Gå til innhold

Lønner det seg å installere varmepumpe?

Anbefalte innlegg

Om man tar med prisen i betraktningen så er jeg nesten mer fornøyd med julapumpe til 4k(montert selv) enn Mitsubishien til 20k...

Dumt det ble mye strengere mtp montere selv - med hurtigkobling og ferdigfylte rør var det ikke noe problem for alle med mindre enn 8 tommeltotter

Sparer 15-20k kWh i året vs før, men vi har etterisolert, bytta vinduer osv i tillegg også da... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støy fra viften kan en velge bort ved å få vannbåren varme, koster mer å installere og kan være vanskelig på eksisterende hus

Eier betalte rundt 12k for min varmepumpe og den er ihvertfall 10 år gammel nå, og aldri vært service på den
Viften plager meg ikke, tvert imot, den beroliger meg da jeg hører at den står på

Lenke til kommentar

Har en Kirigamine 6.6 og har viftestyrken på 2 stort sett hele året. Den er knapt hørbar på denne innstillingen. Huset vårt er på 140kvm, men varmepumpa dekker kanskje 60kvm. Synes i så måte at det lønnet seg å gå for en større pumpe for å slippe at den sliter med oppvarmingen. Vil tippe at når jeg har fått skiftet ut flere av de 30 år gamle vinduene som ikke lar seg lukke skikkelig lengre på stue/kjøkken, så vil dette også bedre seg.

Kun på de kaldeste vinterdagene (-10 og kaldere) at jeg må justere opp vifta til 3 (av 4) og øke temperaturen til 24grader. Ellers står den på 22 (justeres ned til 18 på dagtid når huset er tomt).

Kosta 13000 i 2016 (6500 for montering). Ser man betaler stort sett det samme nå hos f.eks. Obs Bygg (18000 inkl montering). Ganske mye rimeligere enn 25.000 som blir nevnt i artikkelen. Man får riktignok kraftigere pumper, men vil tenke at det er et fåtall som har det behovet, med mindre man har et veldig stort hus, som er veldig åpent og pumpa kan nå ut til hele huset.

Har ikke måttet ha service på den så langt (annet enn jevnlig rens av filtrene). Tenker jeg også sjekker ut videoer og tar den biten selv når behovet skulle melde seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Statistisk Sentralbyrå kom med en analyse som avslørte at strømforbruket ikke reduseres med varmepumpe. Jeg kan bekrefte konklusjonen i undersøkelsen. Etter at jeg fikk installert varmepumpe for noen år siden har strømregningen økt med ca. 3 000 kroner i året. Men samtidig har regningen for parafin blitt redusert med omtrent 10 000 kroner per år. Dette resultatet er forutsigbart og ikke spesielt merkelig

Man kan ikke filosofere om miljøbløff for varmepumper uten å ta med alle typer oppvarming. At varmepumpen også fører til bedre komfort og mulighet for avkjøling om sommeren, må også tas med i betraktingen.

Det var en kar som klagde til varmepumpeleverandøren og ville ha igjen pengene for apparatet. Det sto i reklamen at han ville spare penger på oppvarmingen, men det gjorde han ikke. Selgeren spurte hvordan han hadde varmet opp tidligere; han brukte vedfyring. «Hvor mye betalte du for den?» «Ingenting, jeg hogger min egen ved gratis», var svaret. Konklusjonen gir seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (16 timer siden):

Fra panelovner med sentral termostat har jeg gått ned fra 10.000 kWh til 3.500 kWh per år i oppvarming. All oppvarming skjer med varmepumpe med unntak av bruk av strålevarmeovn på badet (ca 1 kWh per dag oktober til mars).

Varmepumpen ble tjent inn på tre år (kr 19.400 (inkl. montering), Mitsibushi Kirigame 6,3 kW).

Varmepumpen har gunstig plassering og huset er relativt dårlig isolert (bygd 65). Det virker som at jeg får mye mer ut av pumpa enn det som oppgis i artikkelen. Det skal tillegges at vi husholderer med energien selv om den koster langt mindre enn før!

Du har et dårlig isolert hus bygget i 1965, men du bruker bare 3500kWh på et helt år i oppvarming?!

Vi har et hus som er nybygg fra 2017, og i November ligger vi ann til å bruke ca 1000 kWh. Utetemperaturen har liggi på rundt -1 til +5. Og kona dusjer på trening og jeg dusjer kun 2-3 ganger i uka med sparing av varmtvann. Ingen barn i hus. Innetemperatur på 20 grader.

På en kald måned med -5 til -15 tipper jeg vi fort bruker 1500kWh pr måned, hvor minst 1200 av dem er oppvarming!

Er huset vårt bygget feil eller har vi en feil på varmepumpa?
Eller fyrer du med ved gjennom hele vinteren i tillegg til varmepumpa og lever med innetemperatur på 15 grader?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Jeg får føye på mitt regnskap også:

Før varmepumpa: 37 000 kWh/år + 1 favn ved

Med varmepumpe: 27 000 kWh/år + 0 ved

Besparelse: ca 10 000 kr i strøm/år + 2000 kr i ved

Pumpa kostet 15 000 kr inkludert montering i 2009. Renholdet tar jeg selv årlig for ca 50 kr i forbruksmateriell/år. Ingen reparasjoner eller feil hittil.

Sum: 120 000 - 15 500 = drøyt 100 000 i besparelse på 10 år. I tillegg har jeg eliminert behovet for å oppgradere til rentbrennende ovn, droppet utbedring av noen feil i pipeløpet og slipper feieavgifter.

