Gå til innhold

Teslas nye pickup: Opp til 805 kilometer rekkevidde, 0-100 km/t på 3 sekunder og er skuddsikker


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (42 minutter siden):

Mens dinosaurprodusentene bruker årevis og milliarder på å utvikle nye modeller så ble Cybertruck visstnok bygget på to uker. 

For det første, så syns det litt for tydelig!
(Hadde jeg levert et slikt design på en CAD eksamen, så hadde sensor brutt ut i en blanding av hulkegråt og krampelatter!)

For det andre, så kan de ikke ha vært mye ute i felt og gjennomtestet løsningene sine på to uker.
Noe som forsåvidt begynner å merkes på de andre modellene også...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ozone skrev (3 timer siden):

For det første, så syns det litt for tydelig!
(Hadde jeg levert et slikt design på en CAD eksamen, så hadde sensor brutt ut i en blanding av hulkegråt og krampelatter!)

Jeg synes det er for tidlig å dømme designet. Det er mange spekulasjoner rundt hvorfor det ble sånn og veldig lite offisielt. Jeg vil jo tippe det har å gjøre med både produksjonshastighet, materialstyrke og pris. Noe som sikkert støtter opp om de overordnede målene om elektrifisering av bilparken og miljøfaktorer.

Lenke til kommentar

Ta den svulstige svadaen med en stor klype salt. Jeg har null tro på at de ikke har råd til å kjøpe kraftige nok maskiner. Dessuten velger man jo når det skal herdes. Det er jo normalt smart å vente til etter formprosessen.

Som sagt, det er mye spekulasjoner og lite offisielt (i hvert fall konkrete konstruksjonsmessige/vitenskapelige ting). Jeg tror vi kommer til å lære noe interessant om konstruksjonsmetoden etter hvert, som avdekker hvorfor de valgte plane paneler.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Ta den svulstige svadaen med en stor klype salt. Jeg har null tro på at de ikke har råd til å kjøpe kraftige nok maskiner. Dessuten velger man jo når det skal herdes. Det er jo normalt smart å vente til etter formprosessen.

Har de ikke alt sagt at dette er 300 serie rustfritt (altså austenitisk rustfritt stål)? I så fall: 300 serie rustfritt er ikke herdbart via varmebehandling, det arbeidsherder derimot ganske så kjapt, så det er helt riktig at verktøy som brukes for å forme 300 serie rustfritt slites raskt. Først og fremst gjelder det skjæreverktøy, men presseverktøy vil også slites mer.  Det som skjer er at skjære og formeprosessen i seg selv arbeidsherder metallet så bearbeidede områder av metallet blir hardt og sliter dermed mer på verktøyene.

Jeg tror nok imidlertid at man bør betrakte dette kjøretøyet som hvilkensomhelst annen fantasifull konseptbil. Innen dette blir til noe produkt, om det i hele tatt blir det vil det se temmelig anneledes ut. Om ikke annet må de få lovlige hjul, speil, vindusviskere og ratt på plass. Ikke usannsynlig må hele konstruksjonskonseptet og formkonseptet gjøres en god del med for å få på plass kompresjonssoner og mer fotgjengervennlige utvendige former.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (13 timer siden):

Jeg tror nok imidlertid at man bør betrakte dette kjøretøyet som hvilkensomhelst annen fantasifull konseptbil.

Men så er litt av poenget at Tesla aldri har hatt for vane å vise frem konsepter. Alle bilene de har vist så langt har vært mer eller mindre identiske ved lansering. Det er stort sett de tradisjonelle som liker å vise fram konsepter det aldri blir noe av. Så får vi se da, om det blir en total redesign. Hvis jeg skal gjette blir det denne bilen vi ser her som kommer til å kjøre på veiene, med unntak av smådetaljer som refines før masseproduksjon.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 2.12.2019 den 9.19):

Men så er litt av poenget at Tesla aldri har hatt for vane å vise frem konsepter. Alle bilene de har vist så langt har vært mer eller mindre identiske ved lansering. Det er stort sett de tradisjonelle som liker å vise fram konsepter det aldri blir noe av. Så får vi se da, om det blir en total redesign. Hvis jeg skal gjette blir det denne bilen vi ser her som kommer til å kjøre på veiene, med unntak av smådetaljer som refines før masseproduksjon.

Jeg måtte sjekke kalenderen når den ble lansert. Var det 1. april??? Nei, faktisk ikke... ?

Håper enda at det kun er et pr-stunt, og at den virkelige Tesla-truck'en offentliggjøres snart. Men det spiller egentlig ikke noen rolle for meg, for jeg er ikke i markedet for noen truck.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro den ferdige bilen blir ganske lik prototypen.

Model S ble mye finere i sin ferdige form enn hvordan prototypen så ut, men det var hovedsakelig snakk om små designendringer på lykter og slikt og i bunn og grunn samme bil.

De slenger på noe slags løsning for speil og kansje ett litt annerledes dashbord tipper jeg.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Hanhijnn said:

Håper enda at det kun er et pr-stunt, og at den virkelige Tesla-truck'en offentliggjøres snart. Men det spiller egentlig ikke noen rolle for meg, for jeg er ikke i markedet for noen truck.

Håper det samme selv, men får se vel? Blir det krise er jo uansett Rivian et godt alternativ. Aldri hatt pickup men nå kjenner jeg det er på tide. Og uansett hva man ender opp med, Rivian el Cybertruck så er det sikkert en gøyal pickup. Har ikke den store bruken for pickup i det daglige, men en bildrøm bør vel realiseres og ikke bare være en drøm? Og at en kan dra vogn på ferieturer er jo et hyggelig pluss. El-pickup kommer jo også med et grønt alibi så tross størrelse og pris så kan man "forsvare" kjøpet og håpe at ikke pickup'n blir tagget ned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Ikkeno problem. Det er ikke plass til de i parkeringshus.

Erfaringsmessig ser jeg det ofte er plass til store pickuper i parkeringshus - ved dobbeltparkering eller trippelparkering på langs.

 

Forøvrig tror jeg det å skille designet fra mengdene kan bli mer positivt enn negativt:

 

 

same-old.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (48 minutter siden):

Erfaringsmessig ser jeg det ofte er plass til store pickuper i parkeringshus - ved dobbeltparkering eller trippelparkering på langs.

 

Forøvrig tror jeg det å skille designet fra mengdene kan bli mer positivt enn negativt:

 

 

same-old.jpg

Ha ha, kan nok være noen "kreative" parkeringer ja. :p

Lengden er en ting, men bredden kan nok bli et større problem på små parkeringsluker i norge. Både i parkeringshus, og i byen ellers. Lag en Arctic Truck utgave av den i tillegg da, så er kaoset komplett. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...