Gå til innhold

Elbilsalget faller videre i november: En tredel lavere enn i fjor


Anbefalte innlegg

JØI skrev (6 timer siden):

Klart det faller. Alle venter jo på VW sin ID serie. 

"alle venter" ja, ligger alltid noe bedre langt frem osv.
Det er "smittsomt", de som evt. vurderer brukt elbil skjønner at også de må "vente" og dermed vil ingen ha "gårsdagens" elbil-modeller. Kan vi ende opp med et berg av elbiler ingen vil ha? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Vertical^ said:

Tror nok hvorvidt elbilen gjør 0-100 på 4,5 eller på 6,8 sekund er ganske irrelevant for de fleste. Er i så fall noe du kan skryte av til kollegaen som egentlig ikke bryr seg.. Hvordan den er å kjøre på vinterstid, lademuligheter, service/vedlikehold, og pris er nok mer tellende faktorer.

Er vel litt større variasjon enn det..

En 200hk Ford Ranger bruker vel rundt 12 sekunder til 100km\t. Nye Cybertruck bruker 4.5sekunder? (2.9 sekunder på heftigste variant) Ganske så stor forskjell.

Tallene har kansje ikke mye å si for hvermansen, men når man står i ett kryss å endelig får en luke så er det herlig å slippe at det tar 2 sekunder fra du trør inn pedalen til det skjer noe. 

 

Forøvrig ventes det vel en stor utlevering av Model 3 nå i Desember og Januar som vil dra opp tallene igjen. Norge måtte nedprioriteres siden Nederland plutselig også la sin elsk på bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

 

El biler er nok bra for Norge og en fin metode å bli kvitt overproduksjon av strøm vi må selge til utlandet. 

Som klimatiltak kunne nok pengene vert brukt mere effektivt. Dagens politikk med å gi folk ekstremt billige ekstremt tunge elbiler er ikke veldig god. Store tunge biler gir farligere ulykker og høyt ressurs forbruk.  Lette elbiler som kan lades raskt vil nok være bedre for miljø og ressursbruk

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 22.11.2019 den 15.30):

Er vel litt større variasjon enn det..

En 200hk Ford Ranger bruker vel rundt 12 sekunder til 100km\t. Nye Cybertruck bruker 4.5sekunder? (2.9 sekunder på heftigste variant) Ganske så stor forskjell.

Tallene har kansje ikke mye å si for hvermansen, men når man står i ett kryss å endelig får en luke så er det herlig å slippe at det tar 2 sekunder fra du trør inn pedalen til det skjer noe. 

 

Forøvrig ventes det vel en stor utlevering av Model 3 nå i Desember og Januar som vil dra opp tallene igjen. Norge måtte nedprioriteres siden Nederland plutselig også la sin elsk på bilen.

Og hva tenker du å bruke de få sekundene du sparer på ?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Target.Aquired said:

Og hva tenker du å bruke de få sekundene du sparer på ?

Kan være opptil flere minutter å spare når man står i rushtrafikken. Kan ta lang tid før man får ny luke..

Og forbikjøringer har blir jo en drøm. Bruker jo en brøkdel av strekningen for å komme seg forbi.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Kan være opptil flere minutter å spare når man står i rushtrafikken. Kan ta lang tid før man får ny luke..

Og forbikjøringer har blir jo en drøm. Bruker jo en brøkdel av strekningen for å komme seg forbi.

Ser ikke helt poenget med en arbeidsbil. En arbeidsbil har da som oftest varer og last med seg. Det å kaste det rundt gir null mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, sedsberg said:

Hvorfor innfører de ikke bare forbud mot å selge prompebiler brukt? Eller i det minste f.eks. Euro5-prompebiler og eldre? Disse forurensende steinalderbilene må vekk så fort som mulig.

Enig men problemet er at da får vi mye sure folk som kjøpte diesel i midten av 2000 som ikke får solgt bilen sin, en annen løsning er å gi 10 000 i vrakpant på alle biler som er 10 år eller eldre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Ser ikke helt poenget med en arbeidsbil. En arbeidsbil har da som oftest varer og last med seg. Det å kaste det rundt gir null mening. 

