Redaksjonen. Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 I disse leilighetene vil opptil 80 prosent av energien komme fra bergvarme, solceller og batterier Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 (endret) Jeg foreslå bergvarme eller jordvarme i en annen artikkel her på Tu. Var ikke så mange saklige argumenter som kom imot for å si det slik. Forslaget jeg nevnte i forbindelse med den artikkelen er at man burde bruke mer bergvarme og jordvarme I Norge enn man gjør idag. I kombianasjon med andre energiformer slik som i artikkelen her så er det ikke sikkert man trenger å ty til kjernekraft som andre har argumentert varmt for. Endret 20. november 2019 av Lodium Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 20. november 2019 Del Skrevet 20. november 2019 I landet med verdens beste kraftforsyning, og mer fornybar energi enn noen andre virker dette opplegget litt heseblesende. Kraftprisen på NordPool varier gjennom døgnet med kanskje 5 øre/KWh. Ved å lade om natten når prisen er lav, kan det altså spares 5 øre/KWh. Forventet kraftforbruk på 3500 KWh/år betyr en årlig besparelse på 175 kroner. Et brukt Leaf batteri har typisk en kapasitet på 25 KWh og koster 25,000 kroner. Tilbakebetaligstiden blir 142 år. Med mindre Steinkjer ligger på en vulkan betyr bergvarme å hente lavtemperatur varme fra undergrunnen med en varmepumpe. Behov for varme er desidert størst i landet vårt om vinteren når solen ikke skinner og PV-panelene "har gått i dvale". Jeg er ivrig tilhenger av energiriktige løsninger, men her tror jeg kostnad til drift og vedlikehold vil langt overgå reduksjon på strømregningen. Jeg håper jeg tar feil!! Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 Artikkelen nevner kommende effektavgifter som potensiell besparelse. Om NVEs første forslag til effektavgift hadde blitt vedtatt kunne batterier vært smart men det forslaget ble heldigvis skrinlagt. Hva vi får i stedet er usikkert men det mest fornuftige er kanskje en form for dynamisk effektprising, altså at effekt blir dyrere når det er lite tilgjengelig. Nå skjer ikke det veldig ofte så batterier får ikke mange timene i året til å hente inn prisen sin.. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 18 hours ago, Proton1 said: I landet med verdens beste kraftforsyning, og mer fornybar energi enn noen andre virker dette opplegget litt heseblesende. Kraftprisen på NordPool varier gjennom døgnet med kanskje 5 øre/KWh. Ved å lade om natten når prisen er lav, kan det altså spares 5 øre/KWh. Forventet kraftforbruk på 3500 KWh/år betyr en årlig besparelse på 175 kroner. Et brukt Leaf batteri har typisk en kapasitet på 25 KWh og koster 25,000 kroner. Tilbakebetaligstiden blir 142 år. Din beregning forutsetter at all opplading gjøres med strøm fra nettet. Men det er også snakk om solcellepaneler og da blir det heeeeelt andre tall når ikke bare strømprisen går i null, men også avgiftene og nettleien. Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 21. november 2019 Del Skrevet 21. november 2019 Jeg er enig i at jeg har tatt noen "short cuts" i mitt regnestykke, og at 142 år tilbakebetalingstid er noe overdrevet, men tallene blir ikke heeeelt annerledes om du inkluderer strøm fra PV-panelene slik du hevder. Disse husene er åpenbart godt isolerte og på den tid av året PV-panelene produserer mest er energibehovet lavt. Har han avtale med kraftselskapet om å selge sommerkraften inn på nettet, blir regnestykket annerledes. Men da trengs ikke et svindyrt batteri siden kraftselskapets dam blir energilageret. 3500 KWh/år koster 4000 kroner, så selv med 100% av strømmen fra PV-panelene er "tilbakebetalingstiden" 6 år (25,000 / 4000) - ikke veldig imponerende. Selv tilbringer jeg ofte september i et hus i California med PV-paneler på taket, med feed-in avtale med det lokale kraftselskap (PG&E). Strømregningen for hele 2018 var 17 USD. Pga. skogbranner er stedet tidvis plaget av strømbrudd. For å hindre at dypfryseren tiner og vinkjelleren blir overopphetet vurderer eieren å innstallere et batteri i garasjen - han vurderer å gå "off grid". Men siden skogbranner, ekstreme temperaturer og strømbrudd er relativt sjelden i vårt land, burde et svindyrt batteri være overflødig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå