Paal Kvamme Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 Bruker svinghjul til å halvere ladetiden for elbiler Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 (endret) Paal Kvamme skrev (17 timer siden): Bruker svinghjul til å halvere ladetiden for elbiler Linken fungerer ikke hos meg... Endret 21. november 2019 av Hanhijnn Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 Hva skjer når bilen kolliderer og svinghjulet kommer ut av balanse? Vil ikke hele saken eksplodere som en gigantisk håndgranat? Lenke til kommentar
Populært innlegg Andre Dargan Skrevet 20. november 2019 Populært innlegg Del Skrevet 20. november 2019 Mutant_100 skrev (19 minutter siden): Hva skjer når bilen kolliderer og svinghjulet kommer ut av balanse? Vil ikke hele saken eksplodere som en gigantisk håndgranat? Svinghjulet står igjen på ladestasjonen så dette går nok helt fint 18 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 Det sitter ikke i bilen. 1 Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 23 minutes ago, Mutant_100 said: Hva skjer når bilen kolliderer og svinghjulet kommer ut av balanse? Vil ikke hele saken eksplodere som en gigantisk håndgranat? ? 2 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 (endret) Hvis ikke hukommelsen svikter meg helt eksperimenterte NASA i sin tid med slike "kinetiske batterier". Kraft-til-vekt forholdet var okay, men ikke stort mer. Dette da med svinghjul som roterer flere titalla tusen omdreininger i minuttet, og MÅ ha vakuum hele tiden og MÅ ha kraft til eksempelvis maglev-lager. Og ja, hvis alt svikter sier det pang på en stygg måte. Endret 20. november 2019 av nessuno 2 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 Slike svinghjul ble brukt i Formel 1 biler i 2009 (KERS). Det er også nevnt at det ble planlagt brukt i busser i London. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 Et vanlig batteri må være 15 ganger bedre (250 kg batteri kan lagre ca 45 kWh, mot 3 kWh for snurra)! Leste først kapasiteten som 3 MWh (ikke 3 kWh) og tenkte at her var de inne på noe! 4 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 Hårek skrev (58 minutter siden): Slike svinghjul ble brukt i Formel 1 biler i 2009 (KERS). Det stemmer nesten, men ikke helt. Fra linken din: "WilliamsF1 developed their own flywheel-based KERS system but decided not to use it in their F1 cars due to packaging issues" Lenke til kommentar
asshole Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 Wiki "Flywheel energy storage". Brukt siden 1950:-) Varianter uten lager (svevende på magneter) er vel også ett par tiår gammel. Så er i tilfellet reduserte kostnader/masseproduksjon/pålitelighet som er "oppfinnelsen" her, men det er jo også det viktigste. 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 Dovreekspressen skrev (53 minutter siden): Det stemmer nesten, men ikke helt. Fra linken din: "WilliamsF1 developed their own flywheel-based KERS system but decided not to use it in their F1 cars due to packaging issues" OK. Men det ble brukt i sportsbil racing, f.eks med Audi. http://www.formula1-dictionary.net/kers_audi_e_tron.html Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 (endret) En av ulempene med svinghjul er stort tap ved å opprettholde rotasjonen. Selv med effektive magnetiske lager vil man kunne miste like mye energi som man lagrer på omkring ett døgn. Altså lagrer man 50 kWh, så kan det være noe sånt som 2 kW standbytap. Og slike svinghjul kan selvdestruere ganske dramatisk, derfor er det ikke uvanlig å montere slike under bakken, slik at eventuelle fragmenter ikke flyver avgårde. Det kan så klart omgås ved å bygge svinghjulet inn i en veldig sterk stålbeholder. Batterier er nok overlegent på de aller fleste kriterier. Endret 20. november 2019 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: Batterier er nok overlegent på de aller fleste kriterier. Svinghjul har langt bedre levetid og er gjerne oppgitt til 10^5-10^7 ladesykler. Effekttettheten er høy, nær sagt så høy du ville måtte ønske. Svinghjul brukes f.eks som energiakkumulatorer for magnetiske kanoner og i fusjonsforskning siden de kan skaleres til å levere all energien ned til noen få millisekunder. Til forskjell fra batterier kan de fungere på et vidt spenn av temperaturer. Så nei batterier er nok ikke 'overlegne'. 5 Lenke til kommentar
Torleif Strand Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 En avansert renseanlegg kan inneholde noe som ligner på svinghjul. Men som en sentrifugemaskin og da kan kloakken renses lett. Tar veldig liten plass. Bare søk etter det på nettet. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 sverreb skrev (5 timer siden): Svinghjul har langt bedre levetid og er gjerne oppgitt til 10^5-10^7 ladesykler. Effekttettheten er høy, nær sagt så høy du ville måtte ønske. Svinghjul brukes f.eks som energiakkumulatorer for magnetiske kanoner og i fusjonsforskning siden de kan skaleres til å levere all energien ned til noen få millisekunder. Til forskjell fra batterier kan de fungere på et vidt spenn av temperaturer. Så nei batterier er nok ikke 'overlegne'. Det kommer vel an på prisen? Tesla som produserer batteriene sine selv, regner jeg med heller vil foretrekke å bruke batterier for avlasting, gitt at det er rimeligere for de. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 5 hours ago, sverreb said: Svinghjul har langt bedre levetid og er gjerne oppgitt til 10^5-10^7 ladesykler. Effekttettheten er høy, nær sagt så høy du ville måtte ønske. Svinghjul brukes f.eks som energiakkumulatorer for magnetiske kanoner og i fusjonsforskning siden de kan skaleres til å levere all energien ned til noen få millisekunder. Til forskjell fra batterier kan de fungere på et vidt spenn av temperaturer. Så nei batterier er nok ikke 'overlegne'. Jeg sa på de aller fleste kriterier, ikke alle kriterier. Batterier har mye bedre volumetrisk og gravimetrisk energitetthet. De har bedre totalvirkningsgrad. De er billigere per kWh lagring. De er ganske sikkert mer miljøvennlig i produksjon. De kan beveges fritt mens de lagrer energi. De er tryggere. Selv om svinghjul er bedre på effekttetthet, levetid og temperaturområde er batterier gode *nok* på disse områdene. 2 Lenke til kommentar
Geir Jensen Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 I California har de/planlegger de en tilsvarende sak: Et "godstog" står på en kilometer bratt skinnegang. Systemet lagrer energi når toget trekkes oppover av avgir energi når det senkes. Jeg synes svinghjulet virker som en lekker sak. Er hensikten primært å avgi 100 kW der nettet ikke klarer så mye? Hvis ikke har jo all omforming et visst tap? 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 Kraft til vekt spiller ingen rolle da dette systemet hører den stasjonære laderen til, og står stille. Da blir kollisjonsikkerhet ikke noe tema. Det er bare en annen måte å utforme et bufferbatteri på til lading i stedet for et kjemisk batteri. Kraftige permanentmagneter til lagring og en god kapsling. Trenger ikke spare vekt. Burde vere trykt nok dette. 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 Tyngre dieseler har slike oljefilter kalt separator. Hører de turer litt etter at motor er stanset. De slynger olja gjennom et filter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå