingene er jo kule som en gimmick og fungerte helt fint som en prototype. Som produsent ville jeg nok aldri valgt slike bakdører, mtp på kostnader og kompleksitet.  

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...