Gå til innhold

MDG vil punktrense industrien, elektrifisere næringstransport og ha utslippsfrie fiskebåter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Han reagerer på at partiet vil stanse utbyggingen av nye motorveiprosjekter."

Det er dette jeg også reagerer på med MDG.

Hvorfor skaffer MDG seg mange motstandere i saker som har lite med klimakampen å gjøre?

Hvorfor kan vi ikke bygge gode veier når bilene er elektriske?

Hvorfor skaffe seg mange motstandere ved å øke skattene, i et land hvor ca 60% av lønnen til folk havner tilbake i statkassen?

Jeg støtter programposten: "Slutt i letingen etter olje og gass", da det vi finner ikke kan pumpes opp likevel. Da har vi 10 mrd. til rådighet for å investere i havmerder med vindturbiner og bølgekraftanlegg.

Vi kommer på denne måten i gang med skiftet fra olje og gass til fornybar energi, og skaper industriarbeidsplasser som er den viktigste inntektskilden til staten.

Hvorfor bygge havmerdene i Kina?

Håper egentlig at andre parti også programfester "Stans i leting etter olje og gass", slik at jeg har alternative partier å stemme på ved valget i 2021.

Lenke til kommentar
aanundo skrev (40 minutter siden):

"Han reagerer på at partiet vil stanse utbyggingen av nye motorveiprosjekter."

Det er dette jeg også reagerer på med MDG.

Hvorfor skaffer MDG seg mange motstandere i saker som har lite med klimakampen å gjøre?

Hvorfor kan vi ikke bygge gode veier når bilene er elektriske?

Hvorfor skaffe seg mange motstandere ved å øke skattene, i et land hvor ca 60% av lønnen til folk havner tilbake i statkassen?

Jeg støtter programposten: "Slutt i letingen etter olje og gass", da det vi finner ikke kan pumpes opp likevel. Da har vi 10 mrd. til rådighet for å investere i havmerder med vindturbiner og bølgekraftanlegg.

Vi kommer på denne måten i gang med skiftet fra olje og gass til fornybar energi, og skaper industriarbeidsplasser som er den viktigste inntektskilden til staten.

Hvorfor bygge havmerdene i Kina?

Håper egentlig at andre parti også programfester "Stans i leting etter olje og gass", slik at jeg har alternative partier å stemme på ved valget i 2021.

Langt på vei enig i det du skriver om popularitet. Hadde vært bedre om alle nye avgifter gikk tilbake til fordeling istedetfor en utvannet utgave av KAF.

Men et problem med veiutbyggingen i dag er at de fleste prosjektene er samfunnsøkonomisk ulønnsomme. Veiprosjektene er velgerfrieri og sysselsetting, men ulønnsomme for landet, og ikke noe vi burde ta oss råd til.

Den veien oljenæring kommer til å gå enten vi vil eller ikke så trenger vi pengene som går til ulønnsomme veiprosjekter til omstilling til andre næringer vi kan leve av i fremtiden istedetfor (så som havmerdene du nevner).

Samfunnsøkonomisk lønnsomme veiprosjekter burde bygges, men det er langt mellom de.

Endret av Dag Sverre Seljebotn
Lenke til kommentar
Dag Sverre Seljebotn skrev (11 timer siden):

Langt på vei enig i det du skriver om popularitet. Hadde vært bedre om alle nye avgifter gikk tilbake til fordeling istedetfor en utvannet utgave av KAF.

Men et problem med veiutbyggingen i dag er at de fleste prosjektene er samfunnsøkonomisk ulønnsomme. Veiprosjektene er velgerfrieri og sysselsetting, men ulønnsomme for landet, og ikke noe vi burde ta oss råd til.

Den veien oljenæring kommer til å gå enten vi vil eller ikke så trenger vi pengene som går til ulønnsomme veiprosjekter til omstilling til andre næringer vi kan leve av i fremtiden istedetfor (så som havmerdene du nevner).

Samfunnsøkonomisk lønnsomme veiprosjekter burde bygges, men det er langt mellom de.

"Men et problem med veiutbyggingen i dag er at de fleste prosjektene er samfunnsøkonomisk ulønnsomme. Veiprosjektene er velgerfrieri og sysselsetting, men ulønnsomme for landet, og ikke noe vi burde ta oss råd til."

Hva som er samfunnsøkonomisk lønnsomt eller ulønnsomt er et politisk spørsmål i seg selv.

Skulle likt å sett analysen som sammenlignet "Livsvitenskapssenteret" til 7 mrd., som bygges i Oslo for tiden, og "Stadt Skipstunnel" til 4 mrd.?

Det ene er i Oslo, og vil sysselsette 1000 lærere og utdanne 1500 studenter hvert år. Bygges trolig for at det skal bli flere jobber til kvinner, og de fleste blir nok lønnet av staten etter hvert.

En utgiftspost for fellesskapet, og hvilke jobber ser en for seg skaffer landet inntekter en gang i fremtiden av de som utdannes her?

Arbeidsplassene i eksportindustrien er langs kysten, og Stadt Skipstunnel kan hjelpe noen eksportbedrifter til å bli både sikrere og mer effektive, som oppdrettsnæringen f. eks.

Det samme kan vi si om veiene, som letter næringsvirksomhet i distrikts Norge.

Er det ikke eksportbedriftene som er motoren i velferdsstaten, og gir livsopphold til rundt 6 andre personer?

2 i offentlig sektor, 1 på NAV, 1 pensjonist, 1 mellom 0-20 år og 1 i tjenesteytende næringer.

I Oslo er det overvekt av de som får penger, og pengene kommer stort sett fra distriktene.

Hvorfor ikke bygge landet til glede for etterkommerne vår, og bruke litt av formuen på 10 000 mrd. til dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...