Bruker arbeidsbilen til og fra jobb hver dag. Både med og uten last. Det at den kan ta mye last betyr ikke at den ikke kan brukes uten.

Her er det snakk om en 6 seters bil (cybertruck) så den er definitivt brukbar til annet enn å frakte gods.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Bruker arbeidsbilen til og fra jobb hver dag. Både med og uten last. Det at den kan ta mye last betyr ikke at den ikke kan brukes uten.

Her er det snakk om en 6 seters bil (cybertruck) så den er definitivt brukbar til annet enn å frakte gods.

Tja, jeg kan ikke helt se behovet for den når 250 kWh batterier alene er nok til å kutte den ut. 30+ tonn CO2 ut fra produksjonen, og omtrent like mye når man skal resirkulere batteriet - gjør regnskapet litt labert. Om formålet er å kutte CO2 og lage ei grønnere verdenen, så er ikke ei diger elektrisk truck veien å gå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, oophus3do said:

Tja, jeg kan ikke helt se behovet for den når 250 kWh batterier alene er nok til å kutte den ut. 30+ tonn CO2 ut fra produksjonen, og omtrent like mye når man skal resirkulere batteriet - gjør regnskapet litt labert. Om formålet er å kutte CO2 og lage ei grønnere verdenen, så er ikke ei diger elektrisk truck veien å gå. 

Men så er vel ikke Norge det landet Tesla har tenkt på med denne bilen heller. At vi får være med på morroa e jo bare bonus.

I USA så kjører vel omtrent annenhver person en pickup og det er vel her Tesla endelig kan ha ett alternativ.

Tesla er vel en av de som prøver å gjøre batteriene miljøvennlig. De har vel mindre kobolt i batteriene sine nå en noen annen produsent? 

Tesla kan ikke unngå å levere en pickup fordi det ikke er bra for miljøet. Det vil bare komme en annen produsent å ta plassen deres. Elbil er framtiden uten tvil.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Men så er vel ikke Norge det landet Tesla har tenkt på med denne bilen heller. At vi får være med på morroa e jo bare bonus.

Det var USA jeg tenkte på. 

 

Complexity skrev (1 minutt siden):

I USA så kjører vel omtrent annenhver person en pickup og det er vel her Tesla endelig kan ha ett alternativ.

Det er uansett for tidlig. Det ville gitt mye mer mening om dette produktet kom samtidig som et gjennombrudd innenfor batteriteknologien. Nå med lithium-ion batterier, så betyr produktet at den mer eller mindre er på skrapen før den er CO2 nøytral, og ICE versjonene er faktisk like ille som denne BEV versjonen. Altså det gir ikke noe mening å bruke tid og energi på et produkt som ikke gjør noe for hva Elon Musk selv har sagt er hele poenget med Tesla som merkevare. Ford blir ikke akkurat redd ved å se produktet, siden det ikke er vanskelig å konkurrere mot den. Kast inn 250 kWh batterier selv, og man er kommet like langt. 

Altså konkurransen i dette segmentet er en uting. 

Complexity skrev (4 minutter siden):

Tesla er vel en av de som prøver å gjøre batteriene miljøvennlig. De har vel mindre kobolt i batteriene sine nå en noen annen produsent? 

De blir produsert på en måte som gjør resirkulasjonen av dem vanskelig. Ikke bare er dem cylindriske, de er sveiset sammen i tillegg. 

 

Complexity skrev (5 minutter siden):

Tesla kan ikke unngå å levere en pickup fordi det ikke er bra for miljøet. Det vil bare komme en annen produsent å ta plassen deres. Elbil er framtiden uten tvil.

Elbilen er definitivt fremtiden. Det er ikke poenget. Poenget er at Tesla kunne kommet med så mye mer, og bedre. Ei Tesla varebil med halvparten av ressursene til batteriet ville f.eks vært mye bedre, og der kunne de tatt markeder i mye større skala på verdensbasis og tvunget det segmentet i mye større grad enn ei truck. Trucker er kun populært i områder med generelt høyt andel fossil energi i nettet. Så det de har laget er ei like dårlig produkt som ICE versjonene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måten Tesla produserer batterier på nå for tiden er jo det som gjør at de degraderes lang mindre og varer mye lengre enn andre produsenter sine batterier. Om ikke det er miljøvennlig så vet ikke jeg.

Forøvrig tror jeg ikke de gjør det så veldig vanskelig å resirkulere. Tesla bytter enkeltceller i batteripakkene sine om de feiler så kan ikke være så vanskelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (27 minutter siden):

Måten Tesla produserer batterier på nå for tiden er jo det som gjør at de degraderes lang mindre og varer mye lengre enn andre produsenter sine batterier. Om ikke det er miljøvennlig så vet ikke jeg.

Hvor mye CO2 koster det å resirkulere dem? Det hjelper ikke å ha billige batterier under produksjonen, om de koster 3x så mye f.eks ved endt levetid. Du kan ikke bare kaste batteriene på skrapen, eller brenne dem opp. 

Complexity skrev (28 minutter siden):

Forøvrig tror jeg ikke de gjør det så veldig vanskelig å resirkulere. Tesla bytter enkeltceller i batteripakkene sine om de feiler så kan ikke være så vanskelig. 

Jeg syns jeg leser om hele batteribytter oftere enn jeg leser om enkeltceller som byttes. Det at man kan få dem løs og bytte dem er uansett ikke et tegn på at det er lett å gjøres på en autonom måte i et resirkuleringsanlegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Hvor mye CO2 koster det å resirkulere dem? Det hjelper ikke å ha billige batterier under produksjonen, om de koster 3x så mye f.eks ved endt levetid. Du kan ikke bare kaste batteriene på skrapen, eller brenne dem opp.

Kan du dokumentere 3x? Eller at gamle batterier blir brent opp?

oophus3do skrev (4 minutter siden):

Jeg syns jeg leser om hele batteribytter oftere enn jeg leser om enkeltceller som byttes. Det at man kan få dem løs og bytte dem er uansett ikke et tegn på at det er lett å gjøres på en autonom måte i et resirkuleringsanlegg.

Du har statistikk på dette regner jeg med? Kanskje det er enklere å bytte en skadet batteripakke med en 'refurbished' så kunden kan få igjen bilen sin kjapt, så sender man den skadede pakken til et sted hvor man for eksempel kan bytte ut en håndfull enkeltceller så pakka igjen fungerer og blir tilgjengelig for nestemann som har en skadet pakke..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Måten Tesla produserer batterier på nå for tiden er jo det som gjør at de degraderes lang mindre og varer mye lengre enn andre produsenter sine batterier. Om ikke det er miljøvennlig så vet ikke jeg.

Forøvrig tror jeg ikke de gjør det så veldig vanskelig å resirkulere. Tesla bytter enkeltceller i batteripakkene sine om de feiler så kan ikke være så vanskelig. 

Har du kilde på disse to påstandene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus3do said:

Jeg syns jeg leser om hele batteribytter oftere enn jeg leser om enkeltceller som byttes. Det at man kan få dem løs og bytte dem er uansett ikke et tegn på at det er lett å gjøres på en autonom måte i et resirkuleringsanlegg. 

Model S har hatt litt trøbbel med cellekolaps ja. Det som da skjer er at man får bilen inn til Tesla og de bytter ut batteripakken med en refurbished en. Altså en som tidligere har kollapset men alle de dårlige enkeltcellene har blitt byttet ut Så Tesla gjennbruker sine batteripakker. Model 3 har mye bedre batteripakke og er nok noe lignende som kommer i Cybertruck (og nye Model S\X fremover)

 

1 hour ago, sverreb said:

Har du kilde på disse to påstandene.

Ikke som jeg kan finne frem akkurat nå. Men det er bare å se på Teslabjørn på youtube f.eks hvor han måler slikt.
Er jo en Model 3 som har rullet 160 tusen kilometer nå med 7-8% degradering. Det er jo nesten det en Nissan Leaf taper hvert eneste år i kapasitet. Og de har jo mindre kapasitet i utgangspunktet..

Nissan sier man må regne med rundt 5% tap i året.. Grunnen er jo at Nissan ikke har kjøling av batteriene sine så de koker hele tiden.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...