Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tiking på venstre forhjul i 40 sekunder ved kald oppstart


Luakon

Anbefalte innlegg

Jeg har passat 2010 4 motion dsg 170hk, hvor den lager tikke lyder i 30-40 sek ved kald oppstart venstre forhjul. Jeg har byttet dsg olje og vedlikeholdet bilen, men er litt redd for at det kan være svinghjulet? Bile har gått 250 000km

 

Har dere noe ideer

Legger til video i slutten av dagen

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr ikke nødvendigvis at den er defekt. Jeg er ikke kjent med varmerne på VW men normalt sett er ikke disse i drift før det blir tilstrekkelig kaldt. Hva tilstrekkelig kaldt er i VW sin verden aner jeg ikke. På noen kjøretøy starter hjelpevarmeren i det temperaturen ute er < 8 grader.

Lenke til kommentar

Jeg har samme bil og får lyd fra svinghjulet ved oppstart/tomgang. Er det svinghjulet så er det alltid lyd på tomgang, ikke bare de første 30-40 sec. Det bedrer seg noe når den er varm, men det kommer alltid litt lyder på tomgang.

I mitt tilfelle vet jeg at dieselvarmeren er gåen, men det burde ikke komme sånn konsekvent bare på tomgang da?

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar

Svinghjul på VW er veldig diffust å konkludere med om er defekt. Noen går og går - Så stopper det brått uten forvarsel. Andre tikker og rakler noe voldsomt før det til slutt stopper. Er det ikke byttet før, så er det ikke umulig at det er det, svinghjul er problematisk på VW og blir slitt over tid og etter bruk. Jeg har selv kjørt 50000km med et fryktelig raklete svinghjul på VW før jeg til slutt krøyp til korset og byttet det. 

Det er veldig vanskelig å konkludere med noe over nett, jeg anbefaler at du reiser innom et VW-verksted, de finner nok fort ut om det er svinghjul eller ikke ? 

Lenke til kommentar
Luakon skrev (På 20.11.2019 den 15.09):

@Kontorpult (Øystein) ja, men hvordan kan de se om svinghjulet er slitt og cluch? Evt så sier de ja den er slitt?

 

De ser etter ulyden, hvor den kommer fra, etc. De vet hva de skal lete etter, svinghjul er et kjent problem og derav noe de er mye borti. Man kan ikke se dette opplagt før girkassa er utmontert, som er mye jobb. Clutchpakka til DSG girkassa er noe man eventuelt finner ut av om er slitt når girkassa er ute for å bytte svinghjul, men akkurat den biten er ikke noe man bytter så altfor ofte. 

Har du opplevd mer vibrasjoner i bilen i det siste? Det kan også være et kjennetegn på svinghjul. 

Det kan godt hende lyden kommer fra noe helt annet også. Plager det deg lite, hadde jeg nok vurdert å se det ann og om det blir værre. Svinghjul lager veldig sjeldent noe skader om det ryker :)

Lenke til kommentar
Luakon skrev (30 minutter siden):

@handprint ja bytter cluch, svinghujl og lager som sitter alså komplett. Hos VW koster komplett deler 17000 kr, pluss jobb, men hvis du bytter i tyskland kan det bli litt bilere. Men spørsmålet er hvor lenge kan svinghulet leve før den tar kvelden??

 

Det er umulig å si. Helt individuelt, mitt holdt 50000km, men da var det akkurat på grensa til at det sa stopp. Andre kan ryke bare dager etter at det har begynt å lage lyd. Og andre igjen ryker uten forvarsel. De aller fleste stopper av samme prinsipp som clutch, motoren ruser, men det går ikke fremover fordi svinghjulet har delt seg. Svinghjulene er veldig lite glad i lavt turtall, det skaper vibrasjoner, som over tid sliter på det. Kjører du mye langkjøring i høy fart, vil det nok holde lengre, enn om du har mye bykjøring med start/stopp ofte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...