Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier har ikke krevd penger for strøm

Gjest 810e8...d08

Anbefalte innlegg

Gjest 810e8...d08

For tiden studerer jeg og leier hybel som jeg deler med to andre. Vi har hvert vårt rom og deler kjøkken + bad. Alle tre betaler fast pris for dette, men vi skal også egentlig betale for strøm utenfor dette. Utleier har ennå ikke sagt noe om hvor mye han skal ha. 

Spørsmålet mitt er egentlig om han har senere lov til å kreve at vi skal betale for strømmen vi har brukt tidligere? Altså, alle månedene "oppsamlet"? Vi skal egentlig betale måned for måned. 

Anonymous poster hash: 810e8...d08

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utleiers krav på betaling for strøm foreldes ikke før tre år etter den dag utleier først kunne krevd betaling.
Med andre ord kan han kreve betalt for alle månedene "oppsamlet". I alle fall for månedene som ikke ligger lengre enn tre år tilbake i tid. 

Endret av Star Fox
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 810e8...d08
Star Fox skrev (9 minutter siden):

Utleiers krav på betaling for strøm foreldes ikke før tre år etter den dag utleier først kunne krevd betaling.
Med andre ord kan han kreve betalt for alle månedene "oppsamlet". I alle fall for månedene som ikke ligger lengre enn tre år tilbake i tid. 

Okei, takk for svar! Prøvde å Google men visste ikke helt hva jeg skulle søke etter. Bare greit å vite i tilfelle man får en stor ekstraregning en måned ?

Lenke til kommentar

Du skriv ikkje kor lenge du har budd der utan å betale for straumen, men som sagt så er det fyrst etter tre år at pengekravet blir forelda. 

Det vil vere i din interesse å i det minste legge av pengar for kvar måned slik at du kan betale ut når rekninga kjem. Teknisk sett så misligheld du leigeavtalen ved å ikkje betale det du skal. Du har også eit ansvar for å spørre om straumrekninga. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 810e8...d08
The Avatar skrev (12 timer siden):

Du skriv ikkje kor lenge du har budd der utan å betale for straumen, men som sagt så er det fyrst etter tre år at pengekravet blir forelda. 

Det vil vere i din interesse å i det minste legge av pengar for kvar måned slik at du kan betale ut når rekninga kjem. Teknisk sett så misligheld du leigeavtalen ved å ikkje betale det du skal. Du har også eit ansvar for å spørre om straumrekninga. 

Har bodd her siden starten av august, så det vil si cirka fire måneder. Han sa vi skulle se bort i fra strømregningen for august siden han ikke hadde lest av strømmen før vi flyttet inn, også har jeg ikke hørt noe mer etter det. Det er første gang jeg leier hos noen, så derfor måtte jeg forhøre meg her. Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Gjest 810e8...d08
Gjest 810e8...d08 skrev (6 minutter siden):

Har bodd her siden starten av august, så det vil si cirka fire måneder. Han sa vi skulle se bort i fra strømregningen for august siden han ikke hadde lest av strømmen før vi flyttet inn, også har jeg ikke hørt noe mer etter det. Det er første gang jeg leier hos noen, så derfor måtte jeg forhøre meg her. Takk for svar! 

Forresten, det stemmer ikke. Jeg leste av strømmen med han den dagen, og leste også av strømmen neste måned og sendte han en påminnelse angående det. Fikk en "?" tilbake. 

Lenke til kommentar

Husleieloven har ikke regler om betalingsvilkår, dette avhenger av hva som er avtalt. 

Den alminnelige foreldelsesfrist er tre år. I et leieforhold med løpende betalinger vil plikten til å betale for strøm kunne falle bort som følge av passivitet før dette, men det forutsetter at leietaker har rimelig grunn til å tro at utleier ikke vil kreve betaling. 

I HTU-2018-218 aksepterte Husleietvistutvalget at merforbruk av varmtvann for 2016 ble fakturert i desember 2017 uten å problematisere passivitet, men i den saken var et grunnforbruk bakt inn i husleien. 

Lenke til kommentar
Gjest 810e8...d08
The Avatar skrev (8 timer siden):

Det er ein del straumselskap som fortsatt driv og sender ut straumrekning berre anna kvar måned eller kvartalsvis. 

Så forklaringa kan også være at utleigaren ikkje har fått fyrste straumrekninga sidan du flytta inn. 

Avtalen er at vi skal betale hver måned, så antok da at vi ville få beskjed hver måned hvor mye. Uansett er det ikke slik at jeg ikke har tenkt å betale, det er bare greit å vite at han kan kreve å få betalt samlet. Jeg har aldri betalt strøm før, så derfor vet jeg heller ikke hvor mye som er rimelig å anta det vil koste. ?

Lenke til kommentar
Gjest 810e8...d08 skrev (9 timer siden):

Avtalen er at vi skal betale hver måned, så antok da at vi ville få beskjed hver måned hvor mye. Uansett er det ikke slik at jeg ikke har tenkt å betale, det er bare greit å vite at han kan kreve å få betalt samlet. Jeg har aldri betalt strøm før, så derfor vet jeg heller ikke hvor mye som er rimelig å anta det vil koste. ?

Rundt 1000 kroner delt på antall som bor der
(Jeg betaler 800-1200)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...