Gå til innhold

Ingeniøren fant en feil i lærebøkene. Metoden hans kan gjøre flere letebrønner overflødige [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for link til youtube-video.

Ja, enig i at trær er sære greier. Jeg lurer fremdeles på hvordan vannforsyningen i trær foregår. Jeg tror ikke de skråsikre gutta i youtube videoen du refererer til har hele svaret heller. Det at en kan "suge" hardere enn 1 atm i et 2-5 nm tynt rør kan jeg forstå (tror jeg). Det tilsvarer det man kan måle med tesiometre brukt i landbruket. Da kommer kreftene mellom faststoff-overflaten og vannmolekylene inn i bildet. I dette tynne skiktet helt inn mot faststoff-overflaten oppfører ikke vann seg slik vann i bulk gjør. Jeg tviler på at denne youtube-videoen gir det endelige svaret på transportmekanismen i trær. Hvordan ville plommene på et plommetre sett ut om vanntrykket var mye lavere enn lufttrykket? Som svisker? Hvordan kommer vannet seg ut av disse nano-rørene og inn i de saftige fruktene og de myke bladene?Hva er det som gjør at sevja plutselig stiger om våren? Vi kan lage et kutt i treet og sevja strømmer ut. Det ville den ikke gjort om den hadde hatt lavere trykk enn atmosfærisk.

Jeg tror vi vil kunne måle gode overtrykk nederst i et stort tre. Har lenge tenkt å måle det, men ikke kommet så langt ennå :-) Et helt år med trykkdata fra et tre hadde vært meget interessant å se.

Her tror jeg naturen har noen kule mekanismer som vi ennå ikke har avdekket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...