Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sykepleie til ingeniør

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har jobbet for å bli ferdig med studiekompetanse og er nå klar til å søke sykepleie til høsten. Nå har jeg derimot gjort en helomvending.. Jeg synes de har luselønn og jeg vil ikke bli sykepleier for å bruke dagene på å tørke andre i rumpen. Jeg kunne gjort det under selve utdanningen men når jeg eventuelt hadde vært ferdig ville jeg gått i retning med litt mer action og der jeg får brukt kompetansen min bedre. Det jeg nå har merket meg er at jeg interesserer meg veldig for matte og jeg synes ærlig talt den matten jeg har tatt til nå er for.......lett. Jeg vil ha noe å bryne meg på, bruke det jeg har mellom ørene. Det jeg og tenker på er at jeg vil kunne ha nok inntekt til å eventuelt bygge drømmehuset alene, til meg og barna mine. Er det noen her som har gått ingeniørutdanning og kan fortelle litt om arbeidsdagene, hva du jobber innen og hvor tøft studiet var? Jeg vurderer hive meg på forkurset hvor de går gjennom R1,R2 og fysikk over ett år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
darkbeauty skrev (12 timer siden):

Hei. Jeg har jobbet for å bli ferdig med studiekompetanse og er nå klar til å søke sykepleie til høsten. Nå har jeg derimot gjort en helomvending.. Jeg synes de har luselønn og jeg vil ikke bli sykepleier for å bruke dagene på å tørke andre i rumpen. Jeg kunne gjort det under selve utdanningen men når jeg eventuelt hadde vært ferdig ville jeg gått i retning med litt mer action og der jeg får brukt kompetansen min bedre. Det jeg nå har merket meg er at jeg interesserer meg veldig for matte og jeg synes ærlig talt den matten jeg har tatt til nå er for.......lett. Jeg vil ha noe å bryne meg på, bruke det jeg har mellom ørene. Det jeg og tenker på er at jeg vil kunne ha nok inntekt til å eventuelt bygge drømmehuset alene, til meg og barna mine. Er det noen her som har gått ingeniørutdanning og kan fortelle litt om arbeidsdagene, hva du jobber innen og hvor tøft studiet var? Jeg vurderer hive meg på forkurset hvor de går gjennom R1,R2 og fysikk over ett år.

Hvis du er klar til å søke sykepleie til høsten, men vil søke ingeniør, ville jeg heller finnet et forkurs som går på våren; https://www.hvl.no/studier/studieprogram/2019v/realfag/ (feks). Så kan du søke ingeniør til høsten i stedet for å gå ett år med forkurs. 

Skal sies at ingeniør favner ganske bredt, hvilken retning har du tenkt deg? 

Mitt inntrykk er at ingeniørstudiet ved høyskoler er ganske lett, men tror det har mer med at det er "svakere" elever som går der, så da må de legge nivået lavere for å få normalfordeling. Ellers virker det som at bachelor i bygg gir grei vei inn i arbeidsmarkedet, men dette er jo stadig i endring, kanskje samme med data. Da får du også en grad etter tre år som du kan bruke, kontra hvis du går femårig...

Lenke til kommentar

En ingeniørutdanning kan forresten føre til mange ulike jobber, og dermed ulike arbeidsdager. Finn først ut hva slags linje du ville gått.

Eller små det sies at det å være sykepleier handler om mer enn å bare tørke stumpen til folk. Men skal ikke legges under en stol at det er et krevende og utakknemlig yrke, og slitsomt med turnus. Men finnes jo spennende veier innen det og, selv synes jeg det å være psykiatrisk sykepleier virker spennende (men selv er jeg mer interessert i å bli psykiater... alle har sine drømmer)... Eller operasjonssykepleier? Listen over spesialiseringer er lang...

En litt mer "ingeniørretta" (egentlig IT) vei innen helse må jo være å jo ta utdanning innenfor data og prøve å skaffe seg jobb til å jobbe med IT-systemet til helsevesenet. Dog litt vel spesifikt, så kan vel ikke akkurat ha det som mål, selv om jeg tror det er nok å gjøre på det feltet... Men de er jo i hvert fall i gang med den nye helseplattformen (hvertfall helse midt-norge)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...