uname -i Skrevet 1. desember 2019 Del Skrevet 1. desember 2019 Mens dinosaurprodusentene bruker årevis og milliarder på å utvikle nye modeller så ble Cybertruck visstnok bygget på to uker. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 1. desember 2019 Del Skrevet 1. desember 2019 uname -l skrev (42 minutter siden): Mens dinosaurprodusentene bruker årevis og milliarder på å utvikle nye modeller så ble Cybertruck visstnok bygget på to uker. For det første, så syns det litt for tydelig! (Hadde jeg levert et slikt design på en CAD eksamen, så hadde sensor brutt ut i en blanding av hulkegråt og krampelatter!) For det andre, så kan de ikke ha vært mye ute i felt og gjennomtestet løsningene sine på to uker. Noe som forsåvidt begynner å merkes på de andre modellene også... 4 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 1. desember 2019 Del Skrevet 1. desember 2019 3 hours ago, uname -l said: Mens dinosaurprodusentene bruker årevis og milliarder på å utvikle nye modeller så ble Cybertruck visstnok bygget på to uker. Og utvikling&design tok vist tre har jeg hørt ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2019 Del Skrevet 1. desember 2019 ozone skrev (3 timer siden): For det første, så syns det litt for tydelig! (Hadde jeg levert et slikt design på en CAD eksamen, så hadde sensor brutt ut i en blanding av hulkegråt og krampelatter!) Jeg synes det er for tidlig å dømme designet. Det er mange spekulasjoner rundt hvorfor det ble sånn og veldig lite offisielt. Jeg vil jo tippe det har å gjøre med både produksjonshastighet, materialstyrke og pris. Noe som sikkert støtter opp om de overordnede målene om elektrifisering av bilparken og miljøfaktorer. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. desember 2019 Del Skrevet 1. desember 2019 (endret) Tesla selv sier jo at stålet er så sterkt at maskinene ikke kunne bøye det som vanlig uten å bli ødelagt. Endret 2. desember 2019 av vidor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2019 Del Skrevet 1. desember 2019 Ta den svulstige svadaen med en stor klype salt. Jeg har null tro på at de ikke har råd til å kjøpe kraftige nok maskiner. Dessuten velger man jo når det skal herdes. Det er jo normalt smart å vente til etter formprosessen. Som sagt, det er mye spekulasjoner og lite offisielt (i hvert fall konkrete konstruksjonsmessige/vitenskapelige ting). Jeg tror vi kommer til å lære noe interessant om konstruksjonsmetoden etter hvert, som avdekker hvorfor de valgte plane paneler. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. desember 2019 Del Skrevet 1. desember 2019 (endret) 3 hours ago, Simen1 said: Ta den svulstige svadaen med en stor klype salt. Jeg har null tro på at de ikke har råd til å kjøpe kraftige nok maskiner. Dessuten velger man jo når det skal herdes. Det er jo normalt smart å vente til etter formprosessen. Har de ikke alt sagt at dette er 300 serie rustfritt (altså austenitisk rustfritt stål)? I så fall: 300 serie rustfritt er ikke herdbart via varmebehandling, det arbeidsherder derimot ganske så kjapt, så det er helt riktig at verktøy som brukes for å forme 300 serie rustfritt slites raskt. Først og fremst gjelder det skjæreverktøy, men presseverktøy vil også slites mer. Det som skjer er at skjære og formeprosessen i seg selv arbeidsherder metallet så bearbeidede områder av metallet blir hardt og sliter dermed mer på verktøyene. Jeg tror nok imidlertid at man bør betrakte dette kjøretøyet som hvilkensomhelst annen fantasifull konseptbil. Innen dette blir til noe produkt, om det i hele tatt blir det vil det se temmelig anneledes ut. Om ikke annet må de få lovlige hjul, speil, vindusviskere og ratt på plass. Ikke usannsynlig må hele konstruksjonskonseptet og formkonseptet gjøres en god del med for å få på plass kompresjonssoner og mer fotgjengervennlige utvendige former. Endret 1. desember 2019 av sverreb 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. desember 2019 Del Skrevet 1. desember 2019 Det er lett å lage et par prototyper. Skal man få typegodkjent et slikt kjøretøy og gjøre klart til masseproduksjon da snakker man om noe helt annet. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2019 Del Skrevet 1. desember 2019 kremt skrev (12 minutter siden): Det er lett å lage et par prototyper. Skal man få typegodkjent et slikt kjøretøy og gjøre klart til masseproduksjon da snakker man om noe helt annet. De har jo gjort det noen ganger, så de har nok kontroll.. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 sverreb skrev (13 timer siden): Jeg tror nok imidlertid at man bør betrakte dette kjøretøyet som hvilkensomhelst annen fantasifull konseptbil. Men så er litt av poenget at Tesla aldri har hatt for vane å vise frem konsepter. Alle bilene de har vist så langt har vært mer eller mindre identiske ved lansering. Det er stort sett de tradisjonelle som liker å vise fram konsepter det aldri blir noe av. Så får vi se da, om det blir en total redesign. Hvis jeg skal gjette blir det denne bilen vi ser her som kommer til å kjøre på veiene, med unntak av smådetaljer som refines før masseproduksjon. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 (endret) Nimrad skrev (På 2.12.2019 den 9.19): Men så er litt av poenget at Tesla aldri har hatt for vane å vise frem konsepter. Alle bilene de har vist så langt har vært mer eller mindre identiske ved lansering. Det er stort sett de tradisjonelle som liker å vise fram konsepter det aldri blir noe av. Så får vi se da, om det blir en total redesign. Hvis jeg skal gjette blir det denne bilen vi ser her som kommer til å kjøre på veiene, med unntak av smådetaljer som refines før masseproduksjon. Jeg måtte sjekke kalenderen når den ble lansert. Var det 1. april??? Nei, faktisk ikke... ? Håper enda at det kun er et pr-stunt, og at den virkelige Tesla-truck'en offentliggjøres snart. Men det spiller egentlig ikke noen rolle for meg, for jeg er ikke i markedet for noen truck. Endret 3. desember 2019 av Hanhijnn 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 Vil tro den ferdige bilen blir ganske lik prototypen. Model S ble mye finere i sin ferdige form enn hvordan prototypen så ut, men det var hovedsakelig snakk om små designendringer på lykter og slikt og i bunn og grunn samme bil. De slenger på noe slags løsning for speil og kansje ett litt annerledes dashbord tipper jeg. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 Det må vel monteres støtdemper foran og bak for å kunne bli godkjent i EU? Slik den er nå, vil den ta livet av myke trafikanter selv i 15km/t. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 10 hours ago, Hanhijnn said: Håper enda at det kun er et pr-stunt, og at den virkelige Tesla-truck'en offentliggjøres snart. Men det spiller egentlig ikke noen rolle for meg, for jeg er ikke i markedet for noen truck. Håper det samme selv, men får se vel? Blir det krise er jo uansett Rivian et godt alternativ. Aldri hatt pickup men nå kjenner jeg det er på tide. Og uansett hva man ender opp med, Rivian el Cybertruck så er det sikkert en gøyal pickup. Har ikke den store bruken for pickup i det daglige, men en bildrøm bør vel realiseres og ikke bare være en drøm? Og at en kan dra vogn på ferieturer er jo et hyggelig pluss. El-pickup kommer jo også med et grønt alibi så tross størrelse og pris så kan man "forsvare" kjøpet og håpe at ikke pickup'n blir tagget ned. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 (endret) Ser med spenning på hvordan det blir med disse stående i parkeringshusene rundt om kring. Endret 4. desember 2019 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Theo343 skrev (3 timer siden): Ser med spenning på hvordan det blir med disse stående i parkeringshusene rundt om kring. Ikkeno problem. Det er ikke plass til de i parkeringshus. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Hanhijnn skrev (3 timer siden): Ikkeno problem. Det er ikke plass til de i parkeringshus. Erfaringsmessig ser jeg det ofte er plass til store pickuper i parkeringshus - ved dobbeltparkering eller trippelparkering på langs. Forøvrig tror jeg det å skille designet fra mengdene kan bli mer positivt enn negativt: 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 (endret) Endret 4. desember 2019 av uname -l 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 Simen1 skrev (48 minutter siden): Erfaringsmessig ser jeg det ofte er plass til store pickuper i parkeringshus - ved dobbeltparkering eller trippelparkering på langs. Forøvrig tror jeg det å skille designet fra mengdene kan bli mer positivt enn negativt: Ha ha, kan nok være noen "kreative" parkeringer ja. Lengden er en ting, men bredden kan nok bli et større problem på små parkeringsluker i norge. Både i parkeringshus, og i byen ellers. Lag en Arctic Truck utgave av den i tillegg da, så er kaoset komplett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå