Gå til innhold

Hva finnes av rene nettbanker?

Datata

Anbefalte innlegg

Hvilke alternativer finnes til Sbanken, altså rene nettbanker?

Jeg har vært kunde i Sbanken (tidl. Skandiabanken) i en årrekke, men har gått litt lei av det jeg vil kalle inkompetanse. Jeg oppfatter banken dit hen at det er så vanskelig å få klart svar, så vanskelig at jeg mistenker dem for kunnskapsmangel og av den grunn faktisk har mistet tilliten til banken!

Gode råd er gull verdt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bulder Bank er så vidt jeg vet en nyoppstartet ren nettbank. Ellers er jeg ærlig talt ikke sikker på hvor mange rene nettbanker det er. Obosbanken er vel nærme, med kun én filial. KLP Bank er så vidt jeg vet uten filialer, men du får ikke deres beste tilbud om du ikke jobber i en virksomhet med pensjon fra KLP. Men hvorfor er det et poeng i seg selv at banken er "ren" nettbank? Er ikke det viktigste å oppnå gode vilkår og god kundeservice? Om banken også har filialer er vel ikke så farlig. De færreste banker i dag (unntatt muligens sparebankene) ønsker at du skal bruke filialene, og jobber hardt for å utvikle løsninger som gjør det helt unødvendig. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (32 minutter siden):

Bulder Bank er så vidt jeg vet en nyoppstartet ren nettbank. Ellers er jeg ærlig talt ikke sikker på hvor mange rene nettbanker det er. Obosbanken er vel nærme, med kun én filial. KLP Bank er så vidt jeg vet uten filialer, men du får ikke deres beste tilbud om du ikke jobber i en virksomhet med pensjon fra KLP. Men hvorfor er det et poeng i seg selv at banken er "ren" nettbank? Er ikke det viktigste å oppnå gode vilkår og god kundeservice? Om banken også har filialer er vel ikke så farlig. De færreste banker i dag (unntatt muligens sparebankene) ønsker at du skal bruke filialene, og jobber hardt for å utvikle løsninger som gjør det helt unødvendig. 

Jo, gode vilkår og ikke minst god kundesørvis er viktig. :yes:

Lenke til kommentar

Hvilke saker er det som har skapt problemer med Sbanken? Hva er behoevne dine? Hvor stort boliglån har du, og hvilke tjenester bruker du utover boliglån, kort og innskudd? God kundeservice kan være så mangt. Hvis du er med i en fagforening får du ofte markedsledende vilkår gjennom banken de har avtale med, og du er da typisk prioritert kunde. Hvis du har veldig mye penger å investere (typisk 5 millioner å investere) vil du antageligvis få best vilkår og service i en av de store bankenes private banking-avdeling, men det er antageligvis ikke relevant her. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Du får også gjerne god kundeservice om du kvalifiserer som "premium" kunde i en bank.

Jeg er det i Nordea og har bare gode opplevelser så langt. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (23 timer siden):

Hvilke saker er det som har skapt problemer med Sbanken? Hva er behoevne dine? Hvor stort boliglån har du, og hvilke tjenester bruker du utover boliglån, kort og innskudd? God kundeservice kan være så mangt. Hvis du er med i en fagforening får du ofte markedsledende vilkår gjennom banken de har avtale med, og du er da typisk prioritert kunde. Hvis du har veldig mye penger å investere (typisk 5 millioner å investere) vil du antageligvis få best vilkår og service i en av de store bankenes private banking-avdeling, men det er antageligvis ikke relevant her. 

Hvilke saker er det som har skapt problemer med Sbanken?
Det skyldes en rekke forhold som kundetjenesten ikke har kunnskap om, altså at de rett og slett ikke kan svare meg når jeg spør, nøler, kommer med det dumt svar eller rett og slett kutter samtalen med meg!

Hvor stort boliglån har du?
Kr 0

Hvilke tjenester bruker du utover boliglån, kort og innskudd?
Betaler regninger.

Hvis du har veldig mye penger å investere (typisk 5 millioner å investere) vil du antageligvis få best vilkår og service i en av de store bankenes private banking-avdeling, men det er antageligvis ikke relevant her.
Har rundt én million jeg vil ha plassert.

Lenke til kommentar

Trenger du rådgivning for hvordan å plassere midlene dine, eller vil du plassere de der du selv ønsker? Er det noen grunn til at du vil bruke samme bank som dagligbank og til plassering? 

Personlig bruker jeg Sbanken utelukkende til fondssparing. Bruker også Nordnet, men har spart i Sbanken i noen måneder etter at de kuttet prisene. De fondene jeg kjøper koster ca. det samme uansett, men jeg liker å følge med på hva som skjer i markedet. Jeg bruker en annen bank som dagligbank. Min dagligbank har noen filialer, men jeg har aldri brukt disse. 

Jeg kan ikke helt forstå hvordan du har klart å krangle med banken din/få dårlige svar basert på de behovene du beskriver, hvilke spørsmål er det du ikke har fått svar på? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker Sbanken på grunn av at det kun er nettbank og jeg ikke vil ha råd fra banken. Itillegg kan du gjøre så og si alt i nettbanken sammenlignet med "de store". Har ikke hatt mye kontakt med banken de årene jeg har vært kunde. Alltid fått svar og de har fikset det jeg ville ha fikset.

Dagligbank, fondssparing, boliglån osv i Sbanken. Jeg har et bankkort, samboren et og et som er felles "felles regningskonto og brukskonto til mat, drivstoff etc. Ingen kredittkort.

Sbanken er ikke beste bank på boliglån. Totalkunde hos en av de store i tillegg til førstehjemslån gir mye bedre rente hos dem kontra Sbanken. Jeg har kommet under 50% på boliglånet og får grei rente.

Spareroboten til Sbanken kan dra en viss plass. Jeg har kun KLP Global Index V fond, spareroboten kaller den nøytral og mener det det er for høy risiko. De anbefaler diverse fond med total risiko på 4 eller 5 og som koster over 3 ganger mer i forvaltningsgebyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ce478...eee

Easybank gir god rente (1,5) på lønnskonto har forøvrig ingen erfaring fra denne banken.

Sbanken har god nett og mobilbank

DnB har elendig mobilbank og ok nettbank. En funksjon jeg setter pris på er Min Økonomi så man enkelt kan se hvor pengene blir av. DnB er vel den eneste banken hvor denne funksjonen er nogenlunde oppegående. Sbanken hadde den beste men den er dessverre nedlagt. Enkelte andre banker har en tilsvarende funksjon som feks. DanskeBank, men de har for dårlige løsninger.

Når det gjelder kundeservice og deres kunnskaper er det vanskelig å forutsi, men selv har jeg fått enormt god service hos Landkreditt.

Jeg foretrekker å dele opp økonomien slik at jeg benytter forskjellige banker for forskjellige formål. Dette gjør det greit å holde oversikt og enkelt å bytte om man får bedre betingelser.

Anonymous poster hash: ce478...eee

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Slettet-YQ8U8xbZ skrev (På 20.11.2019 den 13.37):

Du får også gjerne god kundeservice om du kvalifiserer som "premium" kunde i en bank.

Jeg er det i Nordea og har bare gode opplevelser så langt. 

(Litt bumping, men kunne ikke la denne stå uimotsagt...)

Nordea har en elendig nettbank og har ekstremt dårlig kundeservice.

"Premium kunde" er bare en vits. Det gjør tilbudet dårligere, da jeg fikk en fast person å forholde meg til, som stadig var opptatt/syk/på ferie e.l.

Vanlig kundeservice er også helt krise. Nå har jeg stått ca 30 min i chat-kø på tross av at det hele tiden står at det tar ca 7 min.
På telefon er det enda verre. Her er estimert ventetid på 81 min!!
(Ja, dette skyldes nok at mange har fått beskjed om å legitimere seg, men dette burde de da ha planlagt litt bedre, og kanskje hatt litt lenger frist på?...)

Har flyttet det meste av vitkige ting over fra Nordea, og har i praksis kun BankID igjen der.
De få gangene jeg er inne i nettbanken er det et eller annet som ikke virker.
Sist jeg prøvde å søke om lån lå de også milevis unna andre tilbud, og rentene på sparepenger er en vits.

Styr unna Nordea!

Lenke til kommentar
11 minutes ago, KalleKanin said:

(Litt bumping, men kunne ikke la denne stå uimotsagt...)

[snip]

Styr unna Nordea!

100% enig! Det var en gledens dag da jeg ble kvitt den banken! makan til bankmessig inkompetanse har jeg sjelden opplevd - ikke siden jeg måtte skriftlig melde flytting til banken min i London hele 11 ganger før de klarte å registrere det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Jeg har ikke vært kunde i Nordea lenge, men så langt har jeg ikke samme erfaring som dere.

Jeg har alltid fått svar på chat innen 2 minutter, selv når estimert tid er 7+ min. Uproblematisk og effektivt å booke møter med rådgiver.

Enig i at nettbanken ikke er den beste, men den dekker mine behov.

Lenke til kommentar

Noen vage minner fra min tid som Nordea-kunde:

Min personlige rådgiver maste en gang i året om at jeg MÅTTE komme innom og diskutere min privatøkonomi med henne. Jeg lot meg til slutt overtale, og vi avtalte en tid og dag. Jeg avspaserte midt på dagen for å komme dit, men da jeg dukket opp var hun ikke å finne. Da jeg til slutt fant noen som både visste nhoe og turde å si noe til meg, fant jeg ut at hun hadde tatt hjemmekontor den dagen. Jeg avtalte senere nytt tidspunkt med henne, men heller ikke det ble noe av, da hun dro på ferie i stedet. Ingen av gangene fikk jeg beskjed om at timen var avlyst.

Jeg kontaktet Nordea for å få tilbud på bundet boliglånsrente. Det tok noen uker fordi veilederen min var på ferie (uten autoreply på e-posten sin) men jeg fikk da til slutt tilbud på fastrente på boliglånet, med hhv 3 år, 5 år og 10 år som bindingstid. Jeg vurderte saken, og takket ja til tilbudet om å binde renten i 3 år. En uke eller to senere fikk jeg beskjed om at papirene var klare til signering, og at tilbudet jeg takket ja til ikke var gyldig, fordi de hadde satt opp renten i mellomtiden. Jeg sa det ikke var aktuelt, men det fikk de visst ikke med seg, for to uker senere fikk jeg beskjed om papirene fremedeles var klare til signering, og om ikke jeg skulle komme inn og gjøre det snart.

Da var det nok, og jeg skiftet bank.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...