Simen1 Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 (endret) Ketill Jacobsen skrev (På 20.11.2019 den 20.45): Et vanlig batteri må være 15 ganger bedre (250 kg batteri kan lagre ca 45 kWh, mot 3 kWh for snurra)! Leste først kapasiteten som 3 MWh (ikke 3 kWh) og tenkte at her var de inne på noe! Det er vel totalt irrelevant om batteriet i den stasjonære ladestasjonen veier 1 eller 1000 kg. Svinghjul kan sikkert være en god ide for å booste hurtigladerstasjoner med litt ekstra toppeffekt uten at man trenger å hente veldig høy effekt fra kraftnettet. F.eks kan det være en god idé på høyeffekt-hurtigladere som bare trenger toppeffekt 1-2 timer i døgnet (fordelt på mange ladesessjoner). Siden ladestasjoner med veldig mange ladepunkter ofte lastutjevner "seg selv" med samtidighet tenker jeg svinghjul passer på hurtigladere med få ladeuttak. F.eks en enslig Ionity-lader langs E6 i Namskogan. Ellers så kan vel også svinghjul sees på som en konkurrent til kondensatorer for å ta unna mange kortvarige topplaster. F.eks som alternativ til batterier i store nødstrømsaggregater (som gjerne bruker et minutt på å starte opp) og til frekvensstyring i kraftnettet. Endret 30. desember 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå