frohmage Skrevet 22. november 2019 Del Skrevet 22. november 2019 Tåkefyrste skrev (15 timer siden): Fordi vårt bidrag til verden er ubetydelig, samme hvor store vi ønsker å tro vi er. Hvor mye utslipp kommer fra en gjennomsnittlig nordmann i forhold til f.eks en kineser, da? 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 22. november 2019 Del Skrevet 22. november 2019 storpolitikeren skrev (1 time siden): Hvorfor skal ikke vi også gjøre vår del for å få bukt med dette? Du kan leve uten å spise kjøtt, du kan leve uten å kjøre bil. Du kan også leve uten å produsere så mye boss. Eks. istedenfor å kjøpe en ny TV, så kan du kanskje bruke den gamle en stund til? Reparere de gamle skoene istedenfor bare kjøpt og kast? En kan også leve uten å dra på ferie. Alle kan gjøre noe, men alle kan ikke gjøre alt. Og vi må innse Norge plass i verden også. Jeg kjører bil fordi at om jeg skulle kun reist kollektivt ville jeg ikke hatt noe fritid, alt hadde gått med i reisetid. Samtidig kjøper jeg mye brukt, og har tingene mine generelt veldig lenge. Likevel er det de som mener at jeg skal ha dårlig samvittighet fordi jeg kjører, eller flyr kanskje én tur i året. Miljøhysteriet har gått alt for langt. Ikke fordi vi ikke trenger å gjøre noe, men fordi alt som gjøres er symbolpolitikk. Og fordi det er noen som definerer hvilken måter det er riktig og hvilken måter det er galt å være miljøvennlig på. Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 22. november 2019 Del Skrevet 22. november 2019 1 hour ago, frohmage said: Hvor mye utslipp kommer fra en gjennomsnittlig nordmann i forhold til f.eks en kineser, da? Spiller det noen rolle? Det er jo den totale mengden utslipp som er interessant. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 22. november 2019 Del Skrevet 22. november 2019 fivebigcities skrev (4 timer siden): Spiller det noen rolle? Det er jo den totale mengden utslipp som er interessant. Selvfølgelig spiller det en rolle. Kina vil alltid forurense mere enn Norge når de har flere hundre ganger så mange innbyggere. Jeg kan jo ikke kreve retten til å forurense mye mere enn en kineser bare fordi de er flere enn oss. I "verdens rikeste land" burde vi vel heller være de som forurenser minst. 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 22. november 2019 Del Skrevet 22. november 2019 frohmage skrev (10 minutter siden): Selvfølgelig spiller det en rolle. Kina vil alltid forurense mere enn Norge når de har flere hundre ganger så mange innbyggere. Jeg kan jo ikke kreve retten til å forurense mye mere enn en kineser bare fordi de er flere enn oss. I "verdens rikeste land" burde vi vel heller være de som forurenser minst. Klimaet bryr seg ikke om hvor mye enkeltpersoner forurenser. Verden er delt inn i land som fører forskjellig politikk. Norge kan bare bestemme over Norge, og Kina kan bare bestemme over Kina. Derfor spiller det ingen rolle om en nordmann forurenser mer enn en kineser, når det er ca. 280 ganger flere kinesere enn nordmenn. Norsk politikk kan kun endre norske klimautslipp, og de er helt ubetydelige i global sammenheng. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. november 2019 Del Skrevet 22. november 2019 (endret) 6 hours ago, storpolitikeren said: For å spørre på en annen måte, hvorfor tar ikke folk dette mer alvorlig? Alle vet jo at det er et problem. Hvorfor tar du ikke krig med sivilie tragedier mer alvorlig? Sultkatastrofer? At millioner dør av sykdommer som kan unngås? Dyrs lidelser? Endret 22. november 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 16 hours ago, frohmage said: Selvfølgelig spiller det en rolle. Kina vil alltid forurense mere enn Norge når de har flere hundre ganger så mange innbyggere. Jeg kan jo ikke kreve retten til å forurense mye mere enn en kineser bare fordi de er flere enn oss. I "verdens rikeste land" burde vi vel heller være de som forurenser minst. Du snakker om moral. Nordmenns utslipp utgjør en dråpe i havet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 fivebigcities skrev (1 time siden): Du snakker om moral. Nordmenns utslipp utgjør en dråpe i havet. Bare fordi vi er færre aper innenfor de antropologiske grensene så betyr ikke det at vi bør gjøre en mindre innsats enn mer folksomme land. Faktisk så har vi et større ansvar for å redusere utslipp enn mindre priviligerte u-land som må bruke billig og uren kraft for å komme seg på beina. Vi peker gjerne til Kina, men sett i det totale bildet så har Kina vært uendelig mange ganger flinkere enn oss til å ta i bruk klimavennlig energi. 3 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 17 minutes ago, Gavekort said: Bare fordi vi er færre aper innenfor de antropologiske grensene så betyr ikke det at vi bør gjøre en mindre innsats enn mer folksomme land. Det har jeg heller ikke sagt. Du må gjerne mene hva du vil om hva vårt ansvar er. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 fivebigcities skrev (29 minutter siden): Det har jeg heller ikke sagt. Du må gjerne mene hva du vil om hva vårt ansvar er. Jeg sa ikke at du hadde sagt det. Det var en kommentar til ditt utsagn om at nordmenn utgjør en dråpe i havet. Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 6 minutes ago, Gavekort said: Jeg sa ikke at du hadde sagt det. Det var en kommentar til ditt utsagn om at nordmenn utgjør en dråpe i havet. Som er riktig. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 fivebigcities skrev (49 minutter siden): Som er riktig. Du må finne noen andre å kverulere med. 1 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 23. november 2019 Del Skrevet 23. november 2019 7 minutes ago, Gavekort said: Du må finne noen andre å kverulere med. Hva er det å kverulere? Nordmenns bidrag utgjør bare en dråpe i havet og det er de totale utslippene som teller. 1 Lenke til kommentar
storpolitikeren Skrevet 23. november 2019 Forfatter Del Skrevet 23. november 2019 21 hours ago, Theo343 said: Hvorfor tar du ikke krig med sivilie tragedier mer alvorlig? Sultkatastrofer? At millioner dør av sykdommer som kan unngås? Dyrs lidelser? Jeg tar alt alvorlig. Gjør du? Lenke til kommentar
verlekkim Skrevet 30. november 2019 Del Skrevet 30. november 2019 On 11/22/2019 at 12:13 PM, Kajac said: Hele norge og norges befolkning kan opphøre å eksistere over natten, og klimagassutslippene vil synke med 0,1 %. Altså fullstendig ubetydelig nedgang. Det eneste vi nordmenn kan gjøre for klimaet, som faktisk vil ha en funksjon, er å hjelpe de store forurenserne som USA, Kina og India med å få ned sine utslipp. Å tro noe annet vitner bare om mangel på forståelse. Dessverre er det mange av dem, det er bare å se på oppslutningen til MDG. Skulle veldig gjerne sett folk bli intervjuet på gata og sett om denne oppslutningen til MDG faktisk er reell, noe jeg sterkt betviler. Er vel ikke foruten grunn at stemmen man avgir ved valg er hemmelig. Mediene deltar gledelig i oppsetningen med sitt bidrag slik at verket blir en komplett forestilling fra ende til annen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå