Gå til innhold

Bruker svinghjul til å halvere ladetiden for elbiler


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis ikke hukommelsen svikter meg helt eksperimenterte NASA i sin tid med slike "kinetiske batterier". Kraft-til-vekt forholdet var okay, men ikke stort mer. Dette da med svinghjul som roterer flere titalla tusen omdreininger i minuttet, og MÅ ha vakuum hele tiden og MÅ ha kraft til eksempelvis maglev-lager. Og ja, hvis alt svikter sier det pang på en stygg måte.

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wiki "Flywheel energy storage". Brukt siden 1950:-) Varianter uten lager (svevende på magneter) er vel også ett par tiår gammel. Så er i tilfellet reduserte kostnader/masseproduksjon/pålitelighet som er "oppfinnelsen" her, men det er jo også det viktigste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av ulempene med svinghjul er stort tap ved å opprettholde rotasjonen. Selv med effektive magnetiske lager vil man kunne miste like mye energi som man lagrer på omkring ett døgn. Altså lagrer man 50 kWh, så kan det være noe sånt som 2 kW standbytap.

 

Og slike svinghjul kan selvdestruere ganske dramatisk, derfor er det ikke uvanlig å montere slike under bakken, slik at eventuelle fragmenter ikke flyver avgårde. Det kan så klart omgås ved å bygge svinghjulet inn i en veldig sterk stålbeholder.

 

Batterier er nok overlegent på de aller fleste kriterier.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Batterier er nok overlegent på de aller fleste kriterier.

Svinghjul har langt bedre levetid og er gjerne oppgitt til 10^5-10^7 ladesykler. Effekttettheten er høy, nær sagt så høy du ville måtte ønske. Svinghjul brukes f.eks som energiakkumulatorer for magnetiske kanoner og i fusjonsforskning siden de kan skaleres til å levere all energien ned til noen få millisekunder. Til forskjell fra batterier kan de fungere på et vidt spenn av temperaturer. Så nei batterier er nok ikke 'overlegne'.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 timer siden):

Svinghjul har langt bedre levetid og er gjerne oppgitt til 10^5-10^7 ladesykler. Effekttettheten er høy, nær sagt så høy du ville måtte ønske. Svinghjul brukes f.eks som energiakkumulatorer for magnetiske kanoner og i fusjonsforskning siden de kan skaleres til å levere all energien ned til noen få millisekunder. Til forskjell fra batterier kan de fungere på et vidt spenn av temperaturer. Så nei batterier er nok ikke 'overlegne'.

 

Det kommer vel an på prisen? Tesla som produserer batteriene sine selv, regner jeg med heller vil foretrekke å bruke batterier for avlasting, gitt at det er rimeligere for de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, sverreb said:

Svinghjul har langt bedre levetid og er gjerne oppgitt til 10^5-10^7 ladesykler. Effekttettheten er høy, nær sagt så høy du ville måtte ønske. Svinghjul brukes f.eks som energiakkumulatorer for magnetiske kanoner og i fusjonsforskning siden de kan skaleres til å levere all energien ned til noen få millisekunder. Til forskjell fra batterier kan de fungere på et vidt spenn av temperaturer. Så nei batterier er nok ikke 'overlegne'.

Jeg sa på de aller fleste kriterier, ikke alle kriterier. Batterier har mye bedre volumetrisk og gravimetrisk energitetthet. De har bedre totalvirkningsgrad. De er billigere per kWh lagring. De er ganske sikkert mer miljøvennlig i produksjon. De kan beveges fritt mens de lagrer energi. De er tryggere.

Selv om svinghjul er bedre på effekttetthet, levetid og temperaturområde er batterier gode *nok* på disse områdene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I California har de/planlegger de en tilsvarende sak: Et "godstog" står på en kilometer bratt skinnegang. Systemet lagrer energi når toget trekkes oppover av avgir energi når det senkes. Jeg synes svinghjulet virker som en lekker sak. Er hensikten primært å avgi 100 kW der nettet ikke klarer så mye? Hvis ikke har jo all omforming et visst tap?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kraft til vekt spiller ingen rolle da dette systemet hører den stasjonære laderen til, og står stille.

Da blir kollisjonsikkerhet ikke noe tema.

Det er bare en annen måte å utforme et bufferbatteri på til lading i stedet for et kjemisk batteri.

Kraftige permanentmagneter til lagring og

en god kapsling.

Trenger ikke spare vekt.

Burde vere trykt nok dette.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...