Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsikringer, overdragelse etter dødsfall

Gjest ae0f6...130

Anbefalte innlegg

Gjest ae0f6...130

Hei

Min far døde i midten av oktober. Min mor sitter i uskiftet bo. Og har uskiftattest utstedt av tingretten.

Det hun nå sliter litt med er forsikringene hun skal overta, (bil og hus). Hun opplever nå at forsikringspremien øker, uten at forsikringsselskapet gir noen saklig grunn. Hun kunne ikke (i.flg forsikringsselskapet) "overta" forsikringene, hun måtte si de opp for så å tegne nye forsikringer. Er dette riktig? 

Jeg mener (håper) at hun skal kunne overta forsikringene på samme vilkår / avtale (pris)? Hun fikk forresten beholde bonusen på bilforsikringen.

Hun overtar jo alt annet uten at det er problemer. Er det bare sånn forsikringsselskap(ene) er? Jeg skal hjelpe henne med å få tilbud fra flere selskap, men dette er blitt en liten prinsippsak for meg og min mor. Og blir nok å forfatte en e-post til de, og tips til hva som bør taes med, mottas med takk. 

J

Anonymous poster hash: ae0f6...130

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b6827...7d9

Bed tegning av forsikring er det mange kriterier de legger til grunn. Hvis din far var en mann på 70 år og det viser seg at disse sjelden krasjer, og din mor er kvinne på 60 år og de krasjer oftere en menn på 70, så vil premien øke. Hun kan ikke overta forsikringen med avdødes kriterier. 

Anonymous poster hash: b6827...7d9

Lenke til kommentar

Hvis det følger av forsikringsvilkårene (forsikringsavtaleloven § 3-7 første og tredje ledd) kan en forsikring opphøre ved dødsfall. Hvis ikke vil den opphøre ved utløpet av avtaleperioden, og selskapet har ikke plikt til å vurdere gjenlevende i uskiftet bo likt med avdøde. 

Lenke til kommentar
Gjest ae0f6...130

TS her

Takk for svar.

Min mor sendte e-post til selskapet og spurte om det var pga at hun var kvinne siden forsikringen økte. Hun "forlangte" også en saklig begrunnelse.

Selskapet snudde, og ga min mor nesten samme pris som min far hadde. Selv om de (som jeg nå vet) ikke har plikt til det. Husforsikringen er lik, bilforsikringen ble bare 72 kr dyrere. Min mor er fornøyd nå, hun sparte nesten 3.000 kr på å være litt sta.

J

Anonymous poster hash: ae0f6...130

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...