Gå til innhold

1,3 millioner lysende nyheter fra Audi


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne setningen trenger nok korrektur.. Det er ikke grunnlag for å sammenligne bilens form og luftmotstanden, det er derfor feil bruk av "i forhold til". Kommaet før og kunne like gjerne vært kuttet ut.

"Coupéformen skal være noe mer gunstig i forhold til luftmotstand, og gi deg flere kilometer før batteriet er tomt."

  • Liker 1

Ja, er det ikke det vi ser på 10:13 i den videoen? "Marking light".
Virker som det lyset kommer på når fotgjengeren er detektert. Antar at det brukes en laserscanner for dette. Den som var montert på 2019 modell e-tron 55, forsvant på 2020 modellen, er nå tilbake på Sportback.

5 hours ago, Snylter said:

Denne setningen trenger nok korrektur.. Det er ikke grunnlag for å sammenligne bilens form og luftmotstanden, det er derfor feil bruk av "i forhold til". Kommaet før og kunne like gjerne vært kuttet ut.

"Coupéformen skal være noe mer gunstig i forhold til luftmotstand, og gi deg flere kilometer før batteriet er tomt."

Artig at journalisten har korrigert litt i stillhet.

Førere som trenger hjelp med å finne ut hvordan man legger seg midt i fila tenker jeg vi helst vil unngå at kjører bil..

 

Selv forstår jeg ikke hva som er den store greia her, hvorfor skal vi ha kraftig synlig lys fra bilene? Det er på tide at vi går over til ny teknologi med lys som ikke er synlig for det blotte øye, skjermen (vinduet) kan så vise oss hva som er i synsfeltet..

  • Liker 1
Snylter skrev (2 minutter siden):

Selv forstår jeg ikke hva som er den store greia her, hvorfor skal vi ha kraftig synlig lys fra bilene? Det er på tide at vi går over til ny teknologi med lys som ikke er synlig for det blotte øye, skjermen (vinduet) kan så vise oss hva som er i synsfeltet..

Neppe en særlig god idé, da både oss mennesker og dyr reagerer på lys. Det å flytte seg ut av veien pga området rundt deg blir lyst opp grunnen en bil som nærmer seg er da en egenskap vi burde beholde? 

Fra artikkelen: "Ladekapasitet er 120 kW for minste batteripakke, og 150 kW for den største".

Her måtte jeg tenke meg om. Hva menes med denne setningen? Jeg konkluderte med at her menes nok hvor mye lading (kW) hvert batteri kan motta og ikke hvor mye energi batteriet kan lades med. Setningen burde ha vært: Ladeytelse er 120 kW og så videre. Eller bedre: Det minste batteriet kan lades med 120 kW og det største med 150 kW!

28 minutes ago, oophus3do said:

Neppe en særlig god idé, da både oss mennesker og dyr reagerer på lys. Det å flytte seg ut av veien pga området rundt deg blir lyst opp grunnen en bil som nærmer seg er da en egenskap vi burde beholde? 

 

Vel, det er greit med noe lys foran bilene men fremtiden er ikke mer synlig lys.

Vi kan beholde greiene fra i dag og samtidig innføre noe helt annet for å gi føreren sikt.. Har du sett hvordan eksempelvis elgen reagerer på biler? Jeg er ikke så sikker på at det er et reaksjonsmønster vi ønsker uansett.. Dessuten høres biler i litt hastighet ganske godt, uavhengig av hva slags motor de har.

Snylter skrev (2 minutter siden):

 

Vel, det er greit med noe lys foran bilene men fremtiden er ikke mer synlig lys.

Vi kan beholde greiene fra i dag og samtidig innføre noe helt annet for å gi føreren sikt.. Har du sett hvordan eksempelvis elgen reagerer på biler? Jeg er ikke så sikker på at det er et reaksjonsmønster vi ønsker uansett.. Dessuten høres biler i litt hastighet ganske godt, uavhengig av hva slags motor de har.

Bilene kommer med diverse sensorer som fint kan merke bevegelige objekter uten mer lys, så det du etterspør er allerede her og er på vei, da det er ingenting som tilsier at slikt ikke kan vises gjennom en HUD. 

Just now, oophus3do said:

Bilene kommer med diverse sensorer som fint kan merke bevegelige objekter uten mer lys, så det du etterspør er allerede her og er på vei, da det er ingenting som tilsier at slikt ikke kan vises gjennom en HUD. 

Akkurat, og hva skal vi da med enda mer synlig lys?

Nightvision har vært tilgjengelig i lang tid men alt for få bilprodusenter har tatt det i bruk..

Snylter skrev (Akkurat nå):

Akkurat, og hva skal vi da med enda mer synlig lys?

Nightvision har vært tilgjengelig i lang tid men alt for få bilprodusenter har tatt det i bruk..

Mer lys lik teknologien som vist her, kan bli brukt for å kommunisere med de på utsiden. Om du stopper for noen som skal over veien, så kan lyset tegne en fotgjenger-overgang f.eks for dem. Det vil gjøre det enklere for andre biler som ankommer området å se hva som foregår, om det kommer personer over veien i en kø f.eks med biler som står i veien for at de er synlig med en gang. 

Gjest Slettet+45613274
oophus3do skrev (21 timer siden):

Mer lys lik teknologien som vist her, kan bli brukt for å kommunisere med de på utsiden. Om du stopper for noen som skal over veien, så kan lyset tegne en fotgjenger-overgang f.eks for dem. Det vil gjøre det enklere for andre biler som ankommer området å se hva som foregår, om det kommer personer over veien i en kø f.eks med biler som står i veien for at de er synlig med en gang. 

Gimmick-orama. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...