Ja, mine erfaringer er også slik som din, hvor jeg brukte over 30 000 kWh + 500 l olje.

Mine 2 varmepumper er 9 og 6 år gamle, og vedlikeholdet består i å støvsuge støvfilteret 2 ganger i året, da det viser seg at den samler en god del støv, som kan hindre luftgjennomstrømningen.

Har ikke hatt vedlikehold eller reparasjoner utover dette, og jeg er imponert over hvor stabil temperaturen i stua er.

Har en temperaturmåler i ansiktshøyde, og er varmepumpa stilt på 23 grader så er det 23 grader i stua.

Av og til gearer den opp og luftstrømmen kan høres godt, men normalt er det bare en svak vind.

Jeg har varmekabler i entreen, på vaskerommet og på badet, så 600 W er tilkoblet året rundt.

Jeg bruker 24 000 kWh/år, som jeg mener er godt anvendte penger, og dersom varmepumpene ryker blir det å kjøpe ny så fort det lar seg gjøre.

Regner med å måtte betale i underkant av 20 000 for en ny, da monteringen blir enklere når en bare skifter.

Lenke til kommentar
Drogin skrev (2 timer siden):

Du har et dårlig isolert hus bygget i 1965, men du bruker bare 3500kWh på et helt år i oppvarming?!

Vi har et hus som er nybygg fra 2017, og i November ligger vi ann til å bruke ca 1000 kWh. Utetemperaturen har liggi på rundt -1 til +5. Og kona dusjer på trening og jeg dusjer kun 2-3 ganger i uka med sparing av varmtvann. Ingen barn i hus. Innetemperatur på 20 grader.

På en kald måned med -5 til -15 tipper jeg vi fort bruker 1500kWh pr måned, hvor minst 1200 av dem er oppvarming!

Er huset vårt bygget feil eller har vi en feil på varmepumpa?
Eller fyrer du med ved gjennom hele vinteren i tillegg til varmepumpa og lever med innetemperatur på 15 grader?

Han har helt sikkert glemt av en 0, så det skal være 35 000 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (2 timer siden):

Statistisk Sentralbyrå kom med en analyse som avslørte at strømforbruket ikke reduseres med varmepumpe. Jeg kan bekrefte konklusjonen i undersøkelsen. Etter at jeg fikk installert varmepumpe for noen år siden har strømregningen økt med ca. 3 000 kroner i året. Men samtidig har regningen for parafin blitt redusert med omtrent 10 000 kroner per år. Dette resultatet er forutsigbart og ikke spesielt merkelig

Man kan ikke filosofere om miljøbløff for varmepumper uten å ta med alle typer oppvarming. At varmepumpen også fører til bedre komfort og mulighet for avkjøling om sommeren, må også tas med i betraktingen.

Det var en kar som klagde til varmepumpeleverandøren og ville ha igjen pengene for apparatet. Det sto i reklamen at han ville spare penger på oppvarmingen, men det gjorde han ikke. Selgeren spurte hvordan han hadde varmet opp tidligere; han brukte vedfyring. «Hvor mye betalte du for den?» «Ingenting, jeg hogger min egen ved gratis», var svaret. Konklusjonen gir seg selv.

"Etter at jeg fikk installert varmepumpe for noen år siden har strømregningen økt med ca. 3 000 kroner i året. Men samtidig har regningen for parafin blitt redusert med omtrent 10 000 kroner per år."

Dette fikk meg til å tenke på en feil som gjøres når en installerer varmepumper.

Dersom du bruker annen oppvarming i tillegg, vil varmepumpa automatisk stille seg ned eller slå seg av når temperaturen kommer over det den er stilt på.

Du risikerer med andre ord å bruke stort sett parafin, dersom du ikke stenger denne oppvarmingen helt.

Lenke til kommentar
Sheldon C skrev (På 20.11.2019 den 22.46):

Les artikkelen i åpningsinnlegget der det står at de mest solgte pumpene fra ledende leverandører koster ca 25000,- ferdig installert. 

Men det er jo ingen grunn til å gå til leverandørene med for mange kunder, ved mindre en synes lang leveringstid og høy pris er viktig. Finnes masse pumper til under 20000 kr ferdig montert. Og "service" tar du selv. Ordet er feil, men helt klart bevisst valgt for å få kundene til dine ledende leverandører til å tro dette er noe de ikke kan gjøre selv. 

Lenke til kommentar

Hvis det eneste man er ute etter er økonomisk lønnsomhet så kan man jo være uheldig, og at det ikke er lønnsomt. Men det er jo så mange flere goder av å bruke varmepumpe, synes jeg.

- Kjøling

- oppvarming av vann til forbruk og/eller vannboren varme.

- Nærmere å få laget et pluss-hus sammen med solceller, og/eller annen privat strømproduksjon.

- Øker verdien på huset, hvert fall i mine øyne.

Det var de tingene jeg kom på i farta nå. Som andre her også sier; hvis du kun er ute etter å spare penger så kjøp deg noen tøfler og en ullgenser.

Det er også noen gode grunner til å fyre med ved. Det er klimanøytralt. Hogg veden selv og få den mye etterlengtede mosjonen. Spar de vanskelige kubbene til dager du er skikkelig frustrert eller sint, så blir det vinn vinn. Kos deg med å fyr i peisen/ovnen når nettene blir lange og kulda setter inn.

Og hvis du er litt ekstra teknisk interessert så kan du lage et varmepumpesystem hvor du tar ut overskuddsvarmen fra vedfyring til oppvarming av vann. Masse muